• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Garderobshylla

Såna mössor har jag gjort flera av, om du vill ha en tunn mössa tar du bara ett tunnare garn och jättetunna stickor däremot kan du få exprimentera lite innan det blir rätt storlek, men jag rekommenderar att du väljer en större storlek än den du egentligen vill ha.

Ska bara tillägga att det inte alls är särskilt heltäckande i nacken, då mössan har tre flikar, in över var öra och en i pannan.En väldigt bra bäbismössa, och rolig och snabb att sticka

• dazazz
    Garderobshylla skrev 2008-10-23 09:37:15 följande:
    Såna mössor har jag gjort flera av, om du vill ha en tunn mössa tar du bara ett tunnare garn och jättetunna stickor däremot kan du få exprimentera lite innan det blir rätt storlek, men jag rekommenderar att du väljer en större storlek än den du egentligen vill ha.Ska bara tillägga att det inte alls är särskilt heltäckande i nacken, då mössan har tre flikar, in över var öra och en i pannan.En väldigt bra bäbismössa, och rolig och snabb att sticka
    ok. den såg så heltäckande ut helt enkelt... då får jag kanske pröva att ge mig på den - jag hör kanske av mig om jag inte lyckas dechiffrera mönstret ;)
  • Trisen

Min lillasyster har redan börjat sticka sockor och tröjor. Och jag är bara i v10 ännu... Är sjukskriven för tillfället p.g.a. att jobbet är för tugnt och det kan hända att jag måste gå hemma hela graviditeten. Så antagligen kommer jag också att börja sticka, även om det egentligen inte är min grej. Men vad gör man inte för sin bebis?

• Loreia

Stämmer det att man alltid "ska" göra ändmaskorna räta om det är i en kant som ska sys ihop med en annan? Gör man sista maskan i varvet rät då och sen första maskan på nästa varv, eller bara sista maskan i varje varv? Det står ingenting om det i den stickbeskrivningen jag har men jag läste det någonstanns.

• Garderobshylla
    Loreia skrev 2008-10-24 17:00:44 följande:
    Stämmer det att man alltid "ska" göra ändmaskorna räta om det är i en kant som ska sys ihop med en annan? Gör man sista maskan i varvet rät då och sen första maskan på nästa varv, eller bara sista maskan i varje varv? Det står ingenting om det i den stickbeskrivningen jag har men jag läste det någonstanns.
    Ja man brukar lägga upp en extra maska, en sk "kantmaska" som stickas rät alla varv, en sån har man ibland även fast kanterna inte ska sys ihop, för i tex slätstickning så rullar sig arbetet gärna annars...
  • Loreia

Lägga upp en extra maska? Hm, hur gör man det? :) Blir det snyggare så, eller lättare att sy ihop bara?

Garderobshylla skrev 2008-10-24 20:37:13 följande:
    Ja man brukar lägga upp en extra maska, en sk "kantmaska" som stickas rät alla varv, en sån har man ibland även fast kanterna inte ska sys ihop, för i tex slätstickning så rullar sig arbetet gärna annars...
  • Garderobshylla
    Loreia skrev 2008-10-24 20:54:32 följande:
    Lägga upp en extra maska? Hm, hur gör man det? :) Blir det snyggare så, eller lättare att sy ihop bara?
    Ja man måste inte, men då blir ju arbetet smalare om man inte gör det, jag glömmer oftast att göra det och det går lika bra iaf.
    Du lägger upp en extra maska genom att bara lägga upp en ögla på nålen.
    Jag är skitdålig på att förklara så hoppas du förstår ändå.
  • Loreia

Ok! Ja, nej det är ju inte lätt att förklara sånt i text, man måste nästan se. Men jag kör på som jag gjort innan så får jag se om någon kan visa sen. Då vet jag att det är vanligt att man gör det iallafall :) Tack!

Garderobshylla skrev 2008-10-24 20:59:52 följande:
    Ja man måste inte, men då blir ju arbetet smalare om man inte gör det, jag glömmer oftast att göra det och det går lika bra iaf.Du lägger upp en extra maska genom att bara lägga upp en ögla på nålen. Jag är skitdålig på att förklara så hoppas du förstår ändå.
  • Lurpa
    Loreia skrev 2008-10-24 17:00:44 följande:
    Oftast så står det i beskrivningen att man ska börja och sluta med en kantmaska och då är dessa inräknade i maskantalet som är.

jag brukar vara noga då jag gör mönster att antalet stämmer mella alla mönster.

tex denna (se lenk nedan) ska du ha ett antal maskor på sidan +kantmaskan sedan 1 mönster enligt ett diagram, 1 omgång av ett annat diagram. 1 av det första igen och sen samma anlat maskor som du började me å kantmaskan. (det ska altså vara lika många maskor på var sidor om diagramen)här är även kantmaskan inräknad i antalet maskor inget man lägger till.
    hoppas att du förstår.

www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90407_w.pdf
  • YourSoFine86

hur går det för er med stickandet? Själv håller jag fortfarande på med min wrap. Har inte riktigt ork att göra klart den så jag har börjat virka en filt med mormorsrutor.
    Någon som har ett bra och enkelt mönster på en tröja till bebis att tipsa om?

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p