• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • ke chara

jag har precis avslutat den här, www.ingenkonst.se/vkc2_s.htm, visserligen inte till bäbisen men till pappan. syskonet har också en likadan, och det kommer att bli en till bäbisen sedan också.
    vad som blir nästa projekt är lite osäkert än, men jag gissar på att det kommer att bli typ mössa & sockor - matchande koftan jag stickat tidigare under hösten (densamma som klo länkat till) - eller kanske tom ett par gosiga byxor.

• Loreia

Vad gör man om det inte står? För det gör det inte i denna beskrivningen vad jag kan hitta :/ Varför gör man det egentligen? För att det ska bli snyggare, eller lättare att sy ihop? Kommer det synas hur man stickat sista maskan när koftan är ihopsydd?

Oj.. Vet inte om jag förstår :S Men ska försöka sätta mig in i det lite senare när jag har mer tid! :)

Lurpa skrev 2008-10-26 10:26:12 följande:
    Oftast så står det i beskrivningen att man ska börja och sluta med en kantmaska och då är dessa inräknade i maskantalet som är. jag brukar vara noga då jag gör mönster att antalet stämmer mella alla mönster.tex denna (se lenk nedan) ska du ha ett antal maskor på sidan +kantmaskan sedan 1 mönster enligt ett diagram, 1 omgång av ett annat diagram. 1 av det första igen och sen samma anlat maskor som du började me å kantmaskan. (det ska altså vara lika många maskor på var sidor om diagramen)här är även kantmaskan inräknad i antalet maskor inget man lägger till. hoppas att du förstår.www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskr...
  • Garderobshylla

Då gör du en kantmaska utan att lägga till någon i maskantalet.
    Man gör det för att dels blir det snyggare, men även lättare att sy ihop det

• ke chara

Loreia: nix, det syns inte. och där har du poängen! kantmaskan gör det lättare att sy ihop en söm "osynligt" så att säga. jag lägger gärna till en kantmaska om ingen finns bara av det skälet, och även ibland om plagget är "gränsfall" i storleken.

• Lurpa
    Loreia skrev 2008-10-29 11:55:01 följande:
    Vad gör man om det inte står? För det gör det inte i denna beskrivningen vad jag kan hitta :/ Varför gör man det egentligen? För att det ska bli snyggare, eller lättare att sy ihop? Kommer det synas hur man stickat sista maskan när koftan är ihopsydd? Oj.. Vet inte om jag förstår :S Men ska försöka sätta mig in i det lite senare när jag har mer tid! :)
    jag gör alltid kantmaskor. men då användr jag mig av den yttersta maskan på arbetets sidor, inget jag lägger till.
  • ke chara

ni är ju, vad jag förstått, några som stickat mössan www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=16&lang=se - någon som har lust att förklara en sak för mig? min hjärna är stressad, hormonpåverkad & snurrig och jag får alldeles ont i huvudet...

vid vändningen för den andra spetsen (om ni förstår) står det så här: "Fortsätt nu att öka 1 m i höger sida på vart 4:e v och avm 1 m i vänster sida på vartannat v tills arb mäter 15½-16½-17½ (18-19) cm från uppläggningskanten. Sätt en märktråd i varje sida på arb." min fråga är om ni har börjat på första varvet, och alltså räknat vart 4:e enligt detta: v1, v5, v9 o.s.v.? eller? jag började med att göra första ökn/minskn på v4, och det ser lite lustigt ut...

• FrökenHoppsan

Har inte läst hela tråden, men jag vill bara säga att jag är heeeelt såld på att sticka! Å babykläder e ju så underbart roligt! Har några bilder i mitt galleri om någon är nyfiken. Nu har jag ingen bebis själv, men mina väninnor är jättetacksamma för de små babyplagg dom får...!

• Lisa1977

Någon som vet vart jag kan få tag på ett mönster på en bäbis tröja som ska stickas i ett Acryl garn?
    Gärna från internet så jag kan köra igång nu....
    Har köpt ett multifärgat garn som är så fint och vill gärna börja sticka med det nyss....
    Jag har letat mig grön efter ett mönster här hemma men hittar det inte....

Lycklig sambo med stor familj, 1 egen, 2 bonus och längtar efter 4an.
  • ke chara

Lisa1977: jag skulle gå in på garnstudios hemsida, om jag var du, och sedan göra en sökning utifrån stickfastheten - med även baby & tröja som sökparametrar.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p