• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Garderobshylla
    FrökenHoppsan skrev 2008-10-31 16:18:52 följande:
    Svar på #336Jag kanske låter helt blåst nu, men om man avmaskar de sista 5 maskorna på slutet av stickan så att säga, va gör du då med den sista maskan, som tråden e "fast i"? Avmaskar man alla maskor så lämnar ju tråden där, eller?Svårt att förklara hur jag menar..Förstod inte riktigt hur du menar att du gör??! Man e väl så "fast" i sitt eget sätt, som man alltid gör, så man fattar väl inte hur man annars skulle göra??!
    Ja,beror ju på hur det står i mönstret, men ibland ska man ju inte maska av utan man ska sticka ihop maskorna, då tar man ju inte av tråden. Men om man ska just maska av, då gör jag som du, att jag gör det i början på varvet.

Ibland tycker jag att mönstret inte passar mitt sticksätt, så ibland stickar jag flera maskor tills istället för att maska av, det blir som en rundning istället för "hack" där man gör minskningar(om du förstår vad jag menar) och jag tycker inte det blir fint...
  • FrökenHoppsan
    Svar på #341
    jepp, fattar hur du menar. Men tillexempel för ett ärmhål, så AVMASKAR jag alltid, inte tar ihop på slutet av varvet typ. Ofta står det ju då att man ska TA IHOP 2 MASKOR.
    Men jag förstår hur du menar!

Och ibland e det ju faktist så att man gör om mönstren så som man vill ha dom! Eller så har man inget mönster alls!
  • Snöengla

Någon som har ett humm om detta, snälla hjälp mig isf.

Har stött på ett problem i en beskrivning från Järbo garns hemsida.

www.jarbo.se/

Jag tänkte göra en åkpåse med påsvante där men i mönstret står det:
    På nästa v från rätsidan ökas 6,3 m i var sida. Vadå 6,3 m??
    Och sen igen lite senare i samma stycke: Avmaska ytterligare 1,1 m för nacken. Vadå 1,1 maskor?

Varför använder dom kommatecken? Menar dom inte avmaska 1 i varje sida när dom säger 1,1. Men hur blir då öka 6,3. Man kan ju inte öka 6 i början och sen 3 på slutet. Hur ökar man 6 st på en gång liksom. 6 ökningar efter varanda, det blir ju mer som en uppläggning, lägga upp nya maskor.

Ja senare på framstycket står det avmaska ytterligare 2,2,1 m för halsen. Hmm förstår inte riktigt hur dom menar. Menar dom avmaska först 2, sen 2 näst nästa varv och sen 1 näst nästa varv kanske. Kan inte komma på något annat.

Här är direktlänken till mönstret:
    www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/7-31_low.pdf

Hoppas någon är duktig och kan svara :)

• Lurpa
    Snöengla skrev 2008-11-03 18:03:43 följande:
    Någon som har ett humm om detta, snälla hjälp mig isf.Har stött på ett problem i en beskrivning från Järbo garns hemsida.www.jarbo.se/Jag tänkte göra en åkpåse med påsvante där men i mönstret står det:På nästa v från rätsidan ökas 6,3 m i var sida. Vadå 6,3 m??Och sen igen lite senare i samma stycke: Avmaska ytterligare 1,1 m för nacken. Vadå 1,1 maskor?Varför använder dom kommatecken? Menar dom inte avmaska 1 i varje sida när dom säger 1,1. Men hur blir då öka 6,3. Man kan ju inte öka 6 i början och sen 3 på slutet. Hur ökar man 6 st på en gång liksom. 6 ökningar efter varanda, det blir ju mer som en uppläggning, lägga upp nya maskor.Ja senare på framstycket står det avmaska ytterligare 2,2,1 m för halsen. Hmm förstår inte riktigt hur dom menar. Menar dom avmaska först 2, sen 2 näst nästa varv och sen 1 näst nästa varv kanske. Kan inte komma på något annat.Här är direktlänken till mönstret:www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskr...Hoppas någon är duktig och kan svara :)
    jag har inte läst beskrivningen men min första tanke är att du ska först öka 6 m från rätsidan. sedan sticka avigsidan å på nästa räta öka 1 i var sida. å lika med dom andra talen.

hoppas du förstår hur jag menar.
  • FrökenHoppsan

När jag läser mönstret så tolkar jag det som om du ska öka först 6 maskor i både början o slutet av varvet, sticka avigsidan, och så igen öka 2 maskor i både början o sltet på det varvet. Då stämmer det med maskantalet.
    Du lägger upp 58 maskor, ökar 6+6 i var sida på första varvet =70 maskor, sen ökar du 3+3 maskor på nästa räta varv= 76 maskor. Så skulle jag tolka det.
    Lite knepigt mönster måste jag medge!

• FrökenHoppsan

Där jag skrivit 2 maskor, ska det stå 3 maskor. Svårt med siffrorna!

• Snöengla

Tack, tack för svar! Jo det är ett himla knepigt mönster!!

Hm, jo det verkar väl som att man måste göra så.. fast det blir ju förstås en uppläggning av maskor snarare än en ökning av 6m liksom. För 6 maskor efter varandra kan jag ju inte öka.

Sen avmaska 1,1 antar jag att det betyder: Avmaska först en 1 maska på räta varvet och sticka aviga som vanligt och sen avmaska en till på nästa räta varv.

Sen måste ju avmaska 2,2,1 maskor för halsen betyda. först avmaskas 2 maskor på räta varvet. Sticka aviga varvet som vanligt. Sen maska av 2 på räta igen och sticka aviga som vanligt och tillsist avmaska 1.

• Garderobshylla

Såg på nyhetsmorgon just att det är symässa i Kista, är det någon som bor därikring och ska dit?
    Bor ju alldeles för långt för att fara, men så sugen jag blev! Hur får man såna mässor att anordnas här?

• ke chara

Garderobshylla: kolla med lokala hemslöjdsföreningar & dyl, de brukar veta om något arrangeras. ibland är de även öppna för förslag!

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p