• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Garderobshylla
    Svar på #350
    Men hur hittar man sånt? Jag hade gärna gåt med i nå liknande, men allt jag hittar är abf, och det tycker jag är väldigt dyrt...
  • ke chara

testa www.hemslojden.org/startsida.dsp och se om de har något som gäller ditt län/din ort.

Garderobshylla skrev 2008-11-07 16:02:55 följande:
    Svar på #350Men hur hittar man sånt? Jag hade gärna gåt med i nå liknande, men allt jag hittar är abf, och det tycker jag är väldigt dyrt...
  • katten korven

Har stickat en liten hjälmmössa i mjölkgarn, och fått ett halvt nystan kvar. Tänkte att jag skulle försöka få ut ett par vantar av det garnet som är kvar. har spanat in dessa: garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=18&lang=se tror ni att det kan räcka med ett halv nystan (lite mer än vad som gick åt till en normal hjälmmössa i stl 0-2 månader), och kan man sticka dessa på ett enkelt sätt på två stickor? Har aldrig stickat flätor förut så det kanske är bättre att joxa med strumpstickor och få maskor per sticka?

• eilien

Vet inte om ditt garn räcker men annars får du väl köpa ett nystan till i värsta fall. Har påbörjat dessa vantar men inte hunnit klart för det kom en liten bebis 6 veckor förtidigt =)
    Skulle rekomendera att göra dem på strumpstickor annars måste du ju sy ihop dem i sidorna bla. Inge svårt att göra flätor, läs bara mönstret så går det fint.

• katten korven

eilien grattis till bebisen, garnet räckte gott och väl, dock gjorde jag dem på två stickor, det vart så knöligt att få jämn stickfasthet, sömmen tror jag inte kommer störa så mkt. Det var kul att testa nått nytt så flätor kommer det säkert bli igen nån gång.

Nått tips på vad jag ska göra av det garn som är över? ca 11g, en mössa tog 26 gram och ett par vantar 13g. Så det är ett drygt garn, men påminner om drops alpaca i grovlek.

• Lurpa

haha inte lätt å skriva med en bebis i famnen, så föregående inlägg vart lite knasigt. ni får ursäkta.

• Lurpa

katten korven skrev 2008-11-11 23:16:08 följande:

eilien grattis till bebisen, garnet räckte gott och väl, dock gjorde jag dem på två stickor, det vart så knöligt att få jämn stickfasthet, sömmen tror jag inte kommer störa så mkt. Det var kul att testa nått nytt så flätor kommer det säkert bli igen nån gång. Nått tips på vad jag ska göra av det garn som är över? ca 11g, en mössa tog 26 gram och ett par vantar 13g. Så det är ett drygt garn, men påminner om drops alpaca i grovlek.
    sticka sockor eller vantar till. det brukar bli fint ihop.
  • katten korven

Lurpa. ja sockar hade varit kanon, men det går ju mer garn till ett par sockar än ett par vantar, och jag kan tyvärr inte köpa mer garn av samma sort då det är ett uddanystan som jag fått av en vän. Får hitta på nått längre fram, dags att börja med nästa projekt, tjocktröja. Måste bara fatta mönstret först.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p