• Katharina

Teletubbies

Vad tycker ni om dem?

Jag gillar dom mer och mer. Det är kramar och dans och de är såååå snälla med varandra. Dessutom är de könslösa vilket jag tycker är suveränt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-12 00:42:09:
    Har märkt ni att de tydligen inte alls är könslösa. I filmen "oj så tokigt" (tror jag den heter) så nämns de med hans och hennes

• Svar på tråden Teletubbies
  • live4him

Jag gillade inte heller Teletubbies, men sen såg jag dem på BBC Prime, på engelska, och plötsligt förstod jag att de kanske är väldigt bra för små barn. Frågan är ju bara nu om Saga ska få se Teletubbies på svenska eller engelska, för att mamma ska stå ut, de svenska har jag fortfarande svårt med, speciellt de dubbade barnavsnitten.

• Atena

Här kommer ett provocerande inlägg:

Jag tänker inte låta min kille titta på "barnprogram" på TV än på ett tag! Jag har hört och tror på att TV inte är bra för små barn; bl.a. är det snabba flimret från TV-rutan stressande för deras små hjärnor. Jag gillar inte själva konceptet med TV för 1-2-åringar även om barnet själv gillar det! Mitt barn gillar säkert glass och godis varje dag också!

Personligen avskyr jag Teletubbies -- det lilla jag sett! Förresten spelar det ju ingen roll om programmet är gjort av barnpsykologer och att dockorna är könlösa mm. Diskussionen i den här tråden visar ju att vi föräldrar ändå delar in dem i tjejer/killar/bögar enligt de vanliga fördomarna och överför dem på barnen!

• varfördåför

Atena: det var jag som togupp det om bögar, skulle inte tro att någon tycker det här.. det var en undersökning i usa som visade att mammorna där tyckte det.

• Atena

Xylifon: nähä, men då får ju i alla fall de amerikanska barnen i sig fördomar om bögar och svenska barn bara om kvinnligt/manligt! Det var ju bra.

Se denna länk:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=252028

Här står bl.a. att amerikanska barnläkarföreningen rekommenderar inget TV-tittande alls före 2 år ålder.

• varfördåför

Atena: hmm.. nu gällde ju iof inte diskutionen tvtittande.. (fins en länk om det o) utan bara vad man tyckte om teletubis. men ok.

men om vi nu inte får visa våra barn kvinnligt o manligt o homosexuella, vad händer då då de inser attde finns sådana "avvikelser" jag ser faktiskt inget fel i att tvunkivinke (eller vad den lila nu hette) skulle vara homo, det är val "hans" liv?

• Atena

Sant xylifon, det var någpt OT av mig. Men TS inlägg handlar om att det är så suveränt att de är könlösa och diskussionen här visar att det argumentet faller för vi vuxna "tillåter" inte att dockor mm inte har ett kön och allt som följer med.

• Leaaa

Katharina, jag har sätt dom på ett utländskt program första gången. Då var det en tjej röst bakom Lala och Po därför blev det automatikst tjejer

• Katharina

Atena: För min son är dockorna helt könslösa. Jag skapar inte någon flicka av lille Po eller gör Tinkywinky till en homosexuell kille. I de flesta undersökningar om tv-tittande för barn så är det de allt för många intrycken av snabbt växlande tvbilder som kritiseras. Jag är av den åsikten att barn inte ska se "vuxenprogram" och reklam för deras hjärnor klarar inte de intrycken. Jag kör inte heller ett litet barn framåt i barnvagn, av samma anledning.

• varfördåför

Atena: tror att det ä rlite som Leaaa säger.. det kan ju bero på rösterna om vi ser dem som tjejer eller killar.. men även om jag ser dem som tjejer o killar så gör ju inte min son det. han ser ju knappt på människor om de är tjejer eller killar.. han kallar dem för flickor o pojkar lite som det passar honom det är ju somsagt ett program framtaget för barn i ett tvåårs oldern. det om att tinkeywinkey skulle vara bög sa jag som ett sakastiskt inlägg bara, lite kuriosa om teletubis historia. jag tror inte att det är något som någon här lägger någon vikt vid (i vissa delstater i usa är det förbjudet med oralsex också, menade bara att de e lite "lustiga" i usa ibland)

• syster mini

Teletubbies är nog de mest könlösa figurerna jag stött på (som jag kan komma på nu i alla fall). Därför tycker jag det är smått lustigt att det finns människor som sitter och tyder ut hemliga budskap (ungefär som med GB-glassen).

Svar på tråden Teletubbies