• Maiya

Nostalgiska barnprogram

Vad minns ni för braiga barnprogram när ni var små?

Själv älskade jag trolltider, Nania och en massa annat. Vad fanns det mer Vilse i Pannkakan fast jag tror inte det hörde till jättefavoriterna. Men solstollarna var ju super!

• Svar på tråden Nostalgiska barnprogram
  • adrenalin

Jag kommer ihåg ika i rutan. Det var fruktansvärt. Det gav mig mardrömmar :( jag är nte ensam om det. Samma med fuckin psyko-Mumin!! Jag grät när jag sett dom på TV!
    Hemska Tove Jansson! HUR kan man komma på nåt så fasansfullt?

Sen kommer jag ihåg Joels bitar också. Fick en hel generation att avsky människor med downs syndrom. Nu har vi lärt oss bättre, men var det verkligen så klokt att ha en förvirrad skrikande unge som barnprogram?

Sen har vi förstås "Lillstrumpan och syster yster".. Säkert en av världens mest billiga barnprogram! Det var en gubbe och två strumpor och därifrån skapade han massor av äventyr.

sen minns jag TÄppas också! Denna mespropp med sin fula plastanka som han en gång råkade spola ner i toaletten av misstag!

• Lilou

Vad fanken ar joels bitar?!

Fick ocksa mardrommar av Mumindalen...speciellt om "Vem ska ta hand om knyttet". Fasansfullt ar ordet

• adrenalin

frulan:
    Lillstrumpa och syster yster minns jag att jag gillade! och björnes magasin som är en klassiker... annars var jag nog aldrig så förtjust i tv.

Lilou:
    Joel bitar handlade om en liten pojke med downs syndrom som sprang omkring och, enligt mitt oskyldiga tycke, var helt störd i huvudet. Han vägrade göra det dagismammorna sa och fattade ingenting. Kanske var det meningen att barnprogrammet skulle öka förståelsen.. men det gick som det gick. Jag har inte träffat nån i min ålder vars förståelse programmet ökade

Ja visst är Mumin hemskt? och så dom där hemska grejerna som bodde ute i skogen och lös... nej usch! Hemska, hemska Tuve!

• adrenalin

Lilou:
    vinjetten har du säkert hört .. den går typ

"kommer du ihåg hur det var förra vintern
    kommer du ihåg hur vi bada i havet
    kommer du ihåg alla fiskar som snurrade runt?"

låten i början är helt störd. det är en gubbe som sjunger lite skojfrist och helt plötsligt börjar han sjunga i falsk falsett :/ fruktansvärt.

• Wagram

Aaaah...Kalle Vrångelbäck!! Jag kommer ihag den, det borjade med att han satt i sangen och sjong Obladi oblada. Kommer ocksa ihag ett hemskt program som borjade med ett dockhus och en stor hemsk fagel, men jag minns inte vad den hette. Jag var i alla fall radd for den. Radda Joppe fick jag angest over, eftersom det varsta jag kunde tanka mig da var att tappa bort min alskade nallebjorn. Det kanns som om vi som ar fodda under sjuttiotalet blev utsatta for en hel del psykologiska experiement med konstiga/hemska barnprogram! (Fast vi blev visst ganska normala anda...eller???

• FriSam

Jag tyckte jättemycket om julkalendern med Kurt Olsson o Arne. Va livrädd varje gång "nallarna" va på väg...

Ika i rutan va osså bra, men jag va lite rädd för hennes skelett, Åke...

Jag o syrran hade 2(?) filmer, inspelade från tv:n, de va tecknade från Tjeckien eller nåt sånt land, de handlade om en mullvad o hans kompisar, en hare o en igelkott.
    De bodde i en skog som blev nedsågad, så de flyttade in till stan där de fick ett rum med "uppblåst" skog. De pratade aldrig med "ord" utan olika ljud.
    Tyvärr blev de filmerna överspelade, har aldrig hittat dom, inte i filmaffärer o inte på internet, synd...

Nån som vet vad jag menar?

• Lilou

Kitty Shark:

"Det kanns som om vi som ar fodda under sjuttiotalet blev utsatta for en hel del psykologiska experiement med konstiga/hemska barnprogram!"

Ja, det ar nog sa

• numberone

Joel bitar!

*sjunger*

Kommer du ihåg hur det var förra vintern
    kommer du ihåg alla stjärnor och strutar
    Kommer du ihåg när du var på ett jätteklas

Kommer du ihåg hur det var förra sommarn
    Kommer du ihåg hur du bada i havet
    kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt

• Lilou

Nae, har inget minne av joelbitar...