• Maiya

Nostalgiska barnprogram

Vad minns ni för braiga barnprogram när ni var små?

Själv älskade jag trolltider, Nania och en massa annat. Vad fanns det mer Vilse i Pannkakan fast jag tror inte det hörde till jättefavoriterna. Men solstollarna var ju super!

• Svar på tråden Nostalgiska barnprogram
  • Trinity78

Åh, och Kalles Klätterträd!! Minns ni?

I stan bor en kille som heter Kalle.
    Kalle har ett träd som han kallar sitt eget.
    Han ligger där uppe och drömmer och fantiserar
    om allt möjligt och om Emma.

Emma finns bara i fantasin
    men hon är fin tycker Kalle.

Under trädet sitter morfar och läser tidningen.
    Morfar tycker om att läsa om allt nytt som har hänt.
    Men Kalle han gillar att mest ligga stilla

• adrenalin

frulan:

Jag anser mig också vara okej trots att jag inte växte upp med sånna där psykologiska barnprogram Tror det är mer upp till andra saker i ens omgivning.

Fast barnprogrammen nu suger... En del är rent utav SKITSEXISTISKA! Och det är väl inte bra, direkt...

Trinity78:
    Klart man minns det.. jag hånade honom pga hans gångstil . Han lyfte ju på benen som om han gick i en trappa men han gck på vanlig mark :)

• frulan

Trinity78

Jaaa, så hette det! Såg precis en glimt av dem på Barnkanalen! Är det någon som vet när det sänds??? Jag o maken blev överlyckliga när vi såg dem Favvoshow!

adrenalin

Jo, jag håller med
    Håller även med dagens barnprogram. Vissa av dem verkar inte riktigt riktiga!

• trollprinsessan

tacka vet jag barnprogrammen då vi var barn.. =)) det e lite skillnad emot nu.. då allt går ut på att kriga och slåss...

• adrenalin

Ja plus att de är extremt könsgeneraliserande ibland... Typ att killen ska slåss för att få de snygga bimbotjejerna. Den enda tjej "förloraren" får är en tjockis med brun page-frisyr... Verkligen upplyftande för barn att titta på, säkert...

Blir så irriterad när jag ser på barnprogram nu ibland alltså...

Som det där "My Little Pony"-avsnittet när dom skulle göra en "make-over" på en ponny,
    och så sjöng dom "Du ska inte äta mer! du ska bli smal!" samtidigt som dom tog bort hennes mat.

Man bara.. eh? Hörde jag rätt?

• frulan

adrenalin

VA?! Det låter ju inte klokt... stackars dagens barn som får se sånt här

• Trinity78

Jag läste till lärare en termin och fick praktisera i en femteklass efter bara ett par månader. (Tur var det, eftersom jag såg hur det funkar i skolan och jag bestämde mig för att läsa nåt annat) Där tittade i stort sett alla barnen på Sunset Beach som gick på eftermiddagarna på 4:an. De lekte Sunset Beach och skrev berättelser om Sunset Beach. En liten pojke försvann en dag och när de hittade honom uppe i skogen sa han att han skulle begå självmord eftersom hans tjej hade gjort slut. Det hade han sett i Sunset Beach att man gjorde.

Vad fan låter föräldrarna sina barn se idag egentligen? Staffan Westerberg må ha varit lite underlig men inte så här...

• varfördåför

Trinity78: jag håller med dig ganska mycke.. menjag tror att det är svårt att hållakoll på sina fjärdeklassare.. alla föräldrar e ju tex inte hemma klockan fyra. jag mins att jag såg någon serie om vietnamnkriget då jag var i den åldern.. kanske i nte heller så lämpligt

• Maiya

Det finns ett i samma anda som Kalles klätterträd och det var Ragnar som gick så roligt och alltid drömde tillbaka om när han var liten. Och så var det ju den där tjejen som alltid kom för sent i hans klass tror jag. ...kommer alltid försent, kommer man försent så stör man..osv

Svar på tråden Nostalgiska barnprogram