• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • emmy840508

Hej allihoppa! jag är inne lite mer sällan nu mera. Men det är så att hovrätten är nära nu. Det handlart bara om dagar tills den börjar. Jag vet ej om jag får gå ut med villket datum det är, så jag låter det vara osagt. Men jag är i full gång med förberedelser inför det. Så jag tittar in här så fort jag får en ledig stund över.
    Idag har jag och sambon vart banvakt till en liten 6 månaders och en 4 åring. De var otroligt snälla hela tiden. Jag vet inte om det e konstigt el helt normalt. Men jag tyckte om att vara med dom. Jag tyckte om att göra saker som att byta blöja, trösta, göra snöbollar, hjälpa till att öppna en apelsin, sitta och läsa saga mm.
    Jag blev inte ledsen, jag tyckte det var himmla mysigt. Visst saknar jag Max o Saga, varenda minut, det kommer jag inte ifrån. Men, det är just mina barn jag saknar, mitt eget kött o blod.
    Tjejerna jag tog hand om idag är sina egna individer, vissa fall inte alls lika mina egna barn, och ibland påminner de om varandra.

• Annastar

jag kikar in här varje dag, men man har inte alltid nåt vettigt att skriva känns det som. jag har kollat din underbara minnessida och det gör verkligen ont
    i hjärtat när man tänker på vad du går igenom! Det blir så verkligt på något sätt när man tittar på bilderna på barnen. Fast ändå så overkligt, om du förstår hur jag menar? Bara tanken på att nån människa kan göra såhär mot så små barn, det skrämmer verkligen skiten ur en. Ingenstans går man ju säker egentligen.

Du skriver att det börjar komma ifatt dej nu, känslorna. Och jag tror man ofta "stänger av" lite, omedvetet, när man är med om en sån traumatisk händelse, och att det sedan kommer, då man fått tid att smälta allting. Men tänk på det, att det är viktigt att låta alla känslor komma. Gråt så mkt du bara kan och orkar. Men försök oxå ha i bakhuvudet att dina barn är på en varm och trygg plats, där de skrattar o busar och tittar ner på dej. En dag möts ni igen, jag är verkligen övertygad om det!

Och den här tyskan. Jag känner sånt avsky mot henne så det inte är klokt. Och jag blir ibland frustrerad över att inte kunna va nära dej, alltså bara ge dej en varm kram! Vet att du har mkt folk omkring dej, som tur är, men man vill ändå göra så mycket mer än att skriva här.

stor kram till dej underbara Emma.

♥Tindra 060925♥
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-11-18 10:32:35 följande:
    Emma, jag vill bara hoppa in i datorn, ut i din och ge dig en kram. Det verkar som om hela er familj har det jobbigare just nu en period..(om man läser på Idas, Niklas sidor) Kanske är det så att man förväntar sig att man ska känna sig bättre ju längre tiden går, men så gör man inte det...Det kanske dyker upp nya saker som man tänker på, som du tidigare nämt att du är rädd att glömma fina minnen. En sak, om det dyker upp minnen så kanske du kan skriva ner dem i en bok, så vet du att du kan ta fram o läsa och minnas allt fint igen? Hoppas att ni kan ta hand om varann nu när dagarna känns mörka, och att det snart lyser solstrålar genom molnen på er. Att solen o månen visar sig samtidigt så du känner barnens närvaro och kan få en gnutta tröst. Kram på dig.
    Ja, du har så rätt i mycket du skriver. Också i att hela min familj har det väldigt jobbigt just nu. Jag vill så gärna finnas där för dom. De har lagt bort sig själva under en lång tid för att finnas där för mig. Nu när jag lyckats ta lite avstånd i vardagen från alla. Jag vågar stå mer på egna ben igen. Då kommer det ganska naturligt ifatt dom. O jag hoppas de lyssnar på sina hjärtan, att de låter sig själv vara sjukskrivna lite till för att komma ifatt sig själva lite. jag har sagt åt dom att de inte får vara rädda att be mig om hjälp. Jag mår bra om jag får tillfälle att hjälpa de någongång också.
  • emmy840508
    Tibertius skrev 2008-11-18 18:19:37 följande:
    Hej Emma,Idag gör det så otroligt ont i mig när jag tänker på dig..Skickar jättemånga varma kramar och tänder som vanligt mina ljus.Har du kontakt med några andra som förlorat sina barn genom tragiska händelser? Tänker mycket på de föräldrar som förlorade sina barn och kom hem utan dom efter semesterresan till Thailand det året tsunamin var. Minns att de träffades och hjälpte varandra att bearbeta det som hänt.I min sons klass gick det en flicka som förlorade sin pappa i tsunamin och hon och hennes familj fick mycket hjälp via andra som varit med om samma sak.Många kramar, ta hand om dig..
    Jag har er.... det hjälper mig just nu. Familjeliv är min tillflyktsort nu. Jag träffade Änglas mamma och jhon rohns (osäker på stavningen) pappa för att tag sen. Vi pratade lite, men håller inte kontakten. Jag vill gärna ha konstakt med människor i samma sits, men kanske senare när jag vågar TRÄFFA okända människor igen. Just nu är familjeliv jättebra. då kan jag sitta här i min soffa och ända utbyta så mycket erfarenheter.
  • emmy840508
    saj74 skrev 2008-11-19 08:15:43 följande:
    De e första gången ja e in här o skriver, men kände att ja ville visa att ja finns här. Du e en så otrolig människa. Om ändå fler va som du. Tänder ljus för dina barn här hemma, brukar även titta om ja skulle se dej när ja e hos mina föräldrar (granne me dina). Innan allt de hemska sågs vi då o då på gatan,men nu har ja inte sett dej på länge. Men ja finns alltid här o tänker på dej. Glöm inte vilken underbar människa du e. Massor me kramar från mej
    åååå, villket av husen??? tack för att du finns här tillsammans med mig
  • Skogsmor
    sisådär skrev 2008-11-19 20:03:19 följande:
    Sänder mina varmaste kramar till dig som drabbats så illa av livet. Om jag kunde skulle jag lyfta ur dig ur allt det som gör ont och sätta ner dig på en plats där du känner lycka och frid. Men det går inte. Du måste ta dig fram och bli vän med smärtan och sorgen så som andra gjort före dig och tillsammans med dig. Någonstans är man alltid ensam i sorgen efter sitt barn men det hjälper att veta att andra har vandrat dessa vägar och kommit fram. Att det finns lycka och glädje igen trots allt. Inget gör så ont som att förlora den man ska beskydda. Ta hand om varandra. Vila, gråt och finn frid i att veta att dina barn har det bra nu. Jag tror som du. Våra små saknar oss inte som vi saknar dem. De befinner sig i ett tillstånd bortom saknad där vi alltid är tillsammans. Kramar från en annan änglamamma
    Vad fint och bra skrivet. Det märks att du vet hur det känns och hur det är och jag vill beklaga detta.
    Det är sådana här rader som ger tröst till en annan ängla mamma eller pappa, skulle jag tro.
    Själv kan jag bara gissa och tänka mej hur en sån sitvation skulle kännas och jag får andnöd av bara tanken.
    Lev väl, trotts allt.
  • emmy840508

Tack alla ni som tänder ljus för barnen fortfarande... Tack för att ni göra det men också för att ni orkar berätta det för mig. Det värmer varje gång jag hör att ni gjort det. Så otroligt fint att Max och Sagas minne brinner som i en fin låga runt om i sverige.

• Millz

Emma..har skrivit förr,,men ville bara att du ska veta att du o dina barn finns i så¨många människors hjärta o tankar varje varje dag..förstår inte att något sådant kan hända..så oskyldiga små fina barn..tror att dom har kalas o massa lek på någon annan plats just nu..och att ni någon dag ses där igen!! Alla mina varmste tankar till dig vännen..ljuset är tänt..har två små ljuslyktor tätt intill varann på köksbordet varje dag vi äter,,då går tankarna till dig max o saga..Stor Kram till Dig!!

Svar på tråden Mina två änglar