Inlägg från: emmy840508 |Visa alla inlägg
  • emmy840508

Mina två änglar

JohannaMatt skrev 2008-11-25 21:20:57 följande:
    Va mysigt det låter att sitta o fika..hur har era nära vänner reagerat ? Har vänskapen stärkts eller är det några som inte finns med längre?
    Vännskapen med mina vänner från förr, ser ut som förut. Jag hadde inte jättemycket tid för dom då. Jag hadde ju två barn att ta hand om, men de fanns där så fort jag hadde tid. Likaså är det nu, mina barn finns inte länge, men saknaden tar sin tid. Jag behöver vara ensam ibland o det respekterar dom.
    Jag har också fått många nya vänner och gammla band har byggts upp på nytt. Det är helt fantastiskt, nen behöver vänner runt omkring sig när något sånt här sker. 
    Inte någon arunt omkring mig har försvunnit, villket kanskeskulle vara naturligt eftersom det är så stort att ta in och veta hur man ska hantera.

Mina vänner bildande "läger" de första dagarna efter detta hände. Lämnade inte varandra för en sekund, utan fanns bredvid varandra och stöttade och var vakna i omgångar. Håll sig uppdaterade genom internet, min ena syster och min sambo.
    Det känns jätteskönt för mig att veta, då vet jag att de hadde varandra... 
  • emmy840508
    Zocute skrev 2008-11-26 08:28:59 följande:
    Hej Emma....Jag kom att tänka på en sak.Tror du "hon" läser på familjeliv och i din blogg?Har du frågat någon som vet det? Får du veta sånt? Hon har väl tillgång till internet o allt nu?Har du någon gång känt att du vill säga henne något eller så? Jag förstår att det ännu är väldigt tidigt och så länge allt inte är klart så kanske det inte går att tänka så....men jag bara undrar.Vill inte trampa på tår. Tänker på er...Kramar
    Ja, självklart finns tanken, om hon kan läsa detta el något annat jag skriver på internet. Jag har faktist inte frågat någon än, jag ska göra det nästa gång jag träffar mitt målsägandebiträde. Visst vore det olustigt om det var så... men, jag kan inte sluta leva i rädsla för henne.
    Jag har faktist skrivit ett brev som publicerats i expressen. Det e ord jag skulle velat säga henne, men inte vågat göra. Här kommer länken till brevet.
    http://vasteras.expressen.se/Nyheter/1.1340577/emmas-brev-till-sina-barns-mordare
  • emmy840508
    mojsegojs skrev 2008-11-26 12:24:25 följande:
    fniss då har du att göra söta du!hoppas du fick in allt och att det gick bra.. ja tack snälla för fikan det var sååå mysigt.. herre gud det är så underbart att träffas alla och bara få prata av sig om allt mellan himmel och jord med er.. du är så underbar för du skäms ju inte för nått fnisspuss på dig och din man ;) du vet att vi finns här för er i alla väder och vad som än händer!!!
    Haha, nej du har rätt, jag skäms inte för något. Jag tror det hindrar mig från att vara den jag är. Såklart att vi pratar bajs när jag sitter med tre underbara tjejer som själva är mammor.... ja, jag vet det var mycket andra saker också vi talade om... men, jag har inget att dölja....
    Tack själv för en underbart mysig fika! Det måste vi göra till en vana!
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-11-26 12:53:52 följande:
    Jag minns att jag såg det i en uppslagen tidning som låg på ett bord i skolan. Det var en bild på ert hus, med alla leksakerna och vagnen framför och jag minns att jag bara tänkte: NEJ. Nej, nej, nej...Det stod att ni knivskurits och så tror jag att det stod nåt om att en nära släkting var inblandad (stackars Niklas, herregud) men det visste man ju inte då. Sedan läste jag allt jag kunde komma över. Jag minns när det kom i tidningen att du vaknat och att du frågat om barnen för du ville hem och bada dem...Då brast det totalt. Hela tiden då du låg nedsövd så gick man ju med en klump i magen och tänkte på vad du skulle tvingas vakna upp till..... Jag är så glad att du vaknade upp, Emma. Så glad. Kram//Johanna
    en tidning som låg uppslagen.... ja, jag har förstått att det var så på många ställen, att ni behövde ha den uppslagen för att påminnas om o om igen, för att på något underligt sätt förstå.
    Jag frågade mycket efter barnen, jag försökte få mina föräldrar att berätts vart barnen var, jag ville att de skulle ta med sig barnen till mig så jag fick träffa dom.
    Jag vet att jag tjatade ihärdigt om en telefon så jag kunde ringa barnens pappa, så jag kunnde förvissa mig om att barnen hadde det bra.

Jag var på sjukhuset i förra veckan och då gick vi upp och hälsade på på avdelingen där jag låg. Jag har vart där förut, men nu gick vi dit ingen för min sambo ville träffa en receptionist som hjälpt honom jättemycket under tiden där. Hon var inte där första gången.
    Hon berättade att jag kommit utttultande genom dörrarna en dag, jag hadde tydligen lyckats rymma en dag.
    Jag hadde en alledel för stor sjukhus rock på mig och var uppsvullen i ansiktet, kunnde knappt gå, och hängde med hela kroppen. Jag hadde tittat mig omkring, mött hennes blick och vädjat om hjälp -"jag vill hem" Hadde jag sagt.
    Att bada barnen, koppla Sagas dropp och massa andra rutiner tjatande jag om hela tiden.
  • emmy840508

Idag är både jag o sambon lite krassliga. Vi tar det mest lungt, sitter vid varsin dator, i soffan el ligger i sängen. Jag skulle vart hon min vän o hjälp henne med barnpassaning idag medans hon bakade till lilltjejens ettårsdag imorgon. Men, jag fick avboka i sista minuten. Ville inte gå upp ur sängen idag. Ibland är det svårt att veta om man e sjuk el om det beror på den psykiska hälsan. Men jag lyssnar på min kropp (som vanligt) och om någonm dag e jag pigg igen.

• emmy840508
    Zocute skrev 2008-11-26 14:13:07 följande:
    Mycket bra brev...och dikt!Så sjuk som denna människa är så skulle jag inte förvånas om hon sitter i smyg o läser om er och händelsen på nätet men när du riktar dig direkt till henne så vägrar hon läsa. Jag har egentligen ingen aning men jag har en känsla av att du en dag kommer konfrontera henne, det är långt dit, men det känns verkligen så. Du kommer vara så stark vid detta tillfälle och kanske kommer det vara den sista pusselbiten. Emma, jag har ingen aning och säkert inte du heller:) Och det spelar ingen roll. Jag ville bara förmedla att det känns som om det en dag skulle kunna hända. Men vi lever i nuet, eller hur! Så vi tänker inte på det nu :)Massa kramar till starkaste tjejen i världen!
    Möjligheten finns nägon gång i framtiden att jag gör det. För jag ska visa henne att jag e starkare än henne på alla sätt.
  • emmy840508
    knaster skrev 2008-11-26 14:34:37 följande:
    Emma, jag läste ditt brev till hon, den hemska, som publicerats. Jag har en liten, kanske dum fråga. Hur sjutton lyckas du vara så stark??? Och vad är det som driver dig i din vilja att hela tiden vara stark genom detta som hänt? När jag har gått igenom mina värsta motgångar i livet (som inte kan jämföras med vad du gått igenom) har jag bara velat krypa ihop till en liten boll och gömma mig omvärlden. Men det gör inte du. Du står upp stolt och stark. Och jag beundrar dig för det, och för den godhet du verkar visa alla i din omgivning.Om du inte orkar/vill svara behöver du absolut inte göra det. Stor kram från lilla mig.
    Jag svarar mer än gärna, tack för att du frågar!

Ja, hur lyckas jag vara stark och vad driver mig?

Jag har levt ett liv fullt av kärlek, från min familj, från vänner och bekanta. Jag har fått ge så mycket kärlek och jag har fått massor tillbaka. Jag har växt och växt i min person som Emma, och jag har tyckt om att vara mig själv.
    Jag har alltid vart barnkär. När jag fick mina barn var det som de två största presenter jag kunnde få i livet. Jag växte ännu mer i som Emma och växte in i mammarollen o trivdes så otroligt med det.
    Nu funderar man säkert på, om jag nu älskade mina barn så otroligt mycket, så borde jag ju gå under jorden nu utan dom.
    Men jag älskade ju livet redan innan de kom till världen, de var en krydda jag inte kunnde vara utan i livet. Som salt på pommes friten.
    Så jag har bestämmt mig, o det gjorde jag redan från början, att gå vidare, att fortsätta älska livet. Att inte låta henne förstöra mer än hon redan gjort. Jag lyckades ju ta mig tillbaka till livet, då borde jag ju utnyttja min andra chans i livet.
    Sist men inte minst så känner jag ett stort ansvar och har en enorm vilja att föra mina barn minne vidare, låta de leva vidare så länge folk vill lyssna. För de hadde inte gjort något ont, utan berikade både mitt och många andra liv med sina personligheter. Så jag har en uppgift och det för mig framåt i livet.
  • emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-11-26 14:40:27 följande:
    Å, vännen. Att läsa om hur det var för dig där på sjukhuset...har bara föreställt mig. Va arg du måste varit, på alla som inte ville göra som du sa, berätta för dig...Och så svårt för dem runtomkring dig...Du är ljusår starkare än det monstret. Hoppas att hon läser vad jag skriver när jag önskar henne att aldrig komma ut i dagsljus igen. Att hon fick ruttna i en mörk fängelsehåla nånstans...Misslyckade monster. Många varma kramar till Emma och din sambo. Ta hand om varann//Johanna
    Ja, jag var riktigt arg på alla som gick som katt kring het gröt. jag ville DRA ur de informationen. Jag var väldigt påverkad av skadorna och medicinerna, men känslorna finns fortfarande kvar. Jag minns bitvis små stunder på sjukhuset.
    Men min familj har sagt att just att jag var så envis och arg på alla gjorde att de kännde igen mig, viljestarka och envisa Emma var tillbaka. Det gav de hopp.

Jag hadde en dag fått för mig att jag skulle åka hem. Så jag sa till min sambo att köra upp bilen såjag kunde hoppa in. Han förklarade snällt att jag låg på andra våningen så det gick inte. Då blev jag arg och sa att "det fanns ju för sjutton en hiss"
    El när jag plockade ihop allt jag hadde på mitt bord bredvid sängen (tandborste, tandkräm och godis) och tultade fram till sköteskorna och ställde mig med min soppåse som jag packat ner alla mina tillhörigheter i och vinkade glatt, för NU skulle jag gå hem tyckte jag.
  • emmy840508
    faster skrev 2008-11-26 17:04:47 följande:
    Idag känner jag mej riktigt riktigt usel Emma...Mitt liv har slagits i spillror pga nåt helt annat än för dej men jag orkar ej vara aktiv här just nu o det gör ont.Tycker så oerhört mkt om dej o har följt dej så gott jag kan o försökt komma med lite goda råd lr nåt,men just nu har jag ej kraft..Skickar dej en stor varm kram o hoppas du förstår...
    Men uch vad orolig jag blir för dig. Snälla vännen kämpa på. Vill du prata så inboxa mig så ska jag göra allt om jag kan hjälpa dig på något sätt.
    Jag förstår att du ej har kraft att finnas med här nu. Man måste ta hand om sig själv först o främst. Jag önskar dig all lycka! En stor kram från mig till dig.
Svar på tråden Mina två änglar