• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • AngelicaF

kalmar brud skrev 2008-12-17 22:18:10 följande:

N¨gon som vet om efterlyst går i repris???
    Kl 02.00 söndag är reprisen.

www.tv.nu/sondag
  • emmy840508
    Tibertius skrev 2008-12-17 07:36:44 följande:
    Vad skönt att ni fick en sån fin dag när ni var lediga! Att ha gamla vänner på besök måste också kännas skönt. Jag har en fråga som du som vanligt bara svarar på om du orkar. Hur känns det med vännerna, har du kvar samma vänner som innan detta hände? Är det många som inte har orkat ta kontakt? Man hör ju ofta att folk säger att när det inträffar oväntade ofta tragiska händelser så får man verkligen veta vilka som var ens riktiga vänner. Lycka till idag nu och hälsa sambon! Kram
    Jag har kvar samma vänner som innan. De har funnits där som just de vänner de är. De finns där när jag behöver dom och finns på avstånd när jag behöver vara ensam. Jag e så lyckligt lottad med vänner som finns där vad som än händer. Igen vän el bekant har tagot avstånd, utan det e snarare jag som tagit lite avstånd ibland för att jag behöver utrymme för mina känslor som jag endast lyckas släppa ut i min ensamhet el med min sambo i närheten. Så mitt o min sambos liv är det som kommer allra först, men jag försöker att inte glöma bort att visa mina vänner hur mycket jag uppskattar dem. Men, de har aldrig krävt något av mig och det är de som kommer vara mina vänner resten av mitt liv.
  • mimmi73

Emma jag undra bara hur du känner dej inför mötet med monstret varje rättegångsdag..
    jag hoppas verkligen lilla gumman att detta monster får det straff som hon förtjänat.
    men jag önskar deej o din familj en riktig god jul o gott nytt år gumman
    en riktig styrke kram o en stor tanke för i morron

• shqiperi82

Jag undrar med hur det verkligen känns att träffa monstret varje rättegångsdag. Jag skulle nog inte kunna sitta i samma rum som henne... Måste vara som en verklig mardröm.

• Ztampe

Hej Emma.
    Har ganska personlig fråga.
    Och som vanligt vill du inte svara så gör du inte det.
    Det är ok.

Det gäller Max och Sagas grav.
    Hur ofta besöker du den?
    Anledningen att jag frågar är nämligen att jag ibland inte orkar åka till min Emils grav.
    Får då så dåligt samvete för det.

Känner du likadant om du inte åker dit på ett tag?

Kom ihåg att du svarar bara om du vill.

Kram

• Tibertius
    emmy840508 skrev 2008-12-17 22:23:24 följande:
    Jag har kvar samma vänner som innan. De har funnits där som just de vänner de är. De finns där när jag behöver dom och finns på avstånd när jag behöver vara ensam. Jag e så lyckligt lottad med vänner som finns där vad som än händer. Igen vän el bekant har tagot avstånd, utan det e snarare jag som tagit lite avstånd ibland för att jag behöver utrymme för mina känslor som jag endast lyckas släppa ut i min ensamhet el med min sambo i närheten. Så mitt o min sambos liv är det som kommer allra först, men jag försöker att inte glöma bort att visa mina vänner hur mycket jag uppskattar dem. Men, de har aldrig krävt något av mig och det är de som kommer vara mina vänner resten av mitt liv.
    Så skönt för dig Emma..Det har du verkligen förtjänat.

Kram
  • Lingonflickan

emmy840508 skrev 2008-12-17 22:23:24 följande:

Det märks att det är äkta vänner du omgett dig med och jag tror mig veta att du varit en lika god vän om rollerna varit omvända och de drabbats av detta ofattbara.

Hoppas du får lite sömn inatt och att du ska orka med morgondagen.

Många varma cyberkramar
    MiS
  • emmy840508
    Växjömamma1976 skrev 2008-12-17 18:12:30 följande:
    Emma: Hur hanterade Max & Sagas dagis det inträffade? För de gick väl på dagis? *funderar*
    På morgonen den 18:e mars så ringde det i Max o Sagas rektors telefon. Hon fick beskedet om vad som hänt. Hon skyndade sig att göra sig i ordning för dagen och tog sig till barnens dagis innan personalen kom. Hon kokade kaffe gjorde mackor och ringde in vikarier. När personalen kom hadde de möte och sedan tog de emot barnen tillsammans och försökte lugna föräldrarna.
    I barngruppen berättade de att Max o Saga inte finns mer, att de nu finns uppe i himlen.
    Eftersom Saga inte hunnit gå så mycket på dagis och de var så väldigt små på hennes avdelning så blev det ingen stor sak.
    Men på max avdelning så undrade de mycket. De fick välja en låt de ville sjunga, och det blev blinka lilla stjärna om jag minns rätt. De har även gjort ett fotoalbum med kort på Max som barnen sätter sig och tittar i och pratar med Max än idag.
    I somras så ville jag gå dit och ta avsked, jag ville hämta portfolion och andra saker. Då kom det fram en kille som max lekt jättemycket med under sin dagistid och frågade:
    -Vart är Max?
    Jag svarade:- Han är uppe i himlen
    -Själv! utbrast han
    -Nej, sa jag, han har faktist sin syster med sig dit upp.
    -Jaha, men, har han inga leksaker med sig?
    -Jo, sa jag, han har faktist sin elefant med sig, o Saga har en docka.
    -Okej sa han, O sen var han nöjd.

Tyvärr, så gick han sedan runt bland sina kamrater och bekräftade för alla "Max är död"
    Jag tyckte inte detta var så jobbigt. jag tyckte det var skönt att han kom fram till just mig och fick fråga det han undrade över, för då behöver han inte undra så länge till.
  • emmy840508
    Humbla skrev 2008-12-17 20:07:31 följande:
    Emma, sitter och pluggar det sista innan jul nu, men tog en liten paus för kaffe och läsande i tråden. Det gör mig ont att förhandlingarna blir uppskjutna, att ni ska behöva ha det här hängande över er under julen, som att den inte skulle varit nog tung ändå.. Skönt att dom är grundliga iaf och att du trivs bra med och har förtroende för åklagarna!Tänkte på en sak idag när Tor kom hem från dagis med massa julpynt och teckningar, om Max brukade pyssla mycket och vad som var hans favorit pyssel? Har för mig att du skrivit att han gick på dagis ett par dagar i veckan? Vill skicka en hel bunt med kramar till dig och din familj inför morgondagen, och som vanligt hoppas jag att monstret ska bryta ihop och erkänna, även om jag tvivlar då jag tycker mig ana en psykopatisk person i henne. All kraft och styrka och energi i världen till er imorgon Emma!Vi står alldeles precis bakom dig. kram
    Ja, han tyckte om att pyssla, fast hans favoritgöra var att baka tillsammans med mig. Jag älskar att baka jag med. Så vi bakade ofta bullar och andra godsaker. Till jul gjorde vi pepparkakshus lussekatter och pepparkakor.

Han tyckte om att limma och tejpa. Så en dag gav jag honom lim, makaroner fjädrar och andra småsaker att pyssla med. Han tittade skeptiskt på mig och sade "mamma, det här ska man äta"

På dagis gjorde han tavlor av löv de plockat själva och på minnehyllan jag har har jag nu lagt dit en kotte han målat och satt ögon på på dagis.

Han tyckte om att pyssla med alls, men roligast var alltid när man gjorde det MED honom. 
  • Ztampe

emmy840508 skrev 2008-12-17 22:35:59 följande:

På morgonen den 18:e mars så ringde det i Max o Sagas rektors telefon. Hon fick beskedet om vad som hänt. Hon skyndade sig att göra sig i ordning för dagen och tog sig till barnens dagis innan personalen kom. Hon kokade kaffe gjorde mackor och ringde in vikarier. När personalen kom hadde de möte och sedan tog de emot barnen tillsammans och försökte lugna föräldrarna.I barngruppen berättade de att Max o Saga inte finns mer, att de nu finns uppe i himlen.Eftersom Saga inte hunnit gå så mycket på dagis och de var så väldigt små på hennes avdelning så blev det ingen stor sak.Men på max avdelning så undrade de mycket. De fick välja en låt de ville sjunga, och det blev blinka lilla stjärna om jag minns rätt. De har även gjort ett fotoalbum med kort på Max som barnen sätter sig och tittar i och pratar med Max än idag.I somras så ville jag gå dit och ta avsked, jag ville hämta portfolion och andra saker. Då kom det fram en kille som max lekt jättemycket med under sin dagistid och frågade:-Vart är Max?Jag svarade:- Han är uppe i himlen-Själv! utbrast han-Nej, sa jag, han har faktist sin syster med sig dit upp.-Jaha, men, har han inga leksaker med sig?-Jo, sa jag, han har faktist sin elefant med sig, o Saga har en docka.-Okej sa han, O sen var han nöjd.Tyvärr, så gick han sedan runt bland sina kamrater och bekräftade för alla "Max är död"Jag tyckte inte detta var så jobbigt. jag tyckte det var skönt att han kom fram till just mig och fick fråga det han undrade över, för då behöver han inte undra så länge till.
    Känner igen mig i det där.
    Visst är det skönt att man kan svara på barnens frågor.
    De tar det mer naturligt än vi vuxna tror.

Du är en otroligt stark och fantastisk person.
    Du tänker på alla andra , även de små.
    Men glöm inte bort att ta hand om dig själv med.
    Även om jag inte kände Max och Saga så tror jag att de vill det och de är nog grymt stolta över dig, Emma.

Styrkekramar till dig och din sambo
Svar på tråden Mina två änglar