• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • zazla

Emma: Många här inne verkar vara oroliga för att hon inte pressas tillräckligt hårt under förhören. Känns det så på plats med? Hade ni velat att de var hårdare mot henne eller känns det som att de vet vad de gör?

• snart mamma till 4
    emmy840508 skrev 2008-12-16 22:56:53 följande:
    Nu är schemat ändrat för fortsättningen av rättegången. Idag (tisdag) blev inställd pga att de inte vill börja med vittnes förhören innan de e klara med tyskan, villket de inte är.Nu ser det ut såhär:Tors: V-ås, fortsatt förhör med tyskanFredag: Stockholm, banduppspelningMåndag:v-ås, vittnesförhörTisdag:Stockholm, banduppspelning7:e januari: Vittnesförhör9:e januari: personalia och pläderingreservdag den 12 januari
    Hoppas verkligen att det är över sedan så att ni kan få lugn och ro i vardagen...Tycker du är en fantastiskt person som kan ge av dig själv så som du gör här och jag hoppas att vi alla här kan ge dig något stöd tillbaka *kramar om*
    Fantasi är viktigare än kunskap- Albert Einstein
  • emmy840508
    1975 skrev 2008-12-15 19:20:44 följande:
    Emma! Varför vart förhandlingarna uppskjutet till den 18? Varför vet inte polisen om din smbos anteckningar och vad gör det till så viktigt??Du behöver ej svara om du inte vill, men jag satt här och funderade och skrev ner mina varför!Kram
    Förhandlingarna är uppskjutna pga att de behöver mer tid med tyskan.
    Polisen viste om min sambos anteckningar, men tydligen hadde detta buskap inte nåt fram till alla poliser, tex den polisen som var och vittna. Jag vet ej varför detta var så viktigt, jag hadde inte en aning om att min sambo antecknade.
  • Mallan76

Hej Emma!

Åh, det gör så ont i mej att läsa att Max skulle åka skridskor nu om han bara hade fått leva. Jag har ju en pojke och flicka födda nästan samtidigt som dina, och nu till jul ska vår Arvid 4 år få sina första skridskor. Känns så orättvist -det skulle ju Max också få göra!! Vem vet -kanske är Max stjärnan på skridskor uppe i himlen med alla änglabarn.

Läste en dikt för ett tag sen och kom att tänka på dej. Jag tycker den är fin och passar så väl in på dej!
    Sköt om dej!
    /Kramar Malin

Att vara stark

Att vara stark är inte
    att aldrig falla
    att alltid veta
    att alltid kunna

Att vara stark är inte
    att alltid orka skratta
    att hoppa högst
    eller vilja mest

Att vara stark är inte
    att lyfta tyngst
    att komma längst
    eller att alltid lyckas

Att vara stark är
    att se livet som det är
    Att acceptera dess kraft
    och ta del av den
    Att falla till botten
    slå sig hårt
    och alltid komma igen

Att vara stark är
    att våga hoppas
    när ens tro är som svagast
    Att vara stark är
    att se ett ljus i mörkret
    och alltid kämpa
    för att nå dit

• faster

Hej Emma.
    Kul o se dej här

Vad jobbigt att det ska dra ut över jul o nyår!!
    Hur upplever ni det i fam?
    Då har ni lite mer tid nu o vila på men ändå...
    Stor varm Kram

• emmy840508
    snart mamma till 4 skrev 2008-12-15 23:02:53 följande:
    Hej Emma! I rättegångstråden disskuterades fotot som hade fått en reva och hur vida det har undersökts för att hitta DNA eller fingeravtryck. Har det fotot kollats ordentligt undrade vi...Du behöver inte svara på det om du tycker att det är jobbigt...Men vi ville bara inte att det skulle missas om det nu faktiskt var så att där fanns bevis så att säga...*Kramar om*
    Fotot är analyserat. Det satt på våran spegel i hallen, det var tilltuffsat, som om någon tagit det och knölat ihop det. Det var även en reva över min sambos ansikte, ganska precis över hans ögon. Jag vet att det alltid vart fint, så jag blev väldigt överraskad när jag såg det. men analysen visade inget... Tyvärr. 
  • emmy840508
    tifet skrev 2008-12-16 20:02:18 följande:
    en fråga jag funderar på är, hur kommer det sig att tyskan vart misstänkt från början? vem gav det första "tipset"? var det pga nåt emma sa eller var det nån annan som bad polisen kolla upp henne? nån som har koll kanske?
    Det var en av mina bästa vänner. Jag hadde pratat med henne om "adoptionsbrevet" ganska nyligen. Vi hadde pratat om att vi tyckte hon var en sån tjej som inte verkar vilja släppa taget. Så hon lade ihop ett o ett o sen ringde hon till polisen och berättade om sina tankar ang det.
  • sweedy

Tänker på er Emma. Har försökt att hitta lite tid att följa men här är sådant kaos i mitt (vårt) liv att det varit i princip omöjligt. Utöver det så stundar mina pojkars ettårsdag (imorgon) och så jul! Hinner ni med att mysa något inför jul nu när ni har rättegången så precis inpå? Det måste kännas lite extra jobbigt i år med tanke på vad ni saknar nu till jul.
    Ni finns dock ständigt i mina tankar och jag hoppas verkligen att allt går så bra och smidigt det kan under rättegångsdagarna. En stor kram.

• emmy840508
    Baba Screetch skrev 2008-12-16 21:30:10 följande:
    Eftersom Emma godkänt att vi diskuterar allt här i tråden, vill jag fråga en sak till er alla som har små barn...Min styvsons bästa kompis tog sitt liv för ca 2 månader sedan...Igår satt jag o sonen (3år) och tittade på kort från i somras då denna kille var med... o då sa sonen - han (XX) är rolig Jag fick säga lite fint att ja, han var jätterolig och snäll, men han finns inte mer.Han frågade inget omdet då, men efter ett tag kom det upp igen att XX är så rolig...VAD säger man?Vi har inte pratat med sonen om detta och han fick inte följa med till "olycksplatsen" för att tända  ljus för XX för jag tyckte det kändes fel (pga av HUR det skedde)...Hur talar man om för barnen på ett bra sätt att någon är borta?Blev kanske lite OT men hoppas det är ok, vi pratar ju om sorg här åxå...
    hmmm, jag förstår det svåra, men jag tror man måste vara ärlig. En dag överhör han kanske någon som talar om detta, risken finns att han tycker att ni "lurat" honom genom att inte berätta. Så berätta för honom att han inte finns här på jorden längre, utan han är i himlen och lekar med änglarna (el åker motorcykel el gör något som är "typiskt" honom).
    Ni kommer med alla sannolikhet få frågan om hur han kom dit. Då behöver ni absolut inte vara alltför ärliga. Tala om att hans hjärta slutade slå och då får man flyga upp till änglarna. Då kommer frågan, kan mitt hjärta också sluta slå? Säg att hans mamma inte tänker tillåta att hans hjärtat slutar slå, utan att du tänker bestämma att det slår för evigt.
    Med all sannolikhet har han fullt förtroende för sin mamma och accepterar denna förklaring. Besök gärna graven om ni kan. Lägg något symboliskt där.
    Detta är ju bara funderingar, jag har ingen erfarenhet alls av att ge ett sådant besked, men försöker hjälpa lite på vägen, jag beklagar verkligen eran förlust och jag hoppas din styvson klarar att ta sig vidare.

Jag satt och pratade med en vän till Max igår. Hon är 7 år, lite äldre än han själv, men när de träffades hadde de jätteskoj, vi satt och fantiserade om vad max o Saga gjorde uppe i himlen, vi kom överrens om att de åt tårta och bjöd alla andra änglar på den.
  • emmy840508
    Ztampe skrev 2008-12-16 22:41:17 följande:
    Hej Emma.Hoppas du kunnat vila lite.Ursäkta om vi lånade din tråd lite förrut för att diskutera hur man ska tala om för en liten om änglar.Kram till dig och din sambo.
    Du får gärna "låna" tråden för att diskutera sådant! jag e glad att vi kan hjälpa varandra.
Svar på tråden Mina två änglar