• Carro

Nodejas Babes och Bambinos

Här känns det bara skit just nu

skriver i andta tråden..

mini;
    Du måste ta och filma Isak, jag har aldrig hört en liten unge prata norrländska och jag tycker att norrländska är såååå mysig dialekt!!

nina kanin;
    Barn är bara så jäkla roliga när dom uppfinner egna ord

VIP;
    Krypa på dig, magsjuka är inget skoj!

• Carro

och här sitter jag mitt i natten..
    Som jag skrev i andra tråden så har Sam hostat så han kräkt under kvällen..
    Efter han somnade så fortsatte hostandet och nu har han hostat så han kaskadspytt 2 ggr..
    Det i sig är väl ingen fara, men han hostar nonstop och har så ansträngd andning
    Pratade med sjukvårdsrådgivningen som tyckte att vi skulle åka in, men jag har ringt till barnakuten och väntar på att dom ska ringa upp..
    Vill hellre rådgöra med dom innan vi åker dit isf, plus kontrollera så att en läkare är på plats så att det inte är flera timmars väntan..

• Carro

Hej godingar!

Syrran kom hit för ett tag sen, så nu har hon och Sm åkt iväg för att möta upp en kompis till syrran och hans son, dom ska till brandstation och kolla brandbilar

Det var bra att vi åkte in inatt..
    Normalt sätt så ska man ha en syresättning på mellan 98-100% och Sams var nere på 92% (för att få syrgas ska den va nere i 90%, så tur att det inte var riktigt så illa iaf)

Sköterskan och läkaren var mäkta förvånad över hur glad och pigg Sam var med tanke på hur dåligt hans syresatte sig.
    Han fick andas in 2 omgångar ventolin (ojoj, en i vanliga fall speedad Sam nu speedad på adrenalin, herregud vad han höll låda, tur vi var ensamma!) och det gjorde susen.

Läkaren sa att det rörde sig om förkylningsastma, så vi har fått utskrivet flytande Bricanyl som han ska få.
    Hon sa att många barn får det en gång i livet, sen slipper dom det, men om dom får det 3 ggr så måste det medicineras, gissar på att hon menade att dom barnen isf har astma.

Vi var hemma 6 imorse, så Sam slocknade och sov till klockan 11.
    Han hostade dock, så min sömn blev det inte mycket av, så jag ska sova nu, skönt!
    Gissar på att Sam kommer att hosta inatt med för han hostar kraftigt fortfarande.

Jesster;
    Köp hem t ex nyponsoppa och se om han vill dricka det annars.
    Det funkade till Sam förr, tills den gången han fick en hostattack under tiden han drack och spydde upp allt *suck*

återkommer senare, mina ögon håller på att trilla ihop!

• Carro

Smirre;
    Usch, stackars Lucas
    Hoppas att han växer ifrån det med åren, det måste vara riktigt jobbigt för hema familjen att ha det så!
    Men du, en tanke..
    Kan dom inte kolla möjligheten att få hem en sån inhalator som finns på sjukhuset så att dom slipper åka in om det blir för jobbigt?
    Jag vet att det iaf funnits såna att ha hemma..

Medusan;
    Jag tror att det är fullt normalt att känna så
    Jag tycker det känns, jag vet inte, fel? när jag lämnar Sam..
    Han är ju min lilla prins och det är jag som ska ta hand om honom!
    Nu har det liksom lagt sig efter inskolning och allt och man har hunnit smälta det lite mer att ens unge är en dagisunge och det är nog då som separationsångesten sätter in ordentligt.
    Och som du skriver om att sova dåligt, då är det inte det att man kan låta dom få sova lite längre, utan då får man istället väcka och det känns också jobbigt..
    Iom brännskadan så känns det såklart lite extra oroväckande att lämna..
    Du får kolla lite extra när du hämtar så att du inte ser "farliga" saker framme.
    Om du märker att så inte är fallet så kanske det känns lite bättre?

• Carro

Tack för att ni bryr er sötnosar!!

Jag ringde sjukhuset där Sam ska sätta in rör och göra biopsin på lymkörtlarna innan idag för att kolla med tid..
    Efterr emissen till min egen armbågoperation försvann en gång så litar jag inte på remisser, med all rätt, har fått ordning på remisser på villovägar efter det med..

Iaf, tydligen så har dom som policy att barn ska väga 10 kilo innan dom får sövas, men det skiter jag fullständigt i, jag anser att dom får även utgå från barnets ålder och i Sams fall det faktum att han varit sövd innan med!
    Sköterskan höll med mig och som vi sa, han väger 9,7 nu och förhoppningsvis med all näringpulver han får i sig så borde han väl kunna öka iaf 100 gram.. (höga förväntningar, sen i maj har an gått upp jag tror det är 115gram..)
    Han bör iaf få en tid om 5 veckor, så vi får väl se det som en 2 års present

Krodan;
    Jag tror det är som du säger, man blir härdad.. Tillslut så är det liksom ens vardag och det är bara att gilla läget, även om man verkligen inte önskar att det var så..
    Hoppas verkligen att astman växer bort, fort!!

Jesster;
    Ingen rolig dag inte.. Hoppas att Elliots hosta blir bättre så att han får behålla lite mat!

Mini;
    Jag fick ansträgningastma när jag var i 12-års åldern, och trodde att den växt bort, men när jag var på koll för typ 1 månad sen så visade lungfunktionsprovet på att jag fortfarande har det, jag som trodde att det bara var dålig kondis
    Jag hostar och harklar mig väldigt mycket, främst vid läggdags och det är såååå störigt!
    Jag trodde att det var sk "tics" men läkaren trodde att det var pga astma.
    Jahapp, där ser man! Ska iaf ta Pulmicort morron och kväll, fast jag har fortfarande inte hämtat ut det..

Medusan;
    Bra att ni tar tag i situationen och ska ha möte igen med personalen!
    Att ha fötroende för dom som har hand om ens barn om dagarna är ju såklart a och o..
    Jag är så som person, att jag litar på min intution, för den brukar stämma..
    Ens intution tror jag eg. är ens undermedvetna som snappar upp saker och detaljer som ens medvetna jag inte riktigt hinner uppfatta helt enkelt och därför ska man lita på den..
    Har du mycket i skolan?
    Du kanske kan få be om att få vara med G ngn heldag på dagis så att du ordentligt kan se hur fröknarna är med barnen, det hade förhoppningsvis antingen lugnat dig eller bekräftat din oro.

Nina Kanin;
    Du har det inte lätt just nu! Hoppas att det går smärtfritt fram tills Diego kommer hem!
    Om Ivar har mycket ont i sitt öra så kan du testa att värma lite lök (sätt biten på en tandpetare och värm med en tändare) riktigt varmt, linda in i bomull och sätt på plats i det onda örat..
    Så gjorde mamma på mig när jag var liten och det är såååå skönt!
    Tyvärr så är inte Sam samarbetsvillig alls på den biten *suck*

JoKo;
    Så skönt att Emma ger tillbaks, hon får allt visa att tjejer kan!

Nu kommer jag nog inte ihåg mer!

• Carro

orkar inte kommentera, är stendöd, vi fick åka till akuten inatt igen..

Sam somnade vid 19 och sov bra fram til 01 när han fick lite välling, han hostade bara lite då och då.
    Klockan 02 hostade han mer och spydde, så jag fick ha honom i famnen fram till 03 då det kom en kaskadspya över hela honom, mig o halva sängen..
    Efter det blev han tungandad och på ett par minuter blev han skållhet och sen började han krampa och skaka medans han satt i min famn.
    Martin tog honom så jag sprang och hämtade tempen, den hade på så kort tid hunnit gå från ingen feber till 39,1
    Han fick en supp och sen började han krampa och skaka igen så vi fick åka in.
    Han syresatte sig dock bra, så han var antagligen tungandad pga kräkningen och att han fått så hög feber så snabbt.
    Kramperna var feberkramper för att hjärnan inte hängt med på en så snabb temperaturökning.

Så vi fick stanna 2 timmar så att tempen gick ner, det räckte att den kom ner till 38,8 och sen hade han myror i kroppen igen och la in högsta växeln för bus, han är makalös

Han har mått bra under dagen, precis som igår, men pepparpeppar så har han inte direkt hostat ngt sedan han somnade, så jag hoppas att han slipper bli så dålig inatt..

• Carro

Ja det känns som att det varit aningen för mycket nu..
    När det kommit till att vara förkyld så har ju Sam varit ganska så skonad, han får ju sina öroninflammationer och rinnande näsa, men mycket mer än så har det inte varit innan..

Natten som gick var iaf mindre dramatisk, han skulle helst ligga på mig varvat med att han snurrade rundor, bökade och hade lite hostattacker bara..
    Jag fick inte sovit alls, så halv sju imorse gav jag upp för då sov Sam hyfsat, så då hängde jag upp lite tvätt, slängde in en ny maskin och städade ena toaletten, så fick jag ngt vettigt gjort iaf
    Jag fick sova medans Sam var på dagis istället..
    Oj så glad han var när jag hämtade honom, en riiiiktig solstråle, så han hade saknat dagis iaf
    Imorron är eg. hans lediga fredag, men dom ska på utflykt så han får gå på dagis iaf.
    Själv kommer jag, utan dåligt samvete, ta igen lite sömn då med, för min kropp är på gränsen till att braka ihop, jag har en riiiktigt svår magkatarr och har knappt ätit på nästan en vecka, så jag har gått ner 2 kilo, så nu är jag under 50sträcket igen *suck*

JoKo;
    Härligt att du haft det mysigt idag!! Man behöver få bli lite ompysslad när man är gravid

Jesster;
    Skönt att Elliot inte verkar påverkad iaf, hoppas han börjar få tillbaks lusten för att äta och dricka snart!

Rufs;
    Ibland kan man verkligenn undra om man fick 2 barn, en normal unge och en liten knäppgök

• Carro

Gomorron!
    Tur att jag somnade klockan 20.30 igår, för här har vi varit uppe sen 03.45..
    Tja, vad säger man?

• Carro

och nu ska jag gå och lägga mig!

Jag har storstädat hela huset idag, trots min ofrivilligt tidiga uppgång

Min mamma och syster kom hit och skulle åka iväg med Sam..
    Men dom blev inte borta så länge, för Sam fick feber från ingenstans och blev jätteslö (denna gången krampade han iaf inte).
    Jag tog tempen när dom kom tillbaks och han hade 39,4, jag fattar inte vad det är för ngt han har i kroppen!
    Hans näsa har runnit i 2 veckor, han har gått på amimox som till på köpet är ett bredspektrumantibiotika, men ändå får han feber till coh från..
    Och såhär hög temp har han aldrig haft förr..!
    Med en supp dök febern ner till 38grader och sen var det fullt ös igen..
    Till läggdags fick Sam en ny supp, men nu är han ändå skållhet, suck!
    Så det blir inget dagis imorron..
    Jag får ta och ringa VC imorron, dom får se till att ta blodprover på honom, för ngt skumt är det ju

JoKo;
    Gud så söt hon var!

mini;
    skickar över en stor kram till dig gumman!

gonatt!

• Carro

*garvar*
    Ni inser att det hade gått häxjakt på oss i denna tråden ifall andra på fl fått för sig att börja gå in och läsa regelbundet vad vi avskyvärda mammor gör med våra barn?
    Vi sysslar nog med ungefär allt som alla prettomorsor här på fl säger ger men för livet på dom stackars barnen

ang. faser så har Sam en extremt separationsångest från mig när han ligger och sover för tillfället..
    Helst vill han ligga på mig och sova, och ifall inte det går så ska han ligga och hålla om mig.
    Råkar han släppa taget börjar han gallskrika hysteriskt.
    Så jag har liiiite ont i rygg och nacke för tillfället pga obekväma sovställningar

och ang. PAMPERS så kan dom ta och stoppa upp sin sida ngnstans..
    Jag försökte vid ngt tillfälle lägga in en viktkurva på Sam där, men se det gick inte, för så lite kunde ju faktiskt inte ett barn väga till sin ålder!
    Vad ska man säga?

För övrigt ska vi till VC med Sam 15.15, dom får se till att ta blodprover på honom, samt att dom får ta en streptokockodling på honom oavsett om han är svullen i halsen eller ej.
    För han luktar illa ur munnen på ett sätt som är typiskt för halsfluss, bättre att kolla upp det alltså.
    Jag hade egentligen även velat att det skulle tas ett urinprov för att kolla så att det inte är t ex en urinvägsinfektion, men det är ju lättare sagt än gjort..

Jesster;
    Det låter som en fis på tvären..
    Och det ligger ju inom mitt expertområde pga Sam
    Du kan testa att försiktigt massera henne långt ut på sidorna av magen, strax ovanför ljumskarna och lika långt ut på sidorna av magen, fast under revbenen med.
    På dom ställerna finns det böjar på tarmen där gaser lät fastnar.
    Masserar man en stund brukar man tom kunna känna hur det bubblar till när gaserna lättar.

Nina Kanin;
    Stackars Arvid
    Bra iaf att slemmet också kommer upp när han kräker!
    (nu är han ju ändå för liten för att få det, men det är av den anledningen som man helst inte ska ge hostdämpande hostmedicin utan enbart slemlösande, för slemmet ska upp)
    Hoppas han blir frisk fort!

Smirre;
    Kan ni inte testa att Anton får sova en liten stund, t ex 30 minuter lite senare på eftermiddagen när ni är hemma?
    När Sam inte vilar på dagis så har jag kommit fram till att han måste få sova en halvtimme efter dagis iaf, för annars sover han urkasst på natten!

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos