• Carro

Nodejas Babes och Bambinos

Nina Kanin;
    Hur mår Ivar??

Meria;
    Fy fan vad jag skrattade åt julkortet, skithäftigt!!
    ang. dagsvilan har vi fått backa lite igen tyvärr..
    Sam håller på att få sina 4 sista kindtänder och sover som en kratta på natten, så det resulterade i att utan dagvilan så gick han ner för räkning senast 18.30, liiiite tidigt..
    Så vi får låta han sova en timme, just nu, sen testar vi igen..

Winnertaco;
    Visst är det härligt med människor som är så förbannat könsuppdelade?
    Jag satt och irriterade mig innan idag, Sam fick en kundvagn idag och naturligtvis så är det små plastblommor på fästena, för det är ju flickor som ska leka med sådant *morrar*

Susannee;
    Håller tummarna att klänningen ska sitta helt perfekt på dig!!
    Ojoj, snacka om stressigt innan jul, jag avundas inte dig!

bilen;
    Lät som trevligt festande och myyyycket bra barnvakt Flört
  • Carro

Inne en snabbis, kunde inte somna inatt så det blev 2 timmars sömn, ska vila lite nu..

Nu är rören på plats!!!!
    Allt gick supersmidigt!
    Vi var på dagkirurgin 7.45, fick träffa läkaren, sen fick Sam lugnande medicin i rumpan.
    Medicinen gavs med en spruta  och han sa inte ett ljud..
    Rolig var han när han blev full, vi har filmat lite, ska lägga upp det sen Skrattande

ca 8.25 gick jag med Sam in i op-salen, han behövde inte sitta i min famn utan låg ner när venflonet sattes..
    Kärlet såg bra ut, men läkaren fick det ändå inte på plats förrens på tredje försöket för kärlet rullade undan.
    Sam sa ändå inte ett pip utan bara tittade på med snurrande ögon.
    Sen sövdes han och jag gick ut
    Vid 9.15 kom han till uppvaket, då var rören på plats och vävnadsprovet på lymkörteln på halset taget.
    Han låg på uppvaket i kanske 20 minuter och drog timmerstockar så jag och Martin satt dubbelvikta av skratt.
    Sen vaknade han, gnällde lite, fick en flaska välling och redan 10.10 var vi på väg hemåt igen!

Han är hur pigg som helst, man kan inte tro att han var sövd för bara ngn timme sen! Förvånad
    Jag är så stolt över mn duktiga lille kille!

• Carro
    Här hemma är vi glada!!
    Sam visar verkligen mer intresse för mat för tillfället, igår på förmiddagen åt han 1 burkmat, på eftermiddagen åt han ytterligare en och på kvällen åt han faktiskt lite schnitzel med potatis!!
    Sen åt han även glass under dagen (tofulines chokladsmak, jag gillar i normala fall inte chokladglass, men den är ruskigt god!)
    Inte bara det utan han har ett helt annat intresse för att äta själv och han gör det riktigt bra med helt plötsligt!
    Och nu kommer det bästa av allt..
    Han gick ju som sagt ner nu när han var sjuk, från 9,8kg till 9,5kg..
    Jag vet ju att man kan gå upp snabbt igen i vikt om man varit sjuk, men jag höll på att börja tjuta glädjetårar igårkväll..
    Jag ställde Sam på vägen för att se om han gått upp ngt, helgen som givk vägde han 9,6kg
    Vågen stannade på 10kilo!!!!!!!!!!!!
    Jag kan knappt fatta att det är sant, blir för sjutton tårögd bara jag skriver det..
    Min store lille kille har för första gången nått upp till 10kilo, och så snabbt!!!

Sam är tillbaks på dagis idag!
    Bara till 12 iom han varit borta sålänge..
    2 av fröknarna satt och sjöng med barnen när vi kom och Sam ville bara vara i mitt knä..
    Han mjuknade lite när hans beundrarinna Alicia (ett halvår äldre, Sam är lammkött Flört) kom fram och sa hej Samoch klappade honom..
    Sen kom Danka, hans tillsynslärare in i rummet och då sken han upp och när hon frågade om Sam ville komma till henne så var jag glömd, han sträckte upp armarna direkt!

Så för första gången när jag lämnat honom så blev det utan tårar!

mini;
    åh vad glad jag är att Sam är lika morrontrött som sin mamma och bara i undantagsfall vaknar innan klockan 8 *flinar*

Meria;
    Det var inte som så att ni önskade att ni hade katt inatt va haha Skrattande
    Här har vi problem med att mössen tar sig in under motorhuvarna på bilarna och gnager på isolering till kablar och annat, ingen hit precis..
    Möss är kanske lite småsöta, men jag hade inte saknat dom om dom försvann från jordens yta!
  • Carro
    förresten, är det ngn annan vars unge sover som en kratta för tillfället?

Sam började sova dåligt samtidig som Stella dog, han förstår ju att hon är borta och han ropar på henne i sömne, men jag tror att det är en slump att han började sova dåligt samtidigt..

Han sover verkligen som en kratta!
    Snurrar, bökar, vill inte ha täcke, vill ha täcke, vill inte ha kudde, vill ha kudde..
    Sen gnisslar han tänder ngt extremt, ligger och gnyr, tjuter till, blir lite ledsen osv..
    Sen vill ha sova på mig, sen brevid mig, sen hålla om mig, sen tjuter han akta och jag ska flytta mig och ja.. sådär fortsätter det
    Imorse lyckades jag tillslut somna och då var klockan 5..
    Fram tills vi gick upp vid 8 hade han ändå väckt mig säkert 15ggr..
    Sam ser verkligen helt slut ut stackarn..

Funderar på om det kan vara ngn såndär hopplös fas/period han hamnat i igen..
  • Carro
    Jesster;
    Vi gav det till Sam innan, men det gav ingen effekt alls på hans sömn tyvärr.. Ledsen

Krodan;
    Man känner sig som ett vandrande lik..
    "skönt" iaf att andras ungar också sover kasst, då kanske man kan intala sig mantrad detärbaraenfas,detärbaraenfas och orka ett tag till Flört
  • Carro

Idag har vi firat 5-årig bröllopsdag! Var tog tiden vägen?
    Syrran passade Sam här hemma under kvällen, så vi åkte in till Lund och käkade fondue och efter det så såg vi den nya James Bond rullen på bio..

James Bond filmerna är inte vad dom har varit Ledsen
    Jag tyckte att "charmen" med dom filmerna var att även om det var action, så var dom inte så våldsamma, plus jag tyckte om alla små finurliga uppfinningar som Bond fick till hjälp på sina uppdrag..
    Nu är det bara en massa våld och inga uppfinningar..
    Dock har Daniel Craig en jääääävligt sexig kropp *dreglar* Flört

Myran;
    Härligt att läsa att ni har det bra! Hoppas dagarna rullar på snabbt nu så att ni får flytta snart!
    Blev det några foton på huset eller har jag missat? Är såååå nyfiken ju Glad

pela;
    Grattis till lägenhetsköpet! Låter ju bra om er granne är intresserad!

Hilla/svag;
    Jag har haft piercing i läpp, tunga, navel och bröstvårta, men numera har jag bara i naveln..
    Piercingen i bröstvårtan tog jag bort under graviditeten, men det var inte igenväxt (det är det fortfarande inte) till när Sam kom och han började amma, så från vänster bröst kom det 3 mjölkstrålar.. och Sam föredrog faktiskt det bröstet, inte lika ansträngande att amma ifrån gissar jag
    Tatueringar är verkligen en drog.. Jag har ju 6st, men ska tatuera in Sams namn på handleden och panteransiktet jag har på vä. skuldra ska jag tatuera över med en blomsterranka som går ner till höften..
    Hur många tatueringar har ni?

meria;
    Förlåt, men jag kan inte låta bli att fnissa åt ert musdilemma.. Kan se Jimmie framför mig hur han smyyyyyger omkring efter mössen!
    Ett tips, möss gillar chips, så testa att lägg det i fällorna..

mini;
    Hur har dagen som tvåbarnsmamma varit då? Flört

Winner;
    Du får lura i ungarna sömnpiller *flinar*

Nu minns jag inte mer!

• Carro

har inte så mycket att tillföra, klockan är ju trots allt snart 3..
    Japp, Sam ligger och bökar för fullt *suck*

På tal om det..
    är det ngn annan vars unge gnisslar tänder??
    Sam är förste expert på att gnissla tänder i sömne, börjar snart oroa mig för hur mycket det sliter på hans emalj på tänderna..
    För tillfället är han mer extrem än vanligt, har vi barnvakten på så hör vi hur han gnisslar tänder, så högt gör han det..
    Jag är en f.d tandgnisslare och emaljen på mina tänder var inte fin av det!

• Carro

Sam låg still och tyst mellan 07.10 och 07.49 imorse, så det är vad jag sovit, jippie!
    Nåja, jobbade en del inatt, så jag tänker lägga mig 2 timmar med gott samvete!

Har precis skickat iväg Martin med en styck unge klädd som en Michelingubbe till dagis..
    vafan, vi skåningar är knappt vana vid mer än nollgradigt och blåst, men nu har vi nog en 6-7 minusgrader iaf.. Igårkväll var det tom nere på minus 9!

Vafan, hur klär man sin unge när det är hyfsat med minusgrader??
    Jag tänkte att det är bättre att klä Sam för varmt och så kan dagispersonalen själv bestämma vad han ska ha på sig ute..
    Så han har på sig en långärmad body, velourbyxor, fleecejacka, overall, fleecefodrad mössa, fleecefodrad skarfs, fingervantar i bomull och vinterstövlar..
    Fan vad jag skrattade när Sam gick omkring, vaggandes som en anka typ Skrattande
    Funderar på att investera i långkalsonger till honom att ha under byxorna i vinter..
    Eller ett sånt där underställ från Reima Tec att ha under overall, så behöver man inte ha hur mycket kläder som helst på honom..

Winner;
    Fattar inte varför det ofta är så, feber på natten så man får ha ungen hemma från dagis, men under dagen ingen feber och en liten orkan som river huset istället..

VIP;
    ang. blåst i ansiktet.. Det finns ju sånadär hjälmmössor som täcker nästan hela ansiktet, kan du inte testa om en sån kunnat funka?
    och ang. bad så är det säkert sen badhuset..
    Kan ni inte fylla en badbalja med vatten och låta henne leka att hon t ex badar en docka i den, och efter ett tag försöker få henne att bada i den?
    Och sen som nästa steg flytta över henne till badkaret så att du badar med henne, och att ni kanske sitter i badkaret medans det fylls med vatten?
    Jag utgår från min tandläkarfobi, när jag fick behandling för den, då var det ju småsmå steg framåt tillsammans med en psykolog..
    Jag fick vara i ett behandlingsrum, sen sitta i tandläkarstolen, sen titta på borrarna, sen lyssna på dom osv och det funkade, nu är min fobi ett minne blott!

mini;
    vafan, grannen får väl skylla sig själv om dom inte har staket Flört

• Carro

Så blev det med min sömn..
    50 minuter efter att Sam lämnats på dagis ringde dom därifrån, då hade Sam kräkts ute på gården och var ledsen och ropade efter mamma..
    Så jag stack och hämtade honom och sen var han hängig i en halvtimme till hemma och satt bara i soffan och körde pappas radiostyrda bil och kollade på Nickelodeon.
    Sen fick han lite välling och efter det har det varit fullt ös som inkluderat uppklättrande på ett bord och hämtat porslin (som tur var så kastade han inte det)..
    Nu sover han iaf, så nu ska jag sova en stund med, är sååå trött!

Emeliee;

Skåne är drygt när det blir riktigt kallt iom den förbannade blåsten..
    Martin frågade på dagis om kläder (fröknarna hade rätt kul, för alla ungar såg ut som Sam, dvs Michelingubbar) och dom föreslog själv underställ, så tja, då får dom skylla sig själv Flört

Smirre;
    Så glad jag blir av att läsa att du mår lite bättre! Tänker så på er.. Funderade faktiskt senast igårkväll när ni får (förhoppningsvis goda) besked..
    ang. att flytta säng, jag och Jesster diskuterade just magnetfält/elektriska fält i rum för ett tag sen och hamnar sängen i ett sånt så sover man skitkasst..
    Skönt att Anton sover bra sen ni flyttade sängen!
    Måste varit tufft när det till på köpet tog så lång tid innan han somnade om igen..

• Carro

svag;
    Jag försöker undvika jeans och liknande på dagis, det är bara om allt annat är i tvätten Flört
    Dels blir det mycket knöligare under overall och dels så är det så mycket skönare och mjukare med mysbyxor att leka i!

smirre;
    Stackars liten Ledsen
    Sam hade det tufft med hörntänderna minns jag, inte så konstigt, det spänner ju säkert extra iom där är tänder både framför och bakom..
    Hoppas han somnat för natten och att ni också sover nu!
    Annars så kan du testa, om Anton tillåter det, att gnugga flytande alvedon direkt på tandköttet där tanden håller på att komma fram, det har riktigt bra effekt!

bilen;
    Bettskenor är dyrt som fanken! Skumt att dina inte passar efter graviditeten..
    Vidare bekväma är dom inte heller..
    Jag gnisslade tänder ngt extremt när jag var yngre (väckte mamma i rummet brevid), men för min del räckte det att ha skenan ett tag så slutade jag..
    Jag tvingade Martin att ordna en, han gnisslar inte så mycket, men ligger och slår ihop framtänderna i ett jävla tempo nätterna igenom och det förbannade ljudet gör så att jag många ggr fantiserat om att trycka en kudde över huvudet på honom *flinar* Oskyldig
    Vi får hoppas att det inte är ärftligt, eller hur (tandgnisslandet alltså haha)
    Förresten, har du testat att sova med en, bra, ergonomisk kudde (det finns ju mindre bra sådana också, den ska kännas bekväm)?
    Tandgnisslan orsakas ofta av spänningar i axlar och nacke, så en bra kudde kan hjälpa!

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos