• Carro

Nodejas Babes och Bambinos

Ni får ursäkta om jag fortsätter att vara lite ego..
    Sam hostar mest hela tiden, så jag har svårt att minnas ngt just nu..

och här har det varit upp och ner..

Sam blev helkass inatt så vi fick åka in..
    Febern bara fortsatte att stiga, trots febernedsättande, så när den låg på 39,7 så sa jag att vi fick packa ihop och åka in..
    45 minuter senare var på barnakuten och då låg tempen på 40,4

Världens mest osympatiska sköterska som inte alls lyssnade, jag försökte förklara att han var matvägrare och ändå kommer hon och ska ge honom en piggelin..
    Vist, försök du sa jag bara till henne.. hon fick gå därifrån med glassen igen..
    Var så hårdhänt när hon skulle ta ett stick i fingret.. Sam skrek så hjärtskärande så att jag också började gråta..
    Läkaren var väl ok, men ville heller inte riktigt lyssna när jag nämnde matvägran.
    Istället kläcker han lite spydigt ur sig "ja ni verkar ju vara så glada för att ge supp, så blablabla"
    Då blev jag förbannad och röt ifrån att om han lyssnat så hade han fattat att det inte handlar om att vi är glada för att ge supp, vi gör det för att vi är så illa tvugna för att vi inte får i honom flytande..
    Sen fick sam inhalera en stund.
    Han skickade hem oss trots allt och jag orkade inte bråka.

Ringde istället den underbara läkaren vi träffat 2 dagar tidigare så vi fick en tid tills i eftermiddags.
    Tydligen har jag hört fel/missuppfattat eller ngt annat, för Sams öron HADE sett bra ut2 dagar tidigare, det vänstra hade varit fint och det högra lite rött..
    Och halsen hade som sagt sett för jävlig ut..
    Men nu fanns där en ny dubbelsidig öroninflammation igen *suck*
    Så pepparpeppar, amimoxet verkar kanske fortfarande trots allt, så nu ska han gå på det fram tills op, plus en annan, ny sort antibiotika med smak av banan/körsbär/vanilj
    Problemet är att nu ikväll så spydde han upp amimoxen med, så vi får se hur det går i fortsättningen.
    Den andra sorten ska han ha from imorron när vi hämtat ut den.
    Läkaren säger iaf att han kommer göra allt han kan, för Sam ska vara frisk den 10/11 så att han kan operera in rören, det känns så skönt att höra en läkare säga så, och verkligen låta som att han menar det!
    På väg hem blev Sam kraftigt febrig igen och slocknade i mammas famn när vi kommit innanför dörren..
    Sen blev han bättre igen så jag bädda på golvet framför TV'n, så han låg och åt några få popcorn och tryckte i sig mängder av is..
    (is är räddaren i nöden här hemma när det går dåligt med vätska, Sam bara älskar att knapra på isbitar, kanske ett tips till ngn annan, ifall ni inte testat det)

Nu får jag hoppas på en bra natt, är ju ensam med Sam..

meria;
    Du är grymt duktig!!!

• Carro

Jag hade missat att läsa Lina Skugges blogg, tycker hon är helvrickad och nu har jag ju fått det befogat..

Jag har precis mailat henne ang. detta blogginlägget;
    http://www.amelia.se/blogg/linda-skugge/2008/10/31/om-matvagran-hos-barn/index.xml

Såhär skrev jag;
    texten blir antagligen lite skum för jag kopierar från mailen;

Jag vill verkligen tacka dig, genom att du med din OKUNSKAP kring matvägrande barn visar andra precis vad vi menar med vilket bemötande vi får..
    Men herregud, det säger väl sig själv att det även är psykiskt att våra barn matvägrar?
    Och nä du fröken Skugge, det handlar inte om bråkade föräldrar, alkolism, eller andra problem i hemmet.

Det handlar om att våra barn, har ngn fysisk åkomma/åkommor, som har orsakat så mycket smärta när dom försökt äta, att dom helt enkelt asocierar mat med smärta.
    Som min sons läkare säger, det är väl för sjutton klart att man då tillslut hellre vägrar att äta, bara man kan få slippa smärtan?

Om du istället för att slänga iväg rena påhopp hade tagit reda på lite fakta, så hade du vetat att det görs grundliga fysiska OCH psykiska utredningar på dessa barn förr eller senare.
    I min sons fall t ex så väntar vi nu på att få höra att han är färdigutredd för sina fysiska besvär och efter det så kommer vi att få gå hos ett ätteam.
    Det är dietister, logopeder och kuratorer som tillsammans jobbar med att få barnet att börja äta.

Och tro mig när jag säger att många föräldrar har sökt hjälp även för egen del, för om du aldrig haft ett barn som matvägrat, på riktigt, så kan du heller inte veta hur mycket det tär på en att se sitt barn hellre svälta sig själv än att äta.

/ Caroline

• Carro

tack LillaMy och bilen!!

Oj, nu förstår jag varför läkaren vi träffat på barnläkargruppen i Lund verkar så himla kompetent och fylld av empati..
    Jag googlade på hans namn och han har tydligen varit överläkare på barnkardiologen på Lunds sjukhus tidigare..
    Vi kan nog känna oss vääääldigt lugna nu när han har tagit Sam till sin lilla skyddsling Flört

• Carro
    Jag är inte alls avundsjuk på er vars ungar säger älskar dig Flört

Idag har varit en ganska så bra dag måste jag säga!!

Natten var hopplös med en ledsen Sam med höga febertoppar och jag min jävla nöt lyckades få i honom nyponsoppa inatt och kom sen på att det var inte bara pga att Sam kräktes upp nyponsoppa vid en magsjuka som gjorde att han inte fick ner det sen, jag hade ju även vid det laget konstaterat att han inte tål nypon utan blir fruktansvärt dålig i magen av det plus får magont..
    Så resten av natten hade han så ont i sin lilla mage Ledsen

Iaf, testade att ge honom Amimox imorse igen (i förmiddags, Sam sov till 10.30 trots att han somnade 18.45 igårkväll!!!!) med resultatet att ha spydde ner sig själv och mig, bara han såg medicinen...
    Så jag var så desperat så jag testade att hälla den i vällingen, trots att jag lovat mig själv att inte göra det..
    Men jag smakade först och den gjorde så att vällingen smakade jordgubbsmilkshake Flört
    Han drack hälften, så han fick i sig lite av amimoxen iaf..
    Sen efter lunch kom min syster hit för att hålla oss lite sällskap (Mia heter hon och iiiiaaaa är Sams stora idol!) så då körde vi in till Lund och hämtade ut den andra antibiotikan för apoteket här i sandby skulle inte få in den förrens på tisdag om dom beställde hem den..

För säkerhetsskull så fick Sam den sen i ett snapsglas istället och han svepte den, den gillade han skarpt!!! (smakr vanilj/banan/körsbär och heter Azitromax)
    Så till kvällen så chansade jag att ge amimoxen så med och han drack den, utan att spy!!!
    Så helt plötsligt så känns inte en inläggning så nära längre, skönt!!!

Sen har han käkat isbitar, druckit bra med vatten och fått i sig 350ml välling plus ett halvt smörgåsrån, underbart!!

mini;
    Den "bästa" jackan jag haft var en dunkappa som gick ända ner till vristerna.. Den var så ljuvligt varm och go, PLUS skön!!!
    Skånska vintrar är råååååa och blååååsiga, så det gäller att klä sig, för blåsten går genom märg och ben..
    Grått och trist med, det måste vara skönt med en massa snö för ljusets skull (men inte när det kommer till att skotta Flört)
    söte Isak, inte titta pöken Skrattande

svag;
    Hur är det med dig nu???
  • Carro

söta ungar!!!!

Igår la jag förresten upp 2filmklipp på Sam, ett där han stilar med en del av sitt "stora" ordförråd och ett där han verkligen visar hur sjukligt falskt han sjunger, i mikrofon dessutom *stön*
    http://www.familjeliv.se/hem/carro/video.php

Dagen har varit upp och ner..
    Sam vaknade säkert 50ggr inatt (ingen underdrift), så han sov till 11.30 idag!!! Förvånad
    Han har varit duktig och tagit sin antibiotika idag med, men ätit har ha knappt gjort alls och han har inte druckit så bra heller tyvärr..
    Han slocknade redan vid 19 helt slutkörd..
    Syrran har varit här på eftermiddagen/kvällen idag med för att avlasta mig lite, så vi och Sam såklart åkte bort till svärfar och åt söndagsmiddag, mums!

mini;
    Jag tycker du borde uppsöka läkare igen så att du kan få ngt järnpreparat utskrivet, samt ngt mot halsbrännan..
    Nexium, som Sam hade innan, är typ tusen ggr bättre än Losec!
    Fy fa vad tråkigt ang. föreställingen Ledsen
    Sams fot är lika stor som Isak och jag har köpt storlek 23 i Sams vinterskor..
    Just i vinterskor rekommenderas det att det ska vara 1,5-2cm tillgodo för att man ska få plats med tjockare strumpor, annars så är det 1-1,5cm som JoKo skrev

• Carro

Jag känner mig så förbannat hjälplös!!!

Nu har Sam fått en virusinfektion på luftrören med..
    Han började hosta vid midnatt och sen hostade han nonstop, så vid lunchtid åkte vi in till barnakuten..
    Läkaren var suverän iaf!
    Än en gång är jag tacksam för läkaren vi fått på barnläkargruppen, för att hans namn/behandling väger tungt, det märks!
    Läkaren idag iaf sa att amimox+azitromax var en suverän kombination och att azitromax tydligen är "få barn i sverige förunnat att få utskrivet"
    Hans snabbsänka ligger på under 8 nu och öroninflammationerna har börjat bli bättre, så den kombinationen tar iaf.
    Sam fick inhalera igen 2 ggr, men det hjälpte inte alls, så därför trodde läkaren att det är ett virus på luftrören.

Sen frågade han om det gjorts ngn immunutredning på Sam iom han är så extremt känslig just nu och har haft så många öroninflammationer och då sa jag att det inte gjorts, men att jag i fredags tog upp det med dr. Bennhagen iom jag själv fick gamaglobulinsprutor som liten pga uselt immunförsvar.
    Han tyckte även att det var lite märkligt att Sam haft så hög feber från och till under en längre tid..
    Tydligen så är det delvis ärftligt, så läkaren idag tyckte att det var en god idé att få en sån utredning gjord.
    Det görs tydligen på barnläkargruppen där vi varit, så han trodde att dr. bennhagen säkert kunde ordna med det.
    Sen innan han gick så sa han att han var dagjour hela veckan, så om det var ngt så var det bara att åka in.

Sen gick han och kom tillbaks 2 minuter senare igen medans vi höll på att packa ihop och frågade när det sist gjordes en grundlig koll på Sams blodvärde, vita blodkroppar m.m. och det hade vi faktiskt ingen aning om.
    Så han sa att han skickade iväg resterande blod som var kvar sen snabbsänkan togs för ordentlig provtagning så att det blev gjort, han sa att det kunde vara bra nu inför operationen med.
    Jag är helt mållös, vi har alltså haft turen att träffa ytterligare en suverän läkare på så kort tid!!!

Sam har som sagt hostat nonstop, så sen igårkväll har han ätit en vällingflaska, ett halvt knäckebröd, lite gurka, ngn pyttebit stekt kycklingfilé och ngn sked burkmat..
    Behöver jag säga att han gått ner i vikt med? Ledsen
    Trots det har han varit på ett strålande humör (det var faktiskt tom så att läkaren kommenterade det och sen sa att vi som föräldrar verkligen måste gjort ett fantastiskt jobb eftersom Sam har ett så bra psyke trots allt han gått igenom.. Det värmde otroligt och gjorde så att man fick lite extra ork)

pepparpeppar så har han sovit utan att hosta i snart 20 minuter, det är det längsta uppehållet sen hostan satte igång..

• Carro

och när jag inte trodde det kunde bli värre..
    Jag blev magsjuk inatt, gör inget annat än spyr, får inte ens behålla vatten eller blåbärssoppa...
    *tillbaks till toan*

• Carro

tack för er omtanke tjejer!!!
    Just nu orkar jag inte kommentera så mycket, men jag läser allt..

Ni anar inte hur gärna jag vill kunna skriva ngt positivt här inne, att nu har det vänt, men..

Tråkigheterna fortsätter..
    Vi hade ju en tid till barnläkaren på barnläkargruppen ikväll och igår på akuten så ville läkaren att vi skulle gå dit ikväll för att kolla upp Sams hosta igen om den inte blivit bättre..

Det blir halvakut röntgen imorronbitti pga misstänkt dubbelsidig lunginflammation Ledsen
    Läkaren tycker inte alls att Sam reagerat tillräckligt bra på antibiotikan med tanke på att han fortfarande är väldigt röd i öronen trots 2 olika sorters antibiotika imorron.

Läkaren (dr.Bennhagen) sa att ja, det är ju lätt för mig att sitta här och säga vad ansra ska göra, men hade jag varit jourhavande läkare imorron och det visar sig vara lunginflammation så hade jag lagt in Sam.
    Nu har vi ju tur så att läkaren vi träffade igår har dagjour hela veckan och han verkade ha stor respekt för drBennhagen, så jag sa att jag kommer att säga det imorron..
    Men det hade helt klart varit det bästa för Sa, att läggas in..

Hoppet är det sista som lämnar en och drBennhagen hoppas fortfarande på operation på måndag, själv har jag slutat att hoppas och gråter titt som tätt för jag tycker så synd om Sam..
    Vi vägde honom med, 9,5kilo står vågen på, en viktnedgång på 200gram sen i fredags..

• Carro

hej godingar!!!

Börjar med ett egoinlägg, sen ska jag försöka orka läsa ikapp lite, är helt slut!

Jag vågar knappt säga det högt, men jag tror det börjar vända nu!!!
    Japp, detta blir ett positivt inlägg, tjohooooooo!!!!!!

Sam har först och främst sovit som en stock mestadels av natten!!!
    Jag kunde förvisso inte somna för jag låg bara och väntade på hostattacker..
    Men, jag somnade klockan 03 och vaknade klockan 8 av att Sam satte sig upp i sängen och började fnissa, 5 timmars ostörd sömn!!!
    Och första gången sen helgen Sam vaknar i normaltid, utvilad istället för att vakna en slut vid 10.30-11.30
    Sen drack han en hel flaska välling i sängen, med god aptit!!

När vi fixat vid oss så åkte vi alla tre in till sjukhuset för att röntga Sam och han var sååå duktig, låg blixtstilla, trots att jag höll hans armar ovanför huvudet och han hade tyngder på benen.
    Sen gick vi upp till barnakuten..
    Tyvärr så hade det blivit ändring i läkarnas schema, så den bra läkaren från i förrgår var inte jour, men hon som var det var helt okej, vi har träffat henne en gång innan..

Ny sänka togs, även denna under 8 och nytt blodprov för att kolla vita blodkroppar skickades iväg..
    Min lille plutt är så härdad nu och framförallt, såååå duktig, så när han ser att det är dags för blodprov så sträcker han bara fram ett finger och låter dom ta blodprovet utan att säga ett ljud!
    Iaf, röntgen visade på en del förändringar i luftrören, men det var svårt för läkaren att avgöra ifall det var en lunginflammation och som hon sa, isf har han redan rätt sorters antibiotika för det och att dom isf antagligen redan gjort sitt jobb..
    Vi fick med oss recept hem för en inhalator och ett preparat som Sam ska få lov att inhalera hemma vid behov om det behövs.

Sen så kollade hon öronen och hon tyckte  fortfarande att han såg ut att ha en öroninflammation, så vi fick en remiss bort till öron..

Och, håll i er nu, än en gång fick vi träffa en helt oroligt underbar läkare!!!
    Sam har sin älskade gosekatt Mau som han släpar med överallt och läkaren började med att skoja med Sam och gosedjuret och berättade att han har tre katter hemma (ja han berättade tom att hans fjortonåriga dotter fortfarande sover med gosedjur och hennes sjuttonåriga kusin fortfarande har ett gosedjur som hon haft sedan födseln som hon sover med ), ja han var verkligen barnkär!

Sen kollade han i öronen, det häftiga var att under tiden så visades det på en stor TV-skärm, så nu vet jag och Martin hur Sams öron ser ut invändigt Skrattande
    Iaf, öroninflammation var det inte, men en kvarstående öronkatarr och han sa att det så kan det mycket väl fortsätta att se ut iom Sam har haft så många öroninflammationer.
    Vidare berättade jag att vi var oroliga inför måndagens operation eftersom vi förstått att sjukhuset i Ystad är väldigt kinkiga huruvida ett barn får vara snorigt eller ej..
    Samt vikten, att där har dom som regel ingen op under 10kg och att dom hade gått med på att operera Sam när han vägde 9,8kg med att jag inte visste hur det var nu..

Så läkaren menade på att ett halvt kilo hit eller dit kunde väl inte spela så jäkla stor roll och ang. förkylning så hade dom iaf opererat Sam i Lund, för som han sa, ett öronbarn som har så många öroninflammationer är oftast mer eller mindre förkyld, ska dom vara helt friska kan man vänta i evighet..
    Så han sa att jag skulle ringa till Ystad och ifall dom skulle neka Sam op så skulle dom isf höra av sig till honom så fick han ordna in Sam på en optid nästa vecka.

Jag ringde Ystad och japp, dom nekar Sam operation!!!
    Vilket är ett underbart besked, för dom ringde läkaren och han ringde även mig sen, Sam får optid i Lund istället ngn gång nästa vecka!!!!
    Så nu behöver vi inte oroa oss för huruvida operationen blir av eller ej och inte bara det, vi slipper väl en biltur på tja, vad kan det vara, 20 mil tur och retur..
    Underbaraunderbarafantastiska läkare!!!

Utöver det kan jag berätta att Sams aptit har kommit tillbaks idag, förutom flaskan imorse så har han druckit 3 flaskor till och det är hans normala dagsranson (plus en nattetid, men den tror jag han kommer att hoppa över inatt med)..
    Och inte bara det...
    Han har ätit en hel burkmatburk!!!!!!!!!!!!!!!
    Sist det hände var nog sista veckan i augusti tror jag!

Behöver jag säga att jag just nu känner mig så mycket gladare än på länge?
    (och just det, idag har Sam varit feberfri, första dagen på lääääänge!)

gud vad långt detta blev, men jag var ju tvungen att få dela med mig efter att bara ha skrivit en massa tråkigheter..

Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos