• Odling

UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor

I morse var vi på rutin-UL, det som skulle bli den underbaraste upplevelsen någonsin blev en mardröm. Barnmorskan upptäckte vätska bakom nacken och runt lungor. Kändes som vi föll ner i ett avgrundshål när hon sa "alla organ ser bra ut, allt finns där. Det som är avvikande på det här fostret är dock..." Herregud, mardrömmen blir sann tänkte jag bara.

Detta innebär kanske en kromosomavvikelse, jag fick göra fostervattenprov direkt efter och ska få svar i slutet av veckan. Just nu tror jag nästan att detta är en mardröm, och väntar bara på att vakna. Vi gick ju dit glada och lyckliga och skulle få se vår bebis. När hon visade hjärtat så var det det vackraste jag sett. Sen sjönk vi ner i det svarta.

Har någon varit med om liknande? Hur gick det för er?

Jag vet inte hur vi ska överleva, vi gråter och allt är bara mörkt.

• Svar på tråden UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor
  • Fennyxx

Vet att det är tortyr att vänta. Skickar kramar och hoppas att det går vägen.

• Odling

Innan vi var på ultraljudet så var jag så stolt över min mage som har börjat puta ut lite. Jag hade tajta tröjor och tyckte jag var så fin. Nu tycker jag inte om min mage längre! Det är ju hemskt att tänka så! Jag har stora tröjor och vill inte vara gravid längre! Det måste väl vara någon slags försvarsmekanism som har slagit till i huvudet? För att skydda psyket på något sätt. Men det känns fruktansvärt!

• Mollie77

Usch,beklagar att allt inte såg bra ut!!Tyvärr har jag negativ erfarenhet av de du beskriver med vatten runt lungorna....Hoppas dock du får ett annat svar änn min vän

• Odling
    Mollie77 skrev 2008-10-15 11:42:29 följande:
    Usch,beklagar att allt inte såg bra ut!!Tyvärr har jag negativ erfarenhet av de du beskriver med vatten runt lungorna....Hoppas dock du får ett annat svar änn min vän
    Berätta gärna mer om vad som hände din vän, om du inte vill skriva här får du väldigt gärna inboxa mig. Jag försöker få så mycket information som jag bara kan, och genom att läsa om andra som varit med om liknande så känner jag att vi inte är ensamma i världen.
  • nm1
    Trilla skrev 2008-10-14 08:41:09 följande:
    Hej! Vi var med om en linande situation för ett drygt år sedan. Vi hade dock ganska tydliga markörer och läkaren var relativt säker på att det var en kromosomavvikelse. Vi gjorde ändå ett fvp för att kolla med säkerhet. Jag vet precis vad du går igenom. Jag skickar all styrka till er.
    Men vad hände? Fick du ta bort fostret? Kan man ta bort fostret senare än vecka 18? Är det någon som vet?
  • Anke

vi gjorde tidigt vul (v11) med dottern, pga blödnignar och då upptäckte min läkare en massiv nackspalt 4mm gentemot 1mm som är normalt. den gick även som en hätta från panna, nedåt ända ner till ryggslutet.

vi fick göra MKP, och fick tre dar senare reda på att det inte var de vanligaste kromosomförändringarna. veckan efter kom nästa provsvar som var helt normalt.

då sa dom att det kunde bero på organfel, eller hjärtfel, så vi gick på fostermedicin ända fram till v18, då vi fick klartecken att hon var helt normal och frisk.

jag förstår absolut din känsla, i mitt fall så var det inget fel, och min dotter är helt normal och frisk 2åring. tyvärr är det bara att vänta och se...
    stor kram

♥Nora 060810♥Bf 090503♥
  • Jesster
    nm1 skrev 2008-10-15 12:52:56 följande:
    Men vad hände? Fick du ta bort fostret? Kan man ta bort fostret senare än vecka 18? Är det någon som vet?
    Till v.22 tror jag man kan göra abort med socialstyrelsens(?) tillåtelse.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Mollie77

Man kan göra abort på sjukt barn i princip hela grav...

• Odling

HERREJÄVLAR!
    Det var ingen av de tre stora kromosomfelen! Barnmorskan lät faktiskt POSITIV ( i måndags lät det som att allt hopp var ute), och sa att det som förmodligen har hänt är att jag haft en virusinfektion som gjort fostret knasig. Och att halsgrejen kan gå tillbaka, vätska i lungorna kan bli lite knepigare men man kanske kan ta bort det på något vis. Det kan även fortfarande vara någon av de ovanligare kromosomavvikelserna, man skulle odla vidare på dem och får svar om 3-4 veckor. MEN HERREGUD! Vi fick hopp igen! Barnmorskan sa att det finns goda chanser att det går bra! Jag hade fan ställt in mig på att föda ut vårt döda barn i helgen, och t.o.m. bestämt vart vi skulle strö askan! Och så vänder det! Om man lyckas pricka in oddsen på två grejer, först en jävla otur med att det finns vätska på det här sättet och sen att det INTE är någon av de vanligaste kromosomfelen, då tänkte jag även pricka in ett till odds så jag köpte lotto och stryktipset idag
    Även om det fortfarande kan gå åt helvete så fick vi hoppet tillbaka, det kan ju också gå bra! Och ingen vet ju någonsin att deras barn kommer ut hela och vid liv, men nu kommer vi vara GLADA och ha HOPP fram tills vi vet mer.

Vi fick även veta att det är en liten pojke

Vilken vecka. Herregud.

Svar på tråden UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor