• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • MrsHawkins

Jag tycker det är helt ok!

Eller när folk öppnar ett speciellt konto o skriver "istället för presenter, sätt in en slant till festen efteråt"

• BimBulle

MrsHawkins

Nice to see you again dear!!
    Härligt att ha dig på min sida den här gången... *ler*

• MrsHawkins

Hade nästan förträngt det där...
  • JsN
    En kuvertavgift kräver att gästen ska vilja fira er med en summa som ni har bestämt. Därför är det inte OK.
    Om ni skriver att ni istället för presenter önskar er bidrag till festen och ger era gäster en möjlighet att betala in det de annars hade valt att köpa present för så kan jag tycka det är helt korrekt. Men själva grejen att ni ska välja hur dyr uppvaktning era gäster ska ge er blir bara fel!
    Alla har inte råd eller vill inte prioritera att lägga 600 kr på er bröllopspresent. (2*300 kr) Hur hanterar ni Kalle och Anna som är nära vänner till er där Kalle precis blivit arbetslös och de fått kvarskatt så de har inte råd att gå på ert bröllop? Hur gör ni med lillebrorsans tjej som pluggar och inte fått något sommarjobb i sommar? Kort sagt hur hanterar ni dem som ni väldigt gärna vill ha där, men som inte har råd att komma?
  • BimBulle

Oj det finns verkligen dom som kan få en att känna sig hur dålig som helst......

• MrsHawkins

Iofs kan jag hålla med om att det JsN skriver...men jag förutsatte att summan inte ska bli så hög....

• JsN
    Tillägg:
    En önskelista är alltid just en önskelista och det är helt gästernas eget val om de vill handla något från den. Många saker/upplevelser man kan ge bort är värda mycket för mottagaren utan att vara speciellt kostsamma i pengar för givaren.
  • Angla

Eftersom att du frågar vad jag tycker så...Jag tycker faktiskt inte heller att det är OK. Bjuder man till fest så bjuder man. Jag tcyker JsN har helt rätt i att det kan kännas avigt med en bestämd avgift. Jag tycker dock ändå inte att man skall be om ett bidrag. Jag anser det nämligen lite fult att be om pengar i present. Och tycker det är fruktansvärt tråkigt att ge bort pengar i present. Det blir nämigen då så tydligt hur mycket man ger. Och det kan kännas väldigt tråkigt att bara ge ngn hundring då en present för samma summa ser och känns som er.

Ja detta var vad jag tycker. Men hur ni bör göra är en helt annan sak.

• MrsHawkins

Fast såna önskelistor man lämnar in tycker jag känns...fåniga...som om man tigger saker.....

• BimBulle

Håller med.

Äsch jag vet inte hur vi ska göra.. får så fruktansvärt mycket skit på BT för jag tycker det är ok med kuvertavgift.. iof är det inga där som är mina vänner som jag tänker bjuda men det trycker ju ner ens sinnesstämning en del när man får höra att folk tycker det är snålt osv!

Svar på tråden Kuvertavgift