• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • Rose77

Vi har inte råd att lägga ut pengar på ett bröllop heller.. men jag skulle aldrig ha ett och ta ut kuvertavgift, aldrig någonsin. Jag känner som så har man inte råd så varför ska man ha det isåfall?? Gifter man sig bara för festens skull?? Annars tycker jag det går lika bra i rådhuset om man nu gifter sig för giftemålets skull... och inte för festen.

Men som sagt, så har vi resonerat... och sen vet jag inte om vi vill ha en fest för alla andra utan det blir nog att vi gifter oss utomlands istället där vi har med våra allra närmsta som föräldrar och våra små töser

• zapce

Tänkte höra av er i denna tråd (eftersom det är bröllopssnack här), vad har ni gett eller vad ska ni ge er blivande man i morgongåva?? Jag tycker det är såååå svårt!!!

• MammaFia

Det är väl vi som ska få morgongåvan

• zapce

MammaFia: Jo, förr var det så, men nuförtiden så ger man varandra någonting och jag känner att jag vill ge honom det.....

• Åke Vilse

Min personliga åsikt är att man inte ska behöva betala för att gå på bröllop.

Är man ett par så blir det 500-600kr och det hade man kanske inte köpt en present för. Alla önskar sig inte dyra saker....
    Vill man ha ett ståtligt bröllop så anser jag att man får spara eller oxå får man annordna ett enklare.

• Linda1976

Jag tycker inte det är ok.... Är man ett par blir det 600:- och är man inet supernära med brudparet lägger man knappast det på en present, ofta går ju ett gäng ihop om present och då kanske man lägger 150:-/person till presenten, det är lite skillnad.... Jag måste nog säga att har man inte råd att bjuda på fest så får man låta bli.

Vi gifte oss 2003 och hade 2 mån innan bröllopet flyttat in i ett helt nybyggt hus, men inte "skyllde" vi på det för att ta betalt för festen....

• lena ekman

Vår tanke var att alla skulle ha råd och vi anpassade festen så det inte skulle bli så dyrt för någon.... Det blev som jag skrev 150 kr per vuxen och det tyckte alla var ok.....

• Jonna i stormen

Risken är väl att de som har ont om pengar måste tacka nej till inbjudan istället för att kunna delta men köpa en billigare present. Vi löste det genom att säga att vi har det mesta till hemmet som vi önskar oss och att vi istället önskade oss ett litet bidrag till bröllopsresa. Det är ju lite samma sak, men det blev frivilligt. De flesta gav oss pengar, en del köpte presenter (vilket jag är jätteglad över i efterhand för det är ganska kul att titta på dessa saker och veta att man fått dem i bröllopspresent) och någon enstaka fattiglapp (ordet ska läsas med en skämtsam ton) mumlade fram något om att vi skulle få present senare. Mina kära släktingar var faktiskt så gulliga att de bad om kontonummer och satte in pengarna innan festen så att vi kunde använda dem som delbetalning också.

• BimBulle

Vi ska inte ha ett ståtlig bröllop.........

• Jonna i stormen

Sen säger ju vett och etikettregeln att man som gäst ska köpa en present vars värde motsvarar kuvertavgiften, så egentligen spelar det ju ingen roll. Men min erfarenhet säger mig att det inte är så många som känner till den "regeln".

Svar på tråden Kuvertavgift