• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • MrsHawkins

JsN

Tycker inte jag....fest som fest....

• MammaFia

Nja, jag tycker nog inte att det är ok att ta ut en kuvertavgift.
    Vi ska gifta oss nästa sommar å har räknat med en kuvertkostnad på 600 kr/pers. Egentligen hade vi tänkt att gifta oss nu efter sommaren, men vi sköt upp det ett år så vi kan spara.

• Pirum

Lite ot kanske men jag fyndade nyligen en etikettsbok utgiven -43 på antikvariat och där finns till och med förslag på hur man formulerar inbjudan till olika fester med just kuvertavgift. Jag blev lite överraskad för jag trodde att det var ett nytt påhitt.

• zessan

Tycker verkligen att det är ok med kuvertavgift! De som inte tycker att de har råd eller att det inte är värt det kan ju låte bli att komma. Det är ju vigseln man kommer för att vara med om. Festen är för att fira den tillsammans........

• lucky69

Om jag blev bjuden på bröllop och fick betala maten istället för en present skulle jag tycka att det var helt ok. Man slipper tänka på vad man ska köpa, hur mycket pengar ska man lägga m.m Lycka till med bröllopet!!

• BimBulle

JsN

Du är moderator... men ärligt talat så har jag blivit anmäld här på FL för mindre än hur du vräker ur dig saker. Jag har bett om åsikter, visst, men att bli påhoppad på det sättet du har gjort är väl ändå inte särskilt trevligt. Rent ut sagt otrevligt faktiskt! Vill man se det som en "inträdesbiljett" så är man nog lite väl trångsynt.

Så här skrev en tjej på BT, tycker det var väl formulerat:

" Vi ska själva ha kuvertavgift, och det tycker jag absolut är ok av många skäl (och även om jag förstår och uppskattar själva poängen med önskelistor - att man får det man verkligen vill ha i stället för sånt man inte behöver - kan jag på ett sätt tycka att det kan vara lika "hemskt" om inte "hemskare" att skicka ut långa listor med dyra grejer, men det är en helt annan femma). Men jag tycker absolut inte att man kan börja begära att gästerna ska betala 2 000 kronor för en middag! För mig är tanken bakom kuvertavgiften att vi tillsammans med våra nära och kära ska kunna fira giftermålet och ha en trevlig kväll utan att skuldsätta oss eller behöva spara i flera år innan vi kan komma till skott. Och det tror jag faktiskt inte att någon av våra gäster har något emot heller. Ett par hundralappar tycker jag är rimligt att betala, och då ska det givetvis bara täcka de kostnader som gästerna själva "orsakar" eller vad man kan säga."

• BimBulle

loly

Kul att någon mer har koll på vett o etikettregler!

Med min trådstart ville jag ha folks åsikter om att ta en kuvertavgift till bröllop o självklart kan jag ta åsikter som inte överensstämmer med mina egna men jag tycker att man kan hålla trevlig ton.
    Att dessutom vräka ur sig saker som man inte har en aning om på ett otrevligt sätt är dessutom inte särskilt smart.

• Bebis

Jag har aldrig hört talas om kuvertavgift förr men jag tycker det låter jättebra. 500-600 är väl ändå en ganska normal summa att köpa bröllopspresenter för så det tycker jag heller inte låter ett dugg orimligt!

Jag tycker ni ska köra på det här om det känns rätt för er Bimbulle! Jag kommer definitivt o ha det i åtanke om jag nånsin gifter mig. kram

• JsN
    Bimbulle, det är klart att kuvertavgiften är en inträdesbiljett! Den som inte betalar får inte heller komma in.
    (För din information så har jag inte "hoppat på dig", visserligen har jag inte hållt med dig, men motargument är något helt annat än påhopp)
Svar på tråden Kuvertavgift