• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • LadyMarmalade

Jag tycker det är lite dubbelt...

Å ena sidan skönt att slippa få en massa värdelösa bröllopspresenter(eller ännu värre fyra likadana brödrostar )som man ändå inte vill ha för att gästerna inte gillade det man skrivit på önskelistan(eller hade råd med prylarna på önskelistan )

Å andra sidan så känns det som att man tvingar gästerna att betala för att få komma, och känns lite dubbelt att bestämma hur mycket de ska ge en i bröllopsgåva...

Gillar egentligen de traditioner som en del av mina vänner har...

Man blir bjuden på bröllopet och självklart har man en gåva med sig...sedan står det nånting(en kruka, vas, låda) på presentbordet där alla gäster lägger ett bidrag till de nygifta för att de ska ha lite pangar att starta sitt gifta liv med...i denna låda kan alla lägga den summa de vill och ingen vet i efterhand vem som la vad noll diskriminering av de mindre bemedlade

Visserligen är det ju så hos dem att det är de båda föräldraparen som bjuder på bröllopet(mammans sida)men även om man inte har rika föräldrar så kan man väl be närmaste släkten att hjälpa till lite???
    Nån kan göra sallad, nån kan göra bröd, osv...

Ett par av de bröllop där jag serverat eller varit bjuden på tog dessutom betalt för exempelvis drinkar och alkohol och det som blev över efter att alkoholen var betald fick serveringspersonalen dela på och blev på så vis gratis

• Konvaljen

Kan tillägga att festen med allt som hörde därtill gick på strax över 10 000 och då lagade vi all mat själva utom brödet och tårtan.
    Varför måste ni ha catering?
    Laga själva istället, engagera dina syskon, det är ju kul att förbereda tillsammans ju!

• Pirum

Jag tycker det är helt ok att be gästerna betala en kuvertsumma om man formulerar inbjudan så att det framgår att brudparet ÖNSKAR tex 150 kr per gäst istället för gåva, inte att det är ett krav.
    Att ge ekonomiskt bidrag så brudparet kan få en fin dag tycker jag är en utmärkt bröllopsgåva. Eftersom de flesta par är sambos innan de gifter sig så har de redan mycket av det som behövs av traditionella presenter så en fin fest utan att man måste ta lån är kanske mer välkommet.

• Pirum

Men Xyra, 10 000 är ändå rätt mycket pengar...

Eller alltså , det är lite för ett bröllop (gratulerar till att ni lyckades fixa det billigt och bra!) men det är ändå 10 000 kr.

• klarafina1

Bim bulle.

Varför inte vänta och spara lite pengar så ni får råd med bröllop.
    Så ni kan få det bröllpet som ni verklligen vill ha.
    Man gifter sig ju bara en gång i sitt liv

Eller be era föräldrar om hjälp att betala.

T ex maten eller dylikt.

Jag håller med övriga att det är inte Ok att ta ut en avgift för att vara med på erat bröllop.
    Jag hade personligen inte gått på ett sådant bröllop.
    det känns lite snålt kan jag tycka.

• BimBulle

Men har flera av er aldrig hört talas om kuveravgifter till fester förut...? Det är dessutom enligt seder o bruk, vett o etikett inte "fult" att göra så till ett bröllop.
    Det handlar ju inte om en inträdesavgift direkt, det handlar att man betalar för sin mat, inget annat.

• JsN

Det är visst "fult" enligt vett&etikett att bjuda till en fest som man inte har råd till. Och visst sjutton är det en inträdesavgift! Om man inte betalar är man inte välkommen!

• MrsHawkins

JsN

Jag har haft vanliga större fester där jag handlat o donat, lagat mat o så o gästerna sedan fått betala. Givetvis bestämdes det innan att vi skulle lösa det så!
    Är det oxå "fult"? Fest som fest lixom....

• JsN

Det är skillnad på att bjuda någon för att fira dig (bröllop, födelsedag etc) och att ha en fest tillsammans med vänner!

• Majsan70

TS!

Jag tycker faktiskt inte att det är ett vanligt "svensson" bröllop när man bjuder 80 pers.
    Har man inte råd så får man låta bli. SORRY att jag är så kategorisk, men du frågade ju efter andras åsikter.

Bättre då att bjuda 20 pers som man har råd med tex.

Svar på tråden Kuvertavgift