• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • Pippil8

Hej BimBulle!

Om någon av mina vänner skulle gifta sig skulle jag bli jätteglad för deras skull och jag skulle jättegärna gå på bröllopet. Om jag fick betala ca 200-250 kr för det så skulle det fortfarande bara vara roligt att få vara med om deras lyckliga stund.

Om det däremot var så att detta var bekanta och inte vänner och jag dessutom visste att dessa bekanta hade dyra bilar, hus och kläder, då skulle jag nog undra varför de inte kunde bjuda på ett bröllop utan prioritera de andra sakerna. Men om jag visste att ekonomin för brudparet inte var den bästa så skulle jag betydligt hellre gå på bröllop än bry mig om några hundringar!

Lycka till och så hoppas jag att du får ett HÄRLIGT bröllop!!

• BimBulle

Bebis

Du är en pärla Bebis!!!

Magdalena Ribbing vet vad hon pratar om.....!

• klarafina1

Bimbulle.
    jag håller med Jsn det ligger mycket i det hon säger.
    Hon har inte heller hoppat på dej utan gett dig sin åsikt.
    det är väll därför du har skrivit här.

Jag tycker att om man inte har råd att ha ett stort bröllop så får man ta det efter sin egen plånbok.
    80 stycken gäster är inget "svensson " bröllop som du uttrycker dig.

återigen varför inte spara pengar så ni har råd att ha bröllop
    så man får det så underbart som man vill ..

Man gifter ju sig bara en gång.

har du hört med dina och hans föräldrar om dom vill hjälpa till.
    När jag gifte mig hjälpte min mamma till med maten och min mans föräldrar bidrog oxo .
    men den största delen betalade vi själva.

det kostar en hel del att ha bröllop men man vill ju göra det till en oförglömlig dag!!

• ursul

Jag skulle gärna betala kuvertavgift, ser inget fel alls med det, är ju bara roligt att få komma till bröllopet!

• lena ekman

Vi hade kuvertavgift men vi hade ett billigt bröllop.. det blev 150:- per vuxen, barnen bjöd vi. Detta tack vare att min mamma stod för tårtan och min syster för drycken.
    Vi ska på bröllop nu nästa lördag där avgiften är 300:-/vuxen och 100:-/barn och vi hade inte kunnat gå hela familjen om inte min mamma bjudit oss (Tack mamma). Men jag tycker inte det är fel att göra så men man måste ha förståelse om någon tackar nej.

• klarafina1

bara en fråga ska barnen oxo betala denna summan dom äter ju oxo

• Bebis

Jag tycker att det e sorgligt att se att det inte kan vara okej för en familj som kanske inte har det jättebra ställt ska behöva spara o spara kanske i flera år bara för att de ska kunna bjuda på en stor fest när de gifter sig. jag kommer aldrig nånsin ha viljan o lägga flera tiotusentals kronor på en ynka liten tillställning när jag vet att det finns annat man kan ha mer nytta av pengarna för.
    OM jag nån gång gifter mig vill jag inte behöva sitta o välja vilka av mina vänner jag ska ha råd o bjuda, välja bort o grejer... Hellre då en kuvertavgift o inga presenter o alla mina nära o kära med.

• BimBulle

Klarafina1

SOm jag skrev tidigare...: vi har stora familjer båda två, jag är dessutom skilsmässobarn o har 5 syskon med egna familjer.. jag har föräldrar o styvföräldrar som står mig nära som är min FAMILJ. Vi är över 40 personer bara i familj tillsammans.
    Så i jämförelse med en "normalstor" familj med mamma, pappa, bror o kanske en syster så blir vårt bröllop ett "svensson". Vi kommer alltså inte bjuda in överdrivet mycket folk utan bara våra närmaste familj o vänner.

Och som jag skrev tidigare: jag bad om andras åsikter o jag kan respektera att andra tycker olikt vad jag tycker men jag tycker det är otrevligt att någon skriver på ett otrevligt sätt. Dessutom känns det kränkande med orden "Det är visst "fult" enligt vett&etikett att bjuda till en fest som man inte har råd till".
    Är man en fattiglapp så ska man inte gifta sig, punkt. Nähe... okdå...
    Aldrig i livet! För det första är vi inte "fattiga", det är bara mycket pengar att ligga ute med när man gifter sig o kan man istället för prydnadssaker få dela sin dag med dom man vill genom att ta en kuvertavgift (ISTÄLLET FÖR PRESENT) så underlättar ju det.

• BimBulle

Klarafina1

Nej vi hade inte tänkt att barnen ska betala.

Svar på tråden Kuvertavgift