• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • MrsHawkins

Men Ts, öppna ett konto då!

Jag tycker inte du är snål iaf!

• Angla

Kan du inte höra dig för lite med bästa vännen och familjen hur de tror att detta skulle falla ut i just din bekanskapskrets?

• Majsan70

Jag tycker INTE att det är OK. Jag tycker inte heller att det är särskilt snygg med en specifik önskelista heller faktiskt och jag köper aldrig efter sådan heller.

Personligen hade jag avvisat ett sådant bröllop och jag känner nog lite som du fått höra att har man inte råd skall man inte heller slå på "stort".

Men som sagt min högst personliga åsikt!

• BimBulle

Jag har hört runt i både familj o vänskapskrets o ingen verkar tycka att det inte är ok.
    Det här handlar nog mest om mig själv, vad jag själv tycker tror jag.. Det skulle kännas bättre att bjuda på rubbet självklart men om det inte går liksom...

• BimBulle

Majsan70

Grejen är den att vi inte alls slår på stort! En bygdegård, buffe från cateringfirma iof, inga dyra designerkläder osv, det är ett helt normalt Svenssonbröllop!

• Angla

Då kanske en billgare variant av buffe eller ngt liknande är en bättre lösning. Där ni gör mycket själva. det är ju inte maten eller sakerna som är bröllopet utan vigseln, talen, lekarna och festen. Sprit att festa för eller med tycker jag däremot inte att man behöver bjuda på. Bål kan vara gott och läskande nog.

• MrsHawkins

Hur många gäster bli det?

• BimBulle

Ca 80.. o då är mer än hälften våra familjer eftersom vi har stora familjer... jag är skilsmässobarn som har 6 syskon med egna familjer så det blir en del.

• MrsHawkins

80 pers! O shit så många...

Röstar verkligen för ett bröllopskonto!

• Konvaljen

håller med om att det inte är okej. Önska er hellre pengar i bröllopspresent, ni kan ha en låda stå där gästerna kan ge ett bidrag. Då kan var och en ge efter sin förmåga.
    Jag tycker att vill man ha fest får man betala för det också.
    Vi hade begränsad budget men lyckades ändå ordna bröllopsfest med 4 rätter och alkohol för 85 personer.

Svar på tråden Kuvertavgift