• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • Bebis

Mmmm är man fattig så ska man tydligen inte gifta sig.. i alla fall inte med sina nära o kära med...

• BimBulle

Bebis

Nä precis. Fattiga har inte rättigheten till att gifta sig för vem vill vara "ofin" o ta en kuvertavgift istället för onödiga presenter.......

• ursul

Fast jag måste få säga att jag tycker inte man ska betala för barnens mat om det är barn bjudna också, för då kan det bli att man belastar en familj med för stor "summa".

Helt OT: Tyckte det var jättråkigt när svåger gifte sig utomlands för vi hade inte råd att åka dit, de flesta de bjöd tackade nej, hela hennes släkt kom och endast en bror +föräldrar från svågerns sida.

• åsis

Om man tar kuvertavgift tycker jag att den inte ska vara speciellt hög.

Vi var bjudna på bröllop för två år sen (och flera av våra vänner) med kuvertavgift på 300 kr per pers. Ingen av oss i gänget gick för att avgiften var för hög (600 kr per par). Vi har aldrig betalat så mycket för en present tidigare (eller senare). Några av oss gick på vigseln, men då inte på festen.

Det kan man få räkna med om man tar ut en hög avgift.

Sen tycker jag att det verkar som om ni har fått ett högt pris på buffén. När vi gifte oss kollade vi runt, och det högsta kuvetpriset på buffé vi fick var 150 kr.

• Mimmimum

Vi gifter oss på lördag och efter IVF + behandlingar är man inte rik precis... (går privat). Men vi tar inte ut någon kuvertavgift. Vi har istället sagt att vi inte vill ha nåra presenter, man får ge ett bidrag till vårt framtida barn (oavsett i provrör eller via adoption) å så får folk köpa dryck (öl, vin, sprit...) till självkostnadspris efter middagen (brjuder på vin till maten). Vi har också buffé kostar 170 kr / person. Vi ville att så många som möjligt skulle komma, å eftersom många är arbetslösa å allmänt fattiga så bestämde vi att göra så här.

Finns inget rätt eller fel, tror man måste göra det som känns rätt. Hoppas det blir bra! Kram Mimmi

• LiMoFe

Hmmm..... är kluven i frågan. De flesta synpunkterna har nog varit uppe redan. Vi har varit på många bröllop de senaste åren och alla har varit lite olika (dock inget "kuvertbröllop") och jag har tyckt att alla har varit trevliga på sitt sätt. Det viktigaste är ju ändå att Brudparet har den dagen som de vill.

Svägerskan bad om pengar till reskassa (och ni annar inte hur mycket fantasi det finns när det gäller att göra pressentar av pengar) och detta tycket jag var jätte trevligt sätt att få in pengar.
    En kompis till min man bjöd till vigsel och till kaffe/tårta/fest. Middagen var bara närmaste släkten bjuden till. Bästman och tärna annordnade dock så att alla bröllopsgäster som vill gick tillsammans och åt på en resturang under tiden brudparet hade sin middag. Detta är ett bra sätt om man vill ha ett stort bröllop/fest men inte har råd att bjuda på allt.
    När farsan gifte om sig gick hela bröllopet på 7500:- (lika mycket som min klänning) och då var vi ca:40 gäster (gjorde maten själva och hade vin & öl till som var köpt i utlandet).

Jag tycker nog att dessa varianter är bättre alternativ än att "kräva pengar" till kuvertavgiften. Men det beror ju på er och er situation och inget vi kan säga men skulle vi haft så hade tex inte min syster eller faster/farbror kunnat komma utan att få ångest över pengarna och det kan ta ner stämningen på bröllopet.

Hur ni än gör så hoppas jag att ni får en bra dag.

• bmlova

Vi fixade all mat själv. Förätten stod på bordet när gästerna kom+vitt vin. Sedan buffe med två varmrätter o efterrätt. Alla plockade undan efter sig själv-ställdes på en diskvagn.(toastmastern talade om för alla hur det funkade) o kompisarna hjälpte till med att ställa fram mer vin o plocka det som behövdes. Sparade in pengar både på mat o serveringspersonal! Folk som inte kände varandra sedan tidigare pratade i "matkön"

• ung5barnsmamma

jag tycker inte heller det är ok..

Tycker det är snålt.. Ska man gifta sig ska man oxå bjuda.. Det vi gjorde var att på kvällen när dansen började spela då kostade spriten till självkostnadspris.
    Har ni inte råd att bjuda på allt kanske man kan tänka på ett mindre bröllop.

vill inte vara elak säger bara vad jag tycker.. Hoppas ni kommer fram till en bra lösning..

• zapce

hej hej!! Håller med 4barn, jag tycker det är lite snålt att ta ut en kuvertavgift....men som sagt, det är nog olika hur man har det.
    Jag ska gifta mig 30juli och skulle aldrig komma på tanken att ta betalt! Nu har jag ju turen att mina föräldrar gav oss bröllopet i julklapp, men hade de inte gjort det så hade jag ändå inte tagit betalt, då hade jag gjort det lite mindre istället.
    Nu har vi läget att önska oss pengar till vår kommande IVF (av de som vet), ny bil och resan istället.
    Om jag blev bjuden på ett bröllop där man fick betala, så skulle jag nog faktiskt tacka nej...inte för att jag inte har råd att gå, utan bara för saken...

Precis som 4barn så menar jag inte att vara elak, utan säger bara min åsikt.

• YvonneM

Jag håller med både 4barn och zapce, tycker heller inte att man tar betalt. Man har liksom tagit bort hela valfriheten från gästerna, de kan inte betala det de har råd med, utan "måste" betala en summa värdparet bestämt.

Man kan ha ett underbart bröllop som inte kostar massor.

Svar på tråden Kuvertavgift