• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • BimBulle

JsN

Men du har fel: vi kommer aldrig säga nej till den som kanske inte har råd att betala en kuvertavgift. Min mormor tex som knappt har ett öre kvar när hyran är betald pga dålig pension.

• BimBulle

"Om någon av mina vänner skulle gifta sig skulle jag bli jätteglad för deras skull och jag skulle jättegärna gå på bröllopet. Om jag fick betala ca 200-250 kr för det så skulle det fortfarande bara vara roligt att få vara med om deras lyckliga stund."

Tycker det är så kul att det finns så positiva människor här också! Folk som ser det fina i bröllopet o gärna vill vara med o fira med eller utan kuvertavgift. Jag tror att mina vänner är sådana rara personer o jag hoppas att fler har det! Lycka till alla framtida brudar!

• MammaFia

Zapce: Då får jag nog ta å fundera på det jag med. Men jag har ett år på mig. Kommerdu på något får du gärna tipsa mig

• Liah

Jag tycker det är helt ok att ta ut kuvertavgift. Den dagen det blir aktuellt för mig att gifta mig så kommer jag definitivt att överväga detta - mest på grund av att jag vill slippa en massa presenter som man ändå inte vill ha. Jag har varit på två bröllop där det har varit en kuvertavgift på 200, resp 250 kronor. Jag tycker inte det är för mycket pengar. Ska man gå på bröllop vill man väl ändå ge en fin present! Då många av mina vänner har varit på dessa bröllop så vet jag att de inte skulle ta illa upp utan förstår vitsen med kuvertavgift.

• Jossebell

jag tycker det är helt ok, sedan kan jag välja om jag vill gå.

när det var några vänner i klubben så betalade vi gladeligen och lade sedan bara en liten slant till present.
    När det var min kusin som jag aldrig umgås med så valde jag att inte fara. Hade hon bjudit så hade vi troligen åkt, men nu sände vi en fin present istället.

• Jenny S

Inga avgifter i samband med våret bröllop!
    Bara utgifter för vår del....

På något sätt tycker jag att det känns sniket att ta betalt för att folk ska komma på bröllopet, även om man då väljer att avstå presenter!
    Detta var inget alternativ för oss.
    Därför valde vi att spara hårdare och mer för att själva kunna bekosta VÅR dag.

Vi bjöd på ALLT som hade med bröllopet att göra och ville inte ha några presenter alls. Vår glädje låg i att våra gäster ville dela vår dag med oss. Dock var det så att vi fick pengar och presentkort till vår bröllopsresa. Passade oss helt perfekt!
    Nåja...en och annan "skitsak" fick man ju också.....

Morgongåva???
    Maken fick graverade manschettknappar av mig (fick dem redan på morgonen för bröllopet så han kunde använda dem!) och jag fick min mellersta ring av honom.
    Älskar den sååå mkt!

• Rose77

Läser lite här igen skrev ju bara vad jag hade gjort vid mitt eget bröllop men jag hade helt klart gått om det var någon av mina vänner som tog en kuvertavgift för det är ju dock ändå upp till dom och det hade jag respekterat, vad har man annars vänner till

• bubblan123

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker verkligen inte att man ska ta kuvertavgift för sitt eget bröllop. Ni låter ju gästerna betala för att NI vill gifta er! Ska man ta betalt för barnkalas också då? osv osv. Nej- bättre då att ni önskar er pengar istället. Säkert får ni ihop en liten summa iaf om det nu är så att ni inte vill lägga ut en massa pengar på bröllopet. Och om ni inte vill ha en massa presenter ni inte uppskattar kan ni väl lämna in en önskelista till ngn/ngra affär/er ni gillar? Personligen tycker jag inte att man gör så.

• Liah

Jenny S> Det är ju de där "skitsakerna" jag vill undvika.

Jag ser ingen skillnad att be om pengar till resa, skriva en önskelista över grejer man vill ha eller kuvertavgift. Jag skulle tycka alla tre förslagen var ok. När man går på bröllop vill man ju, som jag skrev tidigare, ge en fin gåva. Den bästa present man kan ge är väl någonting de faktiskt vill ha eller behöver, eller har jag fel? Att betala en kuvertavgift för att de faktiskt ska kunna få sitt drömbröllop med alla sina vänner och hela sin familj är ju en slags present i mina ögon.

• BimBulle

Personligen tycker jag inte om önskelistor. Alla är vi olika!

Svar på tråden Kuvertavgift