• BimBulle

Kuvertavgift

Nu är det säkert många med mig som strosar runt både på FL o Bröllopstorget så mitt inlägg kanske känns igen, men jag måste bara ställa en fråga vad andra tycker om kuvertavgift till bröllop? 250-300kr/person o en klar o tydligt undanbedelse av presenter i inbjudan är inte det ok?? Har fått höra att det är "sniket", "snålt" o "har man inte råd att bjuda till fest ska man inte göra det heller", "i min umgängeskrets skulle det vara oacceptabelt", etc, etc... Är det inte minst lika sniket att lämna in en önskelista på NK o hänvisa gästerna dit......?

Sen finns det dom som jag som tycker att det är ok! Jag skulle tycka det var jätteskönt att slippa ångesten över att hitta en present till brudparet o istället "komma undan med" att betala in en kuvertavgift!

För oss handlar det inte om att att vi "inte har råd att gifta oss" utan att det skulle underlätta i o med att vi inte bara ska gifta oss, vi har köpt hus precis också.

Vad tycker ni är det ok med kuvertavgift till bröllop eller inte?
    (Ska tillägga också att vi inte kommer ha nåt slottsbröllop eller liknande så gästerna kommer inte känna att dom betalar våra kläder eller lokalen osv).

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • Marsbaby

BimBulle, gör det som kännns bäst för dig & din fästman, jag skulle inte bry mig så mycket om andras åsikter om jag var du.. Kanske får du räkna med att några enstaka tycker det är lite fräckt med kuvertavgiftoch inte kommer (vissa på denna tråden verkar ju resonera så i alla fall) men det är nog knappast era närmsta vänner!

VI hoppas att vi kan gifta oss nästa år, och eftersom vi varken har möjlighet att få hela beloppet i julklapp av våra föräldrar eller spara i hop till de ca 100 personer vi vill bjuda (tycker det är viktigare att bjuda de alla vi vill ska komma istället för att begränsa budgeten), och dessutom har allt vi behöver för hemmet kommer vi antingen att önska pengar till en bröllopsresa eller till själva festen, att lämnas i kuvert då på dan. I många kulturer är det just i ett kuvert som pengar lämnas på ett bröllop - som start på fortsatta livet tillsammans, och vad kan vara en bättre start än ett bröllop!

Jag skulle absolut betala en kuvertavgit om jag blev bjuden på bröllop, men eftersom man ofta går i hop några stycken om presenter så har vi nog aldrig lagt mer än 250 kr per person & där tycker nog jag personligen att gränsen går, men det är ju förstås upp till er att avgöra...

• Marsbaby

BimBulle Lycka till förresten!

• Kiwis mamma

Jag har varit på ett kuvertbröllop och där skrev man i inbjudan att det var det som gällde. Brudparet skrev också att de inte ville ha några presenter utan att vår närvaro var själva presenten. Det tyckte jag var helt OK.

Jag tror det hela beror på vilken typ av bröllop man kan tänka sig att ha. Många som har det lite skralt gör det lite enklare med hemagjord buffé eller liknande medan andra inte kan tänka sig en sådan typ av bröllop (kanske drömt sedan barnsben). I det senare fallet kan det ju passa med kuvertbröllop. Då får brudparet både sitt drömbröllop trots att de inte klarar det ekonomiskt. Så var det på det bröllopet jag var på.

Själv kunde jag inte tänka mig att göra på det sättet för det passar inte mig. Vi gifte oss på nyårsafton 2004 och bjöd på allt. Det blev väldigt dyrt (> 60 000 kr) men det var värt vartenda krona! Vi lade pengar på festen och inte så mycket på våran utstyrsel ("hemagjord" make-up och hår, min klänning kostade

• BimBulle

Marsbaby

Tack!
    Vi känner precis som ni att det är viktigare att få fira med alla dom man vill fira med än att hålla på och skära i budgeten.

• JessicaåIda

Vi var på min sambos bästa kompis bröllop för 2 år sedan. De hade 200 kr som kuvertavgift & ville ej ha några presenter(några hade med sig det ändå). VI blev 80 gäster & det blev ett underbart bröllop med mycket röj & glädje . De hade råd att bjuda de de ville på detta sätt & det hade oxå precis köpt ett hus. Jag tyckte att det var skönt att söka efter en present som de förmodligen ändå skulle placera i ett skåp.

Gör som ni själv känner. De som vill komma kommer & ni slipper de andra
    Lycka till.

• väntar o längtar

Jag är nog lite kluven måste jag erkänna...

Visst är det väl bra att bidra till festen istället för köpa en present. Men å andra sidan kan jag tycka att det är rätt kul att leta present och slå in den så fint jag bara kan.

• Lalalong

*hihi* den här gamla slagdängan till fråga är ju kul!

Jag tycker generellt att man ska göra som man själv i och strunta i allt annat. Men när du, TS, nu bett om vår åsikt så får jag väl ställa upp och ge min syn på saken.

Personligen skulle jag aldrig kunna ha ett kuvertbröllop. Det skulle för mig i min situation innebära att vänner och släktingar inte skulle kunna komma på bröllopet för att de inte har råd med middagen och det är inte min tanke med dagen precis. Många verkar ha inställningen att ja men 250-300/pers köper de ju ändå i bröllopspresent då kan de ju lägga det på maten istället. Tyvärr funkar det inte så i vår umgeskrets.
    Vi gifte oss för snart tre månader sedan och kom undan med en kostnad på 15000 för hela bröllopet.... inkl allt! Jag gjorde faktiskt hellre så att jag sydde klänningen själv, lät kompisar fixa iordning mig, o.s.v. Jag prioriterade helt enkelt bort saker som ändå inte är så viktiga för mig för att alla mina vänner skulle kunna gå på mitt bröllop.... det var _det_ som var det viktigaste för oss.
    Men jag tycker att om man vet att _alla_ inbjudna har råd att betala kuertavgiften o.s.v. så varför inte? Men om ni har några som inte kan komma för att de inte har råd.... hur gör ni då, får de komma efter middagen eller?

Sen tar du upp frågan med önskelistor.... det skulle jag heller aldrig kunna göra. Jag har många gånger fått förklarat för mig hur praktiskt det är, men nä.... det känns inte rätt. Jag tycker att om man säger, önskelista finns där och där så säger vi till gästerna "ta med presenter" och det vill jag faktiskt inte heller. Jag vill hellre att de ger presenter för att de själv har lust till det. Det ska inte vara något tvång.
    Vi undanbad oss presenter helt... "Er närvaro är vår present", tyvärr kom vissa med presenter ändå, men då kände det som att de faktiskt köpt present för att de själva ville det och inte för att vi bad om det.

Det var vad jag hade att säga!
    Lycka till!!

• Lalalong

Förresten tycker jag det är kul med formuleringen
    "Det viktigaste är att spendera dagen med er, därför vill vi inte ha några presenter, _men_ vi vill ha ett bidrag till festen".... jaha är inte det presenten då?

Jag hade antingen skrivit
    "Det viktigaste är att få spendera dagen med er, därför vill vi inte ha några presenter"
    eller
    "Som present vill vi ha ett bidrag till festen" (Det är ju mer ärligt i alla fall)

• Linda1976

Lalalong: Men om gästerna tjatar om att "kan ni inte lägga in en lista på Duka?" långt innan vi skickade ut inbjudningarna?

• Lalalong

Linda1976
    Som sagt, jag kan ju bara tala utifrån mina känslor och ställningstagande så om du menar att du vill veta vad jag hade sagt så hade det varit
    "Nä, för vi vill inte att ni köper några presenter"

Men jag menar, om ert ställningstagande var/är att ni gärna ville ha presenter och gästerna bad om önskelista någonstans så gör man ju det om man vill.
    Egentligen är jag nog mest "allergisk" mot de som skriver det i inbjudan. Kan tycka att det är en liten annan sak om man vill ha presenter och gästerna själva ringer och frågar, vad önskar ni er? Har man då en önskelista någonstans så kan man ju säga det då...

• AnnaKlara

Linda1976: en del sätter ju ut redan på inbjudan vart önskelistan finns Typ "Välkommen på vårt bröllop den 20/8! Önskelista har vi på Cervera" Och det kanske kan tyckas lite framfusigt? Däremot att ha en lista för de gäster som frågar vad man vill ha eller behöver, måste väl vara helt okej.

• AnnaKlara

Hoppsan, Lalalong hann före...

• Lalalong

AnnaKlara

Precis vad jag menade, men mycket mer kortfattat.... måste bli bättre på att sammanfatta mig själv tror jag *s*

Svar på tråden Kuvertavgift