Inlägg från: goshheidi |Visa alla inlägg
  • goshheidi

Augustibebisar 2008

Ikväll ska jag gå till gymet - ensam. P tar hand om lillpyret en timme eller två. Separationsångest!!! Men jag behöver komma ut lite.
  • goshheidi

Jucea, om det är tänder på G så kan du också sätta nappar in i kylskåpet. Känns skönt och svalt för tandköttet.

VT, gillade hon den ätbara presenten? Skulle jag ha gjort. Godis och chokladmonster som jag är

Nu har jag bakat russinkakan igen. Tredje gången denhär veckan Den går åt som smör i dethär hushållet :)

• goshheidi
    Amelie skrev 2008-12-19 15:58:25 följande:
    Hej allihopa! Jag har "vilat" från familjeliv någon vecka, har varit sjuk och bortrest mm. Jag har ingen koll. Heidi, har du köpt hus? Berätta! VT: Kan du uppdatera mig lite med det viktigaste. Jag kommer inte att läsa ikapp, då hinner jag inte med i nutiden... I morgon har vi dop, jag orkar ingenting. Vi har beställt färdig smörgåstårta och tårta. Det får bli så.... dyrt och väldigt slött men förhoppningsvis gott. Jag funderar på att köpa en Tripp Trapp eller en Hokus Pokus till R i julklapp. Några tips?? Svanenstolen är också ett alternativ, de säljer ut dem på en affär här i stan så den kostar ungefär som tripp trapp. VT: Hur funkar din sele?? Jag undrar, hur går den att sova i??
     Jo, vi har blivit med hus. Det är P:s barndomshem och jag har legat vaken inatt när jag tänkt på det. Det är inte mitt drömhus direkt :( För mörkt inuti och tio gånger för stort :/ Men bara vi kommer igång med att göra om det så känns det säkert bättre. Jag föreslog att vi målar om hela taket i vardagsrumet och matsalen, men det tyckte P var en tokig idé för att taket är nästan nytt. Suck. Mörkt trä :( urk!! Man blir ju deprimerad bara för att man tänker på det! Men jag ska nog ännu få honom att inse hur mörkt o dystert det är med både mörkt tak OCH golv.
  • goshheidi

Hej på er!
    Det bakas för fullt i tråden ser jag :)

Igår bakade jag också pepparkakor för tredje gången redan. Jag fick ett så jättebra pepparkaksrecept utav min svärmor. Superlätt att laga!! Man behöver inte stå och koka och degen behöver inte stå i kylskåpet en hel natt heller. Och pepparkakorna blir jättemumsiga.
    Här är receptet för den som vill försöka.

150gram smör eller margarin (mjukt -man kan värma det lite i mikron så det blir mjukt)
    1 1/2 dl socker

Rör ihop smöret och sockret till skum

Lägg till:

1 ägg
    2 msk sirap
    1 tsk kanel
    1 tsk nejlika
    1 tsk kardemumma

1 tsk bikarbonat
    3 dl halvgrovt vetemjöl

Låt stå i kylskåpet ett par timmar, kavla ut och gör som vanligt :)

Man måste jobba ganska snabbt med degen bara för den blir fort mjuk och då är det svårt att få bort kakorna från arbetsbänken eller underlaget.

Igår var även vi till skogs och högg en julgran. Felix var också med och valde ut den finaste granen :) Han sov i och för sig :) haha, men så gör ju ofta de högsta beslutsfattarna också *fniss* Det blev så julmysigt här hemma genast när vi stoppade in stöpseln och juleljusen började lysa i granen.

Kan hända att jag inte hinner titta in så många gånger mer innan julen, så jag vill härmed passa på att önska varenda en här i tråden en riktigt skön och framförallt fridfull jul!

• goshheidi

Felix skrattade helt massor igår åt världens enklaste grej. Han har en skallra där det är ett ansikte (ögon och mun) på ena sidan och bara rött på andra sidan. Så höll jag den ungefär 40 cm från hans ansikte och så vände jag snabbt på den så att ansiktet försvann, och guu så han skratta :) hahah. Lättroad bebis :) Men han tröttnade efter fem, sex gånger. Men han var såå söt när han skrattade så han nästan kiknade :)

• goshheidi
    MissHellen skrev 2008-12-22 12:59:17 följande:
    linn78 skrev 2008-12-22 12:53:10 följande: Elton går inte häller att trösta o man hör hur LEDSEN han verkligen är! Elton reagerar oxå på när nån nyser, hostar eller ropar då han inte är berädd, han blir jätte skraj! Kan små barn vara mörkrädda ?
    Felix blir hysterisk ibland on man råkar släcka lampan just då när han håller på att somna. Kanske han blir rädd när han plötsligt inte ser den trygga omgivningen.
  • goshheidi
    Hallon, oj så bra att det inte var vinterkräket. Hade det i vecka åtta med Felix :( Och jag var livrädd att det sjukan skulle skada fostret på nåt sätt. Vi däckade alla under, en efter en,  på jobbet ifjol i januari. Först trodde jag bara att det var gravid-illamående, men när inget hölls i min mage och jag fick feber och ont i musklerna så visste jag att det nog inte bara var vanligt gravid illamående. Kommer ihåg att jag gick hem den dagen. Vågade inte ta bussen för rädsla att spy på nån som satt bredvid mig :)
  • goshheidi

Hej på er alla! Har inte skrivit nåt sen innan jul. Men har försökt läsa ikapp lite här och där när jag hunnit.

Så trist att så många råkade bli sjuk precis till julen :( Vi hade en mycket lugn och fridfull julafton här hemma. Juldagen körde vi upp till mina föräldrar och min pappa var verkligen i dåligt skick. Så trött :( Inte roligt att se... och så hade han så mycket värk också. Han ska kanske testa nån virus grej mot cancern dethär året.

Tack Lina för länken! Det var jag som önskade få den.

Felix grät i fyra timmar i sträck igårkväll. Ingenting hjälpte, så han fick sin första suppositor igår. Vi såg inget rött tandkött eller nåt annat heller utvändigt så vi tvekade in i det sista att ge den, men han blev  nästan genast lugn efteråt. Så han måste ju ha haft ont nånstans. Säkert kan sånahär små ha växtvärk oxo så fort som de växer eller ha huvudvärk eller vad som helst... Lite obehagligt tycker jag ändå det är att ge värkmedicin när man inte är helt säker på om det är värk...

Sen har vi börjat ge 100ml majsvälling varje kväll. Vi började märka några dagar innan jul att han var mycket gnälligare än vanligt. Och då försökte vi för skojs skull ge lite risvälling och han drack upp alltihopa!! Vi blev så förvånade. Men antagligen har jag för lite att ge honom nu. Kanske han är inne i nån växtperiod så att han kräver mer energi... Men sen dess har vi fortsatt och han tycker verkligen om det. Sen ger vi smakisar också -  ett par tsk om dan. Vi kör nestlés matburkar och hittills har vi provat potatis, potatis-morot, potatis-broccoli och päron. Men han tycker nog inte att det är så himla gott, för han grinar illa och så.

VT, hihi...nyårspipp :)

Vi firade nyåret hos ett par vänner i Åbo och Felix följde sina rutiner bra trots ny miljö. Han somnade tio på kvällen i vagnen och vi andra var ju uppe till klockan 03 och sen vaknade han 07:30 och då hade man själv sovit bara fyra o en halv timme :/

BV och Carina, ska köpa båda tidningarna så att jag får läsa om er :)

• goshheidi

Nu kommer vissa utav mina svar säkert att kännas föråldrare..Hoppas ni har överseende och förstår vad det riktigt jag svarar på. Hade så mycket att läsa ikapp :)

VT, suger in läppen gör inte Felix, men han brummar som en bil så att dreglet flyger o far och försöker ibland få in båda händerna samtidigt i munnen. Ser för roligt ut :)
    Hur går det för M nu annars? Hade han börjat få strålbehandling?
    Ahaa....ni har gått över till sittdelen i vagnen. Har funderat lite på att göra det, men undrar om det blir kallare för honom att sova då? Hur bäddar ni i sittdelen då ni t.ex. går ut på längre promenad? Vi har ett skinn här hemma som vi skulle kunna sätta under, men har hört att de igen gör att det blir för varmt... Hmmm... Vi har förresten -12 grader här idag.

If only, Felix har vänt sig en gång från mage till rygg, men det var mera av misstag än något han gjorde med vilje. Sen dess har han inte vänt sig. Men Felix är född 30 augusti, så han är ju en av de sist födda i tråden.

Jucea, du har min fulla förståelse för att du var sur på P när han var full. Här höll sig P i skinnet denhär gången faktiskt :) men så fick han för sig att hålla ett vakande öga över mig hela tiden - jag som knappt dricker nåt. Han sa att jag nog inte ska dricka så mycket när jag ammar :) Jag drack ett glas vin och pyttelite glögg - och det var efter att jag hade ammat Felix.

Lana, Felix kan ha svårt att somna på kvällarna. Den djupa sömnen kommer han in i egentligen först 24 tiden. Och då börjar vi natta honom kring nio tiden på kvällen. Så ibland får vi hålla på och skuffa hans vagn över en tröskel hur länge som helst. Vi turas om för varken jag eller P orkar hålla på så länge.

Hallon, var det någon i denhär tråden eller nån annan stans som jag läste att potatis egetnligen inte är så bra "start" mat, för konsistensen är så sträv och fastnar lätt i halsen. Gjorde själv detta "misstag" med Felix och han tänkte ju nästan storkna utav första smakisen. Morot, broccoli eller nåt sånt blir mera slät i konsistensen.
    Ojdå...fick My också vinterkräket? :( Stackarn. Är ni alla friska nu?

Pling, Syr oxo bara gardiner - och kuddar :)

Kaol, tack för varningen. Har oxo hört detdär om saccosäckar. På nyåret började mina vänner prata om plötslig spädbarnsdöd och en massa med andra läskiga saker. Jag fick panik och måste gå och kolla att Felix levde. Man blir så rädd när man hör såna saker som kan hända åt det allra käraste man har.

Felix har varit jättesnuttig ett par dagar och jag har fått ge lite extra välling (100ml) om kvällarna, men nu kom äntligen mjölkproduktionen ikapp igen, så igårkväll ville han inte ha nån extra välling och han har inte behövt hänga fast i tutten hela tiden. Men, hur är det med era bebisar? Är de bra på att ta bröstet också mitt i deras vakna stunder? Felix krånglar och vill inte alls ha bröstet då när han är klar vaken, utan han äter bäst och bara precis när han vaknar upp från sina tupplurer.  Lite knöligt ibland för han kanske är jättehungrig och trött men vill ändå inte ha, och så har han lite svårt att somna på grund av det kanske, och så somnar han men vaknar efter bara tio minuter för att han är hungrig och först efter att han ätit ordentligt då så somnar han och sover en lite längre stund. Hängde ni med? :)
    Felix har börjat göra något som jag tycker är så gulligt. När jag håller honom i famnen så att han tittar framåt så vänder han huvudet och tittar upp mot mig när jag säger något åt t.ex. Pelle eller om jag pratar med nån i mobilen. Och sen när jag tittar ner mot honom så ler han stort och böjer huvudet lite neråt och framåt igen - ungefär som om han blev lite blyg :)

• goshheidi

jucea, mycket! :) de kan säkert växa 1cm över en natt. Och så undrar vi varför de är så griniga ibland Tycker oxo att Felix vuxit massor på en kort tid. Han drunknade nyss i 68 och nu sitter de perfekt.

• goshheidi

Ja, inte skulle man vilja stoppa in dem i magen igen inte :)

Är jag den enda som inte fått tillbaka mensen än? Jag skulle vilja få den nu så att vi skulle kunna börja planera in nr2 så småningom... det tog ju ett halvår innan vi fick denhär lillgubben så man vet ju inte hur länge det tar innan tvåan kommer... kan ju gå med en gång oxo men...

• goshheidi

jucea, jo så småningom. Jag är inte så nervös inför en ny graviditet. Största oron ligger kanske i en rädsla för att det inte ska gå lika bra som det gick denhär gången, för jag hade en förhållandevis lätt graviditet i jämförelse med andra i tråden och andra i min närhet. Mådde knappt illa alls och hade inga svullna ben, inte ont i några leder. Bara mot slutet hade jag ont under fötterna och lite foglossning och så var det ju svårt att hitta en bekväm sovställning där mot slutet också. Men inget som jag ligger vaken om nätterna och tänker på direkt. Och sen eftersom jag blev klippt, precis som du, så är jag orolig för jag ska behöva bli klippt igen, för det är det som jag tänker mest på såhär efteråt. Smärtan under själva förlossningen var ju övergående direkt, men smärtan från klippet sitter kvar mest i minnet för mig. Men enligt min syster så går det lättare andra gången, så jag litar på det.

Tycker också att det är först nu som det börjar kännashelt normalt där nere.... I början var det som att det tog emot på ett ställe, som om det var en flik liksom...svårt att förklara. Gick ju med en massa glidmedel men man blev allt lite orolig för om det var kört för gott typ...att man för evigt och evigt ska behöva vara så himla försiktig i början. Irriterande :)

• goshheidi

ja, o sen är jag orolig för att Felix ska vakna jättetidigt på mornarna och ha en spädis igen som sover med bara 1 timmes mellanrum :) Beställer en nästa bebis som sover hela natten ;)

• goshheidi

Jag förstår Tina att det är svårt för dig. :( Man står så handfallen och kan inget göra... Men jag tror att det kommer att gå bra för M. Han kommer nog att bli ganska trött utav strålningen, men det går över sedan.

Jucea, ja inte vill man ju må som en gravid om man INTE är det :/ Hoppas du mår bättre snart.

Hallon, ojoj, hoppas du får vila ut snart. Låter mycket tungt med täta amningar och så sjukdomar därtill.

Svar på tråden Augustibebisar 2008