• SarahA

Handla tidigt till bebis

Jag är visserligen bara i vecka 4+3,
    men skadar ju inte att fråga nu ;)

Det är ju enormt mycket som ska köpas innan barnet är fött,
    och en dyr kostnad om man skulle köpa allt månaden innan BF.
    Så vad är värt att köpa tidigt och när tycker ni att man kan börja shoppa?

• Svar på tråden Handla tidigt till bebis
  • Imox

jag började köpa lite kläder och påslakan...
    säng skötbord och allt sånt köpte vi i vecka 20..

• SarahA

när ska man typ köpa vagn?

• Caranlachiel

Vi tänker som du och började köpa våra första grejer i vecka 13. Då hade vi varit på ett privat vul innan så vi visste att allt var bra med den lille. Vi skulle ändå till Ullared så det blev att vi köpte lite basgrejer där - nappar, lite kläder i olika storlekar, bärsele, nappflaska, sängkläder, gardiner och lampor till barnrummet m.m.

Efter vecka 12 sjunker ju risken för missfall ner till 3%, så innan dess tycker i varje fall jag det känns för tidigt att handla något.

Nu kommer vi köpa 1-2 stora saker i månaden fram till bf i slutet av mars. Säng, skötbord, vagn osv.

Vecka 19 - and counting!
  • Fry

Är i v.26 men har inte handlat ngt ännu..Känns bättre o göra det i slutet,man vet ju aldrig vad som kan hända på vägen.
    Har vart med om folk i närheten som förlorat barn m.m så väntar hellre..Vill köpa en vagn nu men väntar nog till slutet.
    Men det e ju olika vad man känner för o göra..

• SarahA

jo jag kommer nog inte vänta så länge med sånt, för även om jag köpt vagn och ngt skulle hända barnet så är de inte hela världen, jag kommer ju bli gravid nån gång igen förhoppningsvis och då kan sakerna användas då ist

• lina822

Vecka 13 började vi handla grejor efter att vi har sett bebisen på VUL. Sen köpte vi barnvagn i v 24. Nu är jag i v 30 och har fortfarande inte köpt sängen och skötbord. Jag tycker att det skulle vara bättre om vi köpte allt tidigare. Eftersom jag mår skit nu och kan nästan inte gå rundor i butiker!
    Passa på när man är fortfarande liten, kanske efter RUL i v 18!

• Caranlachiel
    SarahA skrev 2008-10-21 08:31:12 följande:
    när ska man typ köpa vagn?
    Om ni vill ha en ny vagn så är det leveranstid på upp till 13 veckor på en del vagnar. Bra att komma ihåg!
    Vecka 19 - and counting!
  • Fry

Så sant så..men har en nära bekant som förlorade i magen i v.40 o det var en pina o ta bort sakerna de köpt,o de ville inte använda de till nästa barn...för de var ju menade till första..men som sagt det e ju olika..
    Så det har satt sina spår lite grann för egen del..

• Fry

Jag e ju inte så noga med vagnar så köper en begagnad,ska ha en dubbel vagn o har kikat runt så det finns en hel del..som bara e ngt år gamla

• lina822

Ja, men det händer ju väldigt sällan att bebisen dör i magen! Sen så mår man ju lika dåligt oavsett om man har handlat nåt innan eller inte.
    Dessutom så ska man tänka positivt! Ska kunna ju glädjas över graviditeten också och inte vänta på att nåt ska hända.

Svar på tråden Handla tidigt till bebis