Inlägg från: Eva Marianne |Visa alla inlägg
  • Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Nu har jag varit hos tant doktorn! Hon gjorde inget speciellt förutom en gynundersökning och kände efter ungefär hur stor livmodern är (eftersom jag ville det själv). Nu är det verkligen bekräftat att något finns där, även om jag inte direkt tvivlat den senaste tiden...

Hon trodde också min beräkning stämmer bättre än BM:s angående hur långt gången jag är, även om hon sa att det inte var så lätt att säga exakt just när det bara är 1-2 v det handlar om.

Dock beställer de äntligen UL nu och enligt BM (som jag också träffade) skulle det inte vara några problem att hinna få tid till v 18-19 (enl deras beräkningar = inom 5 v!). Det ska bli så kul!

Vi diskuterade om jag hade några frågor och det enda jag sa var väl att jag möjligen kunde vara lite rädd för att jag har ett MA. Men vi båda blev överens om att livmodern i så fall inte borde ha växt. Det lugnade mig ännu mera! Nu känns allt så bra, så bra!

Berättade även för mina arbetskamrater nu inatt. Så gissa vad vi (och de) pratade om, resten av arbetstiden...
    Jag skulle gå hem tidigare för att få sova innan läkarbesöket, som var väldigt tidigt för en nattarbetare som mig. Men jag var så uppspelt efter berättandet och alla frågor så jag har inte sovit så mycket... Nåja, får ta igen det senare!

Snart kommer ännu en av mina närmaste vänner och då är det hennes tur att få reda på vad som finns i min mage. Det ska också bli roligt!

Det är en ganska bra dag, idag...

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Eva Marianne

Virra & AMS: skönt att det inte kan vara alltför långt kvar! Förstår verkligen att inget annat är prio just nu, än att få era småttingar utanför magen

MimmiP: Eftersom jag har haft oregelbunden mens är det ju svårt att veta när jag eg blev gravid. Kände aldrig av någon ÄL heller. Så BM räknar ju på det "vanliga sättet" från sista mensens första dag. Något som jag antar är ganska för tidigt räknat eftersom jag aldrig fick mens med bara 4 v emellan. Min beräkning går därför efter ett datum då jag tror att jag hade ÄL, vilket är 2 v efter BM:s räkning. Det är dessa veckor det skiljer...
    Men om vi nu får ett UL i v 18 enligt dem är vi ju ändå minst i v 16 så jag tror nog de ska se nåt! Ser de inte tillräckligt, är jag bara glad om det innebär att jag få se den lill* fler gånger

• Eva Marianne

Hej, alla!

Har varit hos en vän som bor lite längre bort, nästan hela dagen. Berättade om krypet i magen och det blev såklart en hel del prat... Vännen har en son som just blev 2 år och de ska inte ha fler, så vi blev erbjudna massor av leksaker och annat om vi vill ärva från dem. Kanonbra!

Har läst alla inlägg sedan jag läste sist, vilka var en hel del.. Håller med om att det känns bra i den här tråden. Alla hjälps åt om man kan och det är inte bara jag och min mage/bebis som är viktigast, även om det ändå såklart känns så för var och en innerst inne (iaf för mig, antar att det är samma för er?)

Måste bara fråga då jag minns att det var en diskussion om järntabletter ganska nyss. Jag fick en karta av BM igår då mitt järnvärde var lågt. Tog en tablett igår och kände inget särskilt. Tog den andra idag för en halvtimme sedan, samtidigt som jag åt och nu... Kan säga att toalettbesöken redan varit flera och mindre trevliga... Tror ni det beror på tabletterna eller bara på "vanliga" orsaker till dålig mage?

Namndiskussionen är uppe igen, såg jag! Vi har "blivit av" med vårt enda killnamn. En liten för nära bekants barn heter Liam, har vi upptäckt så det känns inte bra för oss, längre. Det tråkiga är bara att det verkligen var det enda namnet vi hittills kommit ens nära varandra att tycka om, hittills. Läste på en lååååång hemsida bland ovanliga killnamn och har fastnat lite för Troy och Teddy. Suger lite på det (hittade dem nyss). Men vad tycker ni? Maken sa att tja, kanske och det är iaf bättre än det vi har sagt om varandras förslag innan...

Nu ska jag snart åka till jobbet för sista natten denna vecka. Så det får bli over and out för ikväll, från min sida...

• Eva Marianne

En sak till:
    Lighftish: jag har läst i min gravidbok (av Katerina Janouch) att man inte ska bry sig om viktkurvor, vare sig man väger mer eller mindre än dem. Din graviditet är din och även om du hade gått upp 40 kg eller nästan ingenting, betyder det inte att ditt barn mår sämre än någon annans.
    Min väninna sa också till mig att barnet i magen är en stor egoist. Den tar vad den behöver och lämnar resten till dig.
    Sammanfattningsvis vill jag bara att du nog inte ska vara orolig. Med tanke på hur illa du mår är det inte lätt att gå upp! Men bebisen växer helt säkert som den ska ändå!

• Eva Marianne

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro
    FlakeZ: Eleonora född 28/12 (BF 26/12), Stockholm

GRAVIDA
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL), Tore, Wilmer eller ?
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)William
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)
    Kanske en dag: BF 18 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland (kön, kommer ej kolla) Namn: Indra / Troy
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:

majsanna: ÄL ca 8/1 BIM ca 22/1 inga barn sedan tidigare. Försök 10. Norrköping
    Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 30/1, BIM 13/2 försök 4 efter mf, försök 8 totalt

---
    En liten detalj här, bara... Kan man inte försöka spalta upp det lite mer nu när det är så mycket info??

Serafine: go for it!!!

Lightfish: ska prova ditt järntablett-tips. Det är den sorten du skrev, som jag har. Och jag blev inte mer dålig i magen senare så antagligen var det dem som gjorde det, betydligt mycket troligare än magsjuka.

Jag har funderat fram och tillbaka efter något jag hörde hos BM och en bekant som berättade om sina erfarenheter. Det är nämligen så att jag är RH- vilket innebär att om min man är RH+ (vilket han tror), så kommer jag få havandeskapsförgiftning (om jag har förstått det rätt att det är det man får?) i någon grad. Inget jag eg oroar mig för mer än att det vore tråkigt att spendera alltför lång tid före förlossningen (mitt i sommaren!) i någon sjukhussäng. Idag har vi läkarvetenskapen kommit så långt så jag är övertygad om att detta kommer kollas upp tillräckligt och i god tid så det inte skadar mig eller barnet.
    MEN - min bekant som hade haft samma problem sa att i 99 fall av 100 så får man MF första gången man blir gravid i såna här fall. Nu när jag tänker tillbaka på hur mina (om än oregelbundna) menstruationer såg ut innan, så var det en gång i början precis när vi hade börjat försöka, som jag blödde enormt mycket och länge. Då trodde jag att det var en ovanligt kraftig och något försenad mens och tänkte inte mer på det. Även om det heller inte spelar någon roll i nuläget (det är ju inget som går att göra något åt), tror jag att det kan ha varit ett MF. I så fall blev vi ju gravida direkt och sen dröjde det kanske 3 menscykler innan det barnet jag nu bär på, blev till. Om man lägger därtill att jag vet att vi missade ÄL ett par gånger, har vi ju inte gjort många försök innan vi lyckades.
    Bara något jag funderade mig fram till...

• Eva Marianne

Tihi, jag igen

La precis upp en bild på vår 1500 kr-barnvagn, ifall ni vill se hur den ser ut.

• Eva Marianne

Oki... Jag gjorde ett album som heter bebis -09. Kan gå in och se den själv i min profil iaf...

• Eva Marianne

Nu ska det funka! Hade visst inte lagt till bildgalleriet i profilen...

• Eva Marianne

Spelar det roll om man är A, AB, B eller 0? Alltså om man är - efter. Jag trodde att det var just - :et som var problemet oavsett blodgruppen?
    Det kanske är blodgruppen i sig som är avgörande hur stort problem man får. Jag hörde att vissa kan bli "inspärrade" i sängen på sjukhuset och ha mer eller mindre totalförbud mot att röra sig medan andra blir inlagda men mest för observation. Så det tyder ju uppenbarligen på att graden av problem är olika stort iaf.
    Är det havandeskapsförgiftning man får eller är det något annat?

Jo, visst är vagnen fin Vet inte vad det är för märke men knappast något känt, som Emmaljunga eller något. Då hade den knappast gått att få för det priset och knappast inte stått till försäljning på Coop Forum heller, tror jag. Det står faktiskt inget namn på vagnen såvitt jag kan se.

• Eva Marianne

Har kollat upp det här med blodgrupperna själv, nu. Det är inte det där som är havandeskapsförgiftning iaf. Känns ju bra
    Precis som Kallo säger så är det vanligast att man helt enkelt får en spruta efter förlossningen och sen är allt lugnt. Det verkar ju inte farligt alls.

Men det här med MF som jag skrev och om min vän som berättade det etc, var inte havandeskapsförgiftning utan just RH-värdes "grejen". Vore kul att veta namnet på det eftersom det ju är så vanligt.

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!