Inlägg från: Eva Marianne |Visa alla inlägg
  • Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Majsanna & Serafine: givetvis vill vi ha er kvar i tråden! Men jag förstår hur ni känner, det var lite samma för mig innan plusset väl kom. Så många hade ju redan varit gravida så länge när det blev min tur. För er har det ju dröjt även därefter.
    Men hoppas ni känner att ni har vårt stöd hela tiden och självklart diskuterar vi lika gärna ÄL-symptom och annat, som barnvagnar och foglossning!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Eva Marianne

Grattis, Kanelbulle!

Självklart kommer det bli minst lika mysigt för dig om ett inte alltför långt tag. Det går fort innan sommaren är här, vet du!

• Eva Marianne

Virra: i namnfrågan hade vi ju Liam som förstahandsalternativ förut. Vi hade bestämt oss för det även om jag rynkade lite på näsan med tanke på att det är så vanligt just nu. Det är inte så kul om det skulle bli vår Liam och 4 andra i samma klass, t ex.
    Fast egentligen ska man strunta helt i det för det är ju tråkigt om ens verkliga favoritnamn, det man tycker är allra vackrast i hela världen, bortväljs för en sån sak. Då känns det ju nästan som man döper barnet till något andrahandsförslag, innerst inne.
    Nu "försvann" Liam från vår namnlista av andra orsaker och Troy som vi är mest inne på nu, är enligt mig både ett finare namn som dessutom är väldigt ovanligt just nu. Likadant med tjejnamnet Indra, som har varit förstahandsfavorit hela tiden. Så blir det ett av dessa som barnet heter i slutändan, känns det som vi har fått det precis som vi vill ha det ur båda aspekterna

Angående utredningar och annat så självklart är det ett väldigt känsligt ämne! Vi (eller iaf jag) hade det med oss hela tiden, speciellt när det hade gått några månader utan positivt grav-test. Speciellt med tanken på att en av mina närmaste vänner blev gravid just när vi skulle till att börja och det visade sig att de hållt på i 3 år och lyckats först med IVF. Sådär i efterhand ville hon gärna berätta men absolut inte under tiden de höll på eller innan de kommit så långt. Då är det ju en jättejobbig sits att vara i som säkert inte känns alls bekväm att berätta om, för ens närmaste. I såna lägen är sidor som FL här alldeles perfekt, då man ju kan ventilera alla funderingar och få hjälp utan att behöva röja vem man är.

• Eva Marianne

Kanelbulle: jag håller med Yoysen! Om vagnarna är lika bra och praktiska, och man inte tycker den billiga är direkt ful, skulle jag inte tycka att en lite finare är värd hela 1.000 kr mer. Men å andra sidan ska man känna sig trygg i sitt köp. 1.000 kr är inte mycket pengar i det långa loppet, så känner ni att ni verkligen vill ha den dyra vagnen så kanske det trots allt är värt just det extra dyra priset.
    Lite dubbeltydligt, visst, men det finns ju alltid två sidor av myntet

Serafine: hoppas du blir frisk snart! Självklart får du gnälla hur mycket du vill! Speciellt om du kände att det hjälpte

Majsanna: gött med en semesterresa Tycker absolut att ni ska se det som sista barnfria resan. Det hoppas vi alla på, att det blir för er.

Alla: Hur går det med namnifyllningen på listan?? Det är bara jag, Lillajag och Mimmi P som har skrivit i, ju!

Ego: har haft huvudvärk sedan jag vaknade igår, tills jag somnade igår och vaknade idag igen I vanliga fall tar jag Ipren som både lindrar och botar, men det går ju inte nu. Tog några Panodil (med uppehåll emellan!) men tyckte knappt att de lindrade, och absolut inte botade. Den sista jag tog, verkade dock ha tagit skruv tack och lov. Men jag och hundarna var en sväng till Apoteket och köpte Alvedon förut, ifall det återkommer. Trist, är det iaf.

• Eva Marianne

Lightfish: jo, det känns ju nära med samma namn för er två i den här tråden, eftersom vi snackat så länge. Men IRL är det ju inte direkt så att vi är nära vänner vare sig geografiskt eller själsligt så du får se det så!

MimmiP: hoppas min huvudvärk inte håller i sig så länge, låter inte kul Men var annars inne på att det kanske var ett grav-symptom mer än förkylning, då jag inte känner mig dålig annars.

• Eva Marianne

Majsanna: Det finns inga ord till tröst, men det måste sägas: nångång blir det din tur också!

• Eva Marianne

Weeehoo! Ultraljudstid
    Dock måste vi ändra den (såklart ) eftersom den inte går ihop med makens arbetstider. Men nångång mellan 9-13 feb ska vi dit

Kallo: äggvita är ju protein men de borde sagt äggvita om det är äggvita, tycker man.. Låter inte bra om det är äggvita, det är väl det som är lite jobbigt, fast behandlingsbart såklart!

• Eva Marianne

Rauur: vill först börja med att gratulera till v 13! Vi börjar med de goda nyheterna, liksom
    Sen är jag också förvånad över att din arbetsgivare kan gå ut så tydligt med att ens fråga om du är gravid och antyda att du i så fall är mindre aktuell för mer jobb. Det är definitivt diskriminering och borde kunna anmälas till DO (diskrimineringsombudsmannen, dit alla jämlikhetsfrågor numera ska skickas). Å andra sidan är det jättesvårt för dig att bevisa att det ens har kommit upp, då jag antar att detta var ett muntligt samtal? Att du inte får fler timmar nu efter jul skyller de garanterat på något annat och därmed tror jag det blir väldigt svårt att få igenom något som skulle hjälpa dig. Tyvärr. Sanningen är ju också att du faktiskt kommer att vara därifrån allt närmare barnets födelse och därefter och vad som händer med någon som inte har något vikariat efter en lång tids mammaledighet, är med största sannolikhet inte en arbetsgivares ansvar.
    Menar inte att låta negativ egentligen, bara att se det ur en realistisk synpunkt när det handlar om någon som inte har fast jobb.

På mitt jobb har de just lyst ut en tjänst som jag skulle ha sökt om jag inte var gravid. Det är en slags drömjobb för mig och jag är helt klart kompetent nog att vara en stark kandidat till att få den (om än inte den enda). Men jag inser att det inte ens är någon idé att ens försöka söka. Det är olagligt att inte ge en tjänst till en pga graviditet också, men liksom för dig, Rauur, tror jag i mitt fall att de helt enkelt hävdar att någon av de andra sökandena är bättre lämpad av andra orsaker. Rent krasst förstår jag också att arbetsgivaren inte skulle ge mig tjänsten nu 1 feb när de vet att jag ändå slutar om bara några månader och sen blir borta en längre tid.

Något betydligt roligare för mig är att vi nu fått UL-tiden bestämd! 19 feb kl 15. Vi längtar redan...

AMS: hur har du det? Det borde vara dags precis när som helst, eller hur?

• Eva Marianne

Kallo: så jobbigt Men, som sagt, absolut tur att de håller koll på dig! Då vet man att allt som kan göras, kommer göras!

Yoysen: jo, det förslaget har jag redan fått och tänkt på. Tror visserligen inte det är ett särskilt sannolikt scenario även om under har hänt Dessutom är jag inte "the one and only" till tjänsten, riktigt så bra är jag inte
    Dock är det klart att du har rätt i att man iaf borde visa sitt intresse och leva på hoppet att jag är den allra bästa... Det är där min andra aspekt kommer in och det handlar om mitt barns bästa. Skulle jag få det här jobbet, betyder det att mitt barn får gå på dagis mellan typ 8-17.30 varje dag alltsedan det börjar där och det vill jag inte! Om jag och min man istället jobbar ungefär som vi gör just för tillfället, även i framtiden, kommer det vara bättre för vårt barn då han kommer lämna den på dagis vid 8-tiden och jag hämtar den redan nån timme efter lunch. Det är den framtiden jag vill se för mitt familjeliv och det slår högre än att ta det här jobbet (om jag nu skulle få det).
    Men tack för att du också bryr dig och tipsar Alltid välkommet, såklart!

• Eva Marianne

Henlin: det låter härligt! Absolut behöver man lite egentid ibland. Speciellt med två småbarn, är det inte ofta det finns möjlighet!
    Det är verkligen härliga reatider nu! Köpte själv ny vinterjacka, 5 tröjor och ett par (stora) byxor för sammanlagt 500 kr häromdagen.

• Eva Marianne

Grattis, Lillajag! Nu är du också en av dem som klivit över kärringtröskeln! Men det är bra här också, eller hur?

Rauur: vad har hänt?

Mars2007: så härligt med nyinflyttning! Alltid lika roligt att börja om på ett nytt ställe och göra det precis som man vill ha det. Slitigt, men ett roligt slit

Jag har inte haft något särskilt att berätta, de senaste dagarna. Allt känns bara bra och som jag mår nu, är det svårt att förstå att jag är gravid och bara inom en månad, hunnit gå halva tiden!
    Det vi väntar mest på är såklart RUL och med det också BF-datumet som äntligen officiellt bestäms. Sen kan jag börja skicka in ansökan om HP och meddela mitt jobb lite mer hur det antagligen blir etc.
    Jag och maken håller också på och diskuterar FP-upplägget och självklart har vi några frågetecken som jag ska försöka få svar från FK på. Nåt som inte är så lätt, då jag inte verkar vara den enda som försöker få tag på dem...
    På jobbet tidigare läste jag att det verkar som jag är berättigad till föräldralön, en summa av 10% av årsinkomsten som företaget betalar ut utöver föräldrapenningen i 4 mån. Är det nån av er andra som har också har så och vet hur det funkar? Jag har nämligen inte hört talas om det nånstans förut och är väldigt glad att jag (mest av en slump) började läsa kollektivavtalet, där det stod.

• Eva Marianne

Mimmi P: jo, jag förstod nog hur du menar... Jag får nog kolla med min arbetsgivare lite mer exakt hur reglerna ser ut hos oss. Hade heller inte tänkt ta ut fulla veckor med ersättning från FK men tjänar man pengar på det, är det ju bra att försöka med nåt i stil med din plan.
    I våra regler stod att man får ersättning för motsvarande 4 mån som man har 18 mån på sig att ta ut, så jag antar att det kanske kan betyda att jag inte måste gå hemma med full FP i de första 4 mån. Men jag får se till att undersöka exakt hur det ska läggas upp för bästa ersättningsmöjlighet.
    Håller med om att det är en riktigt djungel! Men jag tror att om jag har förstått det på FK-sidan rätt, kan jag pussla ihop det rätt bra med både min och makens ledighet. Ska försöka chatta med FK när de är lediga nån dag. Fick tips om det, istället för att försöka ringa... Men självklart ska jag också kolla om det blir någon lämplig träff med någon genom BM eller så. Kan som du säger, absolut vara värt att kunna prata med någon face-to-face!

• Eva Marianne

Kallo: det är nog inte många företag som låter en spara mer än 5 dagars semester under så lång tid. Vi får inte heller göra det så jag räknar redan med att använda semesterdagarna för att förlänga mammaledigheten och få betydligt bättre betalt än bara föräldrapenning.
    Ang din föräldralön så verkar det ju onödigt att få en del av den när man är tillbaka och jobbar igen. Hoppas inte våra regler är såna, för det är ju när jag är hemma jag kommer behöva pengatillskott mer än när jag jobbar.

Min man och någon mer har pratat på att man ska få semesterdagar och ersättning baserad även på föräldrapenningen. Har nån av er nån aning om hur det funkar? Jag förstår inte hur det ska gå ihop då jag antar att mitt företag inte har någon lust att betala ut semestersättning för dagar då jag inte har jobbat. Och det står inget på FK:s sida om detta. Dock vet jag att jag också har läst nånstans att föräldrapenning är semesterersättningsbaserat. Stämmer det, har man ju betalda semesterdagar att ta ut även sedan när man går tillbaka till jobbet.

Det är så mycket regler att hålla ordning på! Man vill ju att det ska gynna en på allra bästa sätt också, så iaf jag personligen försöker läsa så mycket jag kan för att inte missa något. (Med risk för att låta som en kapitalist...)

Mimmi P: jag ska prova ditt tips! Låter ju kanon att se så man gör rätt. Har gjort den prel beräkningen på FK:s sida men det är säkert ännu bättre att göra en mer personlig. Ska bara fixa en e-legitimation först, då jag hade det på den förra datorn men inte behövt någon och därmed tagit tag i det, sedan vi bytte till den här.

• Eva Marianne

Åh, Virra, nu lär det ju vara dags! Eftersom du inte synts till i tråden på hela dagen, antar jag att det betyder glada nyheter

Gustafssons: jobbigt! Men jag antar att man som diabetiker är, om inte van, så iaf någorlunda beredd på att sånt kan hända? Hoppas det bara går bra, resten av tiden nu och att du inte behöver vänta alltför länge!

Ang föräldrapenning/lön/semesterdiskussionen så väntar jag på svar från Livs vad det gäller reglerna för föräldralönen i vårt kollektivavtal. Man ska få svar inom 12 h men det har gått 24 h nu så jag antar att det betyder att mina frågor var ovanligt svåra...
    Frågade också lönekontoret om semestern och hos oss får vi semester för de första 120 dagarna av föräldraledigheten oavsett hur mycket ersättning man tar ut från FK. En vän till mig som jag besökt idag, säger att man också får semester för havandeskapspenningsperioden, vilket för min skull kommer betyda att jag får semester för 6 månader även om jag är hemma!

• Eva Marianne

Virra: Härligt! Super-duper grattis! Skönt att höra att allt gick bra. Vi väntar med spänning på lite mer detaljer om hur det gick till, när du än känner att du orkar och har tid att delge oss det.

Rauur: Så tråkigt med huset! Men hur mycket känslor man än har för sitt föräldrahem, är det nog sunt att låta bli att flytta dit om det är i så dåligt skick. Som sagt, renoveringar kostar!

Lillajag: vad jobbar du med? Även ni andra som fått/troligen kommer få beviljad HP, har ni några bra tips vad som gärna får vara med i ansökan för att den "garanterat" ska bli godkänd? Alla på mitt jobb har fått beviljad HP men med de nya FK-reglerna blir man ju tveksam... Har hört att t ex tunga lyft och att dra tunga saker framför sig, är något som man gärna ska framhålla att man gör, om man gör...

Personligen hoppas jag den låga boräntan som vi har nu iaf i 3 mån, håller i sig betydligt längre för då kan vi ta ut mycket mindre föräldrapenningsdagar och på det sättet vara hemma ett bra tag "extra".

• Eva Marianne

Aha, ok!
    Själv jobbar jag på bageri. Står och går på betonggolv hela arbetspassen. Jobbar dessutom ständig natt. Vi lyfter och drar tunga vagnar med plåt och en massa annat, så det borde gå igenom.
    Håller med om att chefen borde hjälpa till. Problemet är att vi from igår, har en ny...
    Ville mest ha lite allmänna tips om något som kan vara bra att tänka på i ansökan. Aldrig fel med extrahjälp

• Eva Marianne

Att genom sjukskrivning slippa ta de 2 veckorna innan BF i "för tidig" föräldrapenning låter ju bättre än att få HP, Lillajag.
    Men i övrigt skulle jag tycka att det verkar enklare att ha en redan beviljad HP än att få igenom sjukskrivning med tanke på de nya FK-reglerna, då det känns som man aldrig kan vara säker med dem.
    Begär man själv sjukskrivning till bara ett visst datum tror jag säkert att BM beviljar det som man vill ha det...

• Eva Marianne

Jättekul och stort grattis, Axel OCH Olivias mamma Sanna

Kanelbulle: nästan halva tiden nu, ju! Jag är bara ett par veckor efter dig så jag är också långt påväg. Ändå känns det som nyss man plussade...

Vi var i stan idag och handlade och då hittade jag ett par mammajeans med 30% rabatt som jag dels kan ha redan nu utan att det ser för konstigt ut (det är mest skönt ) och framför allt även senare i graviditeten. Hon som sålde dem tipsade om att de nog är bekväma även efteråt, utan att se stora eller konstiga ut. Sen fanns det lite justeringsmöjligheter här och där. Jag är nöjd med mitt köp
    Hittade också "Stora boken om barn" för 10 kr på second hand...

• Eva Marianne

Underbart, Virra!
    Jag tror också att din son kommer få ett underbart, långt och friskt liv även om jag förstår att
    hjärtfel inte direkt är något man vill höra någon andas om i närheten av ens barn...

Snart är det din tur, Annika77! Det går lite fortare mellan BF för många ett tag, nu. Men det är ju det här vi alla längtar till

Ni är redan ett litet gäng ovanför "födda-strecket" så jag antar att diskussionerna kommer förändras till viss del ju fler som hamnar där. Men fortfarande är vi ju rätt många i väntans tider också...

Majsanna & Serafine: självklart hoppas vi att det bara dröjer ett ögonblick eller två, innan ni också mäter magar och lyssnar på hjärtljud!

• Eva Marianne

Du har rätt, Majsanna! Visst kan jag göra det! Fast nästa gång, om ytterligare 3 mån, hoppas jag ni inte känner att det är jag som är den enda som kan öppna trådarna. Den som bäst kommer ihåg det, kan lika gärna göra det

Misströsta inte! Nångång blir det er tur också! Jag vet att det låter trist att höra och är enkelt att säga för en som åtminstone redan väntar. Men det bara måste vara så!

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!