• planeraren

Bebisar som rör sig MYCKET i magen

Det är väl sällan någon klagar över detta och dt vill egentligen inte jag heller göra, vill bara kolla om någon annan upplever detsamma.

Jag är i vecka 31 och bebisen rör sig så mycket! Sparkar och slår så det gör riktigt ont ibland. Men ännu inte på revbenen (tror jag?). Ibland sparkar den så snabbt att jag inte förstår hur det är fysiskt möjligt att _hinna_ vända med benen och kicka till igen. Känns precis som en liten elvisp i magen. Som om den får epilepsi nästan. Är det normalt?? Ska man bara vara glad att den lever och mår väl? Nån annan som tycker att den rör sig mycket?

Det är inte såhär hela dagarna men i intervaller och speciellt på natten när man ska försöka sova. Är ju helt hopplöst när man vaknar på natten och vänder sig. Ligger jag på sidan så blir den helt tokig.

Varför rör den på sig så mycket egentligen?

• Svar på tråden Bebisar som rör sig MYCKET i magen
  • MFJG

Jag dricker ingen läsk eller kaffe. Dricker koffeinfritt the en eller två koppar om dagen, men vår lille parvel är det full fart på ändå..;)

• ylva78

Hejsan!

Är i vecka 32 nu, min lill* började i helgen, mer än vanligt.
    Mest snurrar h*n runt, men även en hel del sparkar och slag :oD
    Känner igen ord som "väderkvarn" och "elvisp" :oD både när jag ligger och vilar och när jag rör på mig, förut har det oftast varit när jag satt mig eller lagt mig ner.

• sweetlina

jag gick idag in i v40 o vår bebis är väldigt livlig av sig särskilt på kvällarna:) rör sig o "sparkar" mer som buffar nu som bara den, men på nätterna sover den, hoppas d e håller i sig sen*S*

Snart är Du här våran Älskling!!
  • MY2004

Detta med elvisp och så, alltså min har varit sån nu, särskilt i förrgår. När jag kom upp och skulle äta frukost på morgonen satte den igång lika snabbt som när man knackar hårt och snabbt på en dörr, hela magen hoppade precis som en centrifug. Jag ringde till förlossningen och frågade om dom kan krampa i magen men det var ingenting dom nånsin hört talas om, men de ville att jag skulle komma upp och kolla. Jag fick ligga med ctg apparaten i 3.5 timme för först slog barnets hjärta lite väl mycket pga all aktivitet där inne. BM skrattade när hon såg magrycken sådär, det hade hon aldrig sett innan. Efter två timmar lugnade sig både jag och ungen så när läkaren kom och gjorde ul sov den, och verkade må jättebra. Läkaren trodde att jag var stressad vilket visade sig i aktivitet på barnet, vilket inte heller var någon fara. Hon har aldrig hört talas om epilepsi i magen, utan en teori var att det var att jag fick muskelryckningar som orsakade skakningarna i magen, ja..hmm, jag vet inte vad jag ska tro, konstigt var det, och ungen såg ut att må bra i allafall.

• Tingelina

"Elvispen" ni pratar om, kan det vara det andra kallar för vibrationer? De säger ju att bebisarna vibrerar när de kissar.

Annars har ju faktiskt bebisen två ben att sparkas med, så den kanske helt enkelt fått in en schysst rytm så att det känns i ett när den trampar igång. Man vet ju hur bebisar som är utanför magen kan veva med både armar och ben i ett.

• planeraren

Tingelina
    Jo men detta är så snabbt att inte ens jag kan göra så snabba rörelser. Man hinner helt enkelt inte fram och tillbaka ens om man försöker. Det går ungefär så snabbt som om man skulle trumma med fingrarna mot ett bord. Och hur kan en bebis då sparka eller boxa _så_ snabbt i en trång och vätskefylld livmoder? Doesn't make sense!

• Tingelina

Men du har ju långa ben! Bebisens är ju, vad kan de vara, typ 15-20 cm långa? Tar ju inte lika lång tid för dem att "ladda om" så att säga.

Nej, jag har ingen aning. Du kanske har en fisk därinne istället? :-P Eller som sällskap till bebisen. Ta inte illa upp, bara skojar i välmenande anda, tycker också det är fascinerande vad bebisen kan hitta på mycket därinne.

• planeraren

Tingelina
    I nuläget tror jag mest på teorin om fisken faktiskt!! Jag är öppen för det mesta. Utom en väderkvarn. Då tar jag hellre en fisk. Men mest av allt hoppas jag att det är en bebis med två armar och två ben, inte tre av varje

• Catbride

Jodå - här är en till med en galning i magen!! Jag tror ibland att jag väntar en bläckfisk! För hur kan en sån där liten knodd sparka åt så många håll samtidigt??

Jag är i v 32+1 å håller på å bli galen ibland på att det är sån full rulle i magen! Visst, det är superbra att den rör sig så man vet att den lever, men när hela magen böljar så man tror att bäbisen ska ta vägen GENOM magen så blir man lite orolig!
    Den HATAR visst tighta byxor oxå som drar åt lite under magen (typ som alla mammabyxor gör om man sitter ner), då sparkar den ännu mer, så jag är rädd att jag skadar bäbisen.

Om några veckor kanske det blir lite trängre därinne så den inte har samma möjlighet att sparka hårt och ofta, då kommer vi väl sitta här å sakna den livliga bebben.

• Tingelina

Jag är i v. 35 och inte har min lugnat sig än. Bökar värre än någonsin och jag blir så MATT av det. Riktigt kroppsligt trött av att ha någonting som hela tiden vevar runt därinne.

Har era bebisar börjat med den otäcka vanan att typ vandra mot era sidor? Min har inte gjort det tidigare, men nu känns det ibland som att jag har en liten gubbe eller gumma på insidan av magen som går mot mina sidor. Är jättekänslig där så det känns riktigt obehagligt.

Svar på tråden Bebisar som rör sig MYCKET i magen