• planeraren

Bebisar som rör sig MYCKET i magen

Det är väl sällan någon klagar över detta och dt vill egentligen inte jag heller göra, vill bara kolla om någon annan upplever detsamma.

Jag är i vecka 31 och bebisen rör sig så mycket! Sparkar och slår så det gör riktigt ont ibland. Men ännu inte på revbenen (tror jag?). Ibland sparkar den så snabbt att jag inte förstår hur det är fysiskt möjligt att _hinna_ vända med benen och kicka till igen. Känns precis som en liten elvisp i magen. Som om den får epilepsi nästan. Är det normalt?? Ska man bara vara glad att den lever och mår väl? Nån annan som tycker att den rör sig mycket?

Det är inte såhär hela dagarna men i intervaller och speciellt på natten när man ska försöka sova. Är ju helt hopplöst när man vaknar på natten och vänder sig. Ligger jag på sidan så blir den helt tokig.

Varför rör den på sig så mycket egentligen?

• Svar på tråden Bebisar som rör sig MYCKET i magen
  • planeraren

Tänker också att jag gärna använder lustgas och förmodligen också EDAn, jag är öppen för det i alla fall. Kanske kan be att de säger till när det i så fall är lämpligt att ta den (och innan det är för sent) och så får man fatta det beslutet då. Jag testar gärna akupunktur och varma/kalla omslag också. Det där med andningsprofylax tror jag också kan hjälpa mycket men jag vet inte om jag är så sugen på att gå en såndär kurs när man sitter och andas i ring. Kan man inte lära sig sånt hemma lite? På nåt sätt? Hur ska du göra Tingelina?

Har läst så många positiva förlossningsberättelser på den här länken nämligen:
    www.profylaxgruppen.com/docs/Resultat/forlossningsberattelser.php

..och efter det så har jag blivit mer intresserad av andningsprofylax. Många positiva upplevelser av det där verkar det som!!

Välkommen hit Guldängeln Snart borde det väl bli riktigt trångt med utrymme så då _borde_ det ju inte gå att kicka och boxa så hårt men man vet ju aldrig med våra muskelknippen här inne.. Kan livmodern spricka tro?

• Smulan74

Min lille terrorist därinne härjar, sparkar och boxar DYGNET RUNT. Utom en timme mitt på dagen, då han tydligen samlar nya krafter :S Men den timmen njuuter jag ordentligt kan jag lova, ler.
    Dottern var likadan och lyckades sparka av två revben på mig, så jag är lite orolig för om det kommer hända igen den här gången. Är i v29 och fasar för att liten kommer bli ännu starkare och större för det betyder mer kraft i sparkarna.

Pojkar -94, -96, -98, Flicka -04 Gravid v29
  • Guldängeln

Tack planeraren! Jag fick faktiskt en nyttig tankeställare av en kompis idag som påpekade att ett friskt och välmående barn har mer ork att kicka omkring i magen än ett som inte mår riktigt bra. Så nu ska jag försöka tänka positivt, att allt bök och stök i magen är ett friskhetstecken!

Smulan74: Va?! Sparkade hon AV dina revben?!? :-O Det där var definitivt mer information än jag ville ha! Kan de sparka så våldsamt alltså? Jösses!

• MFJG

Sök på signekursen på google..jag hittade ett dokument där det står allt om andning och avslappning. Den ska vi läsa här hemma..

• Emmie T
    Guldängeln skrev 2008-11-15 22:17:09 följande:
    Åh vilken underbar tråd! Jag har gått här och funderat över om vårt Pyre har epilepsi (får också sådana där hysteriska spasmer i magen ibland när jag ligger på sidan) och om det verkligen är normalt att barnet stökar runt i flera timmar åt gången. Det känns verkligen som det bor en blivande boxare i magen på mig. Är i vecka 33 nu och bävar faktiskt lite för att Pyret ska bli ännu starkare och därmed slåss med ännu större kraft (tänk om jag går sönder liksom?).
    Jag går in i vecka 31 i morgon, och har också funderat på HUR SJUTTON bebin lyckas sparka så fort! Jag har varit rädd att han har någon nerv/muskelsjukdom för ibland sparkas det helt osannolikt snabbt där inne!
    Skönt att höra att det är fler bebbar som gör likadant.
  • Tingelina

Jag och maken har faktiskt gått på en kurs hos Annas profylax. Vi satt i halvcirkel och andades, inte ring! Jag tyckte det var jättebra, dels för att jag ska känna mig mer förberedd och för andningsövningarna men mest för maken faktiskt. Nu vet han precis vad han kan göra för mig under förlossningen, olika grepp, ställningar och massage.

Andningsprofylaxen fungerar bäst om man tränar för att få in den i kroppsminnet, så det kommer automatiskt.. Så jag och maken tränar några gånger i veckan med att han nyper mig och jag försöker andas mig igenom smärtan.

Signekursen som någon nämnde tror jag man kan ladda ner här;

www.barnmorskeforbundet.se/pdf/Signekursen.pdf

• Meduziz

Nej att EDA:n kan fela vet jag.
    Men det är ju nåt jag gärna provar ändå om jag känner att jag får panik av smärtorna.

Nåt jag INTE vill prova är sterila kvaddlar. Huuuu.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • planeraren

Tingelina
    Halvcirkel säger du? Kanske vore nåt att kolla upp då ändå.
    Tack för länken!!

Andas in... andas ut... lägga båda händerna på spisplattorna... andas in.. andas ut. Här ska tränas

Smulan74
    Menar du allvar med dina stackars revben? Berätta mer i så fall. Det där lät spännande. Det är fullt möjligt alltså? *Funderar på om den kan sparka sönder andra saker, typ vitala organ*

I morgon ska det stor-shoppas till väderkvarnen på Ullared!
    Kick och box och godnatt på er!

• LiRo09

Åh! Jag vill också åka till Ullared. Har aldrig vart där!
    Hoppas du hittar en maaaaassa fint!!

planeraren skrev 2008-11-16 22:35:17 följande:
    I morgon ska det stor-shoppas till väderkvarnen på Ullared! Kick och box och godnatt på er!
  • Meduziz

nu är jag lite småchockad.
    Min lilla ninja har varit lugn i två dagar i sträck.
    Vet inte om h*när under en tillväxtspurt just nu eller nåt.
    Mysko känsla är det iaf. Så lugnt hela tiden.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
Svar på tråden Bebisar som rör sig MYCKET i magen