• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Pikku myy

Hur kan man leva och bara väga 307 g? Ibland undrar jag om jag valt rätt yrke egentligen... Blir så ledsen över alla dessa föräldrar som just och just kommit halvvägs i graviditeten och så tar det bara plötsligt slut. Bhöver nog komma mig hem och pussa på mina egna barn lite tror jag.

Skickar en massa kramar till Essi. Va starkt gjort av er.

Lite styrka till Fisk som har det jobbigt. Hoppas du fick en lugn kväll och får lite sömn inatt. Blir nästan lite rädd när jag läser hur dåligt du mår. Samtidigt så tar de väl prover på dig och ser att det inte utvecklas negativt. havandeskapsförgiftning är inget och leka med.

Minna: Jag minns inte hur vi gjorde med alva och hennes natt välling. Tror vi gav hon vatten vilket hon ratade och sen slutade hon vakna helt enkelt. Men tror nog bestämdhet funkar ännu bättre.

Nu skall jag jobba lite igen. Snart äntligen dags och åka hemåt...

• Pess

Kul att se Kun Titta in lite oftare tycker jag.....och så himla kul att höra att du är positiv till M:s dagisstart. Jag behöver höra sådant.

Pikku, 307 gr är inte mycket för världen. Antar att det inte blir så många timmar i livet för den lille...Ibland måste ditt arbete vara väldigt tufft

Idag förresten fick jag reda på att min chef (som ju även skriver en och annan bok) lagt in min förlossningsberättelse i boken som alldeles strax ska ges ut Hon frågade om hon fick läsa min berättelse i somras, men sedan hörde jag inget...och nu detta Lite smickrad och lite förbryllad över att inte fått frågan. Men allra mest är det jättekul. Det blir ju anonymt iaf så det gör ju inget. 

• Nafrung

Oj, det var häftigt med förlossningsberättelsen Pess. Ska kolla chefens bok och se om jag vet vilken berättelse som är din, när den nu kommer ut. 

Essi. Tycker om att du skrev att din mamma var så fin och fridfull. Det kan du berätta för bollen och bollan när de frågar om sin mormor, för det kommer de såklart att göra! 

Pikku. Jag beundrar er som orkar jobba med det ni gör. Jag skulle ALDRIG orka se de tragiska små som inte klarar sig, även om jag förstår att ni kan glädjas över att många klarar sig  och snart kan åka hem också. Men det är tur att några orkar.  

• maja under eken
    Elvira, fascinerad av snön
    Hej tjejer,

lägger in en bild på min fina unge. Fler vinterbilder i galleriet.

Har läst om era dagar o känner mycket med er som har d tungt på ett lr annat sätt.

Lilla Fisk, hoppas du snart mår lite bättre, önskar dig all sömn o allt lugn i världen! Efter en ynka natts sömnbrist så håller jag på o gå under, vad du går igenom kan jag inte ens fantisera om. Styrka!!

Essi, så fint skrivet o sån fin dag ni haft! Jag tror att din mamma e lycklig i himlen över att äntligen vara fri allt jobbigt och äntligen vara kapabel att ta emot beröring. Du fick äntligen möta din mamma utan masker, helt okonstlat. Varmaste kramen!

Min granne, som e en av mina bästa vänner, hennes mamma dog den 5/12. 2 dar före hennes 60-års dag. Mycket smärta och lidande innan dagen var här, jag har fasat för döden men när man ser vilken lindring d ger i vissa fall så e den inte så hemsk o farlig. Jag fasar ff för när den ska drabba mig o min familj, men inte lika svart.

Skickar all styrka över atlanten! hoppas ni snart e kvitt flaskan på natten. Kan d va en ide att avbryta sugreflexen helt o ge välling i pipmugg på morgon o kväll? För att underlätta saknaden av flaskan på natten tänkte jag? Öki har väl inte napp heller så flaskan ses väl som en stor del av tryggheten när han vaknar.

Pess, din pappas barndom...  Fruktansvärt. Den kvinnan hoppas man oxå mår bättre när hon gått vidare än vad hon gjorde i jordelivet. Kram

Vi har halsont här, lr jag har.. Elvira har snorig näsa, slemmig hosta o ögonfluss. Skalman gör sin andra vecka som nikotinfri o laddar för köksrenovering i helgen. Pust! Vi har haft d lite motigt en tid o jag hoppas så att renoveringen går galant o att vi sen får njuta av en härlig, lång, skön o harmonisk jul.

Ögonfluss lr ögoninflammation. Vet någon hur länge d smittar om man inte får behandling, vilket man ju sällan får? Vi skulle ha bott lör-sön hos hennes kille men dom vill inte ha kleggiga ögon i jul, får man ju förstå. D borde inte vara borta t dess väl?

Vi sov i 2,45 h idag, Elvira o jag. Gud så skönt d var! Tänkte att d var bra o sova mkt när hon var sjuk.. D höll inte hennes pappa m om som hade nattningen ikväll.. 22 somande hon i våra sängar

Kram o god natt!
    Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

blev kvar o glodde på kvällsöppet..

www.familjeliv.se/Forum-1-3/m39240543.html

handlar om symtom efter äl, dom hade äl 11:e o redan nu ömmar brösten o halsbränna har uppstått... en frågar om man kan känna symtom innan ägget fäst...

kolla inlägg 63, 64 o 67.....

har bara läst sista sidan, kanske har dom känt symtom ännu tidigare...

brukar inte läsa andra trådar än denna, men ikväll hade jag lite tid över tyckte jag.. dom e onekligen underhållande vissa trådar..

nu natten!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

Tack sötnosar för alla era ord och omtanke !!

Lite snabbt innan dagen börjar, det har frågats om ögoninflammtion (Minna och Maja).
    Boll hade ju en långdrageeeeeen hostoria, så här var det här.
    Klet i ögonen då han var vaken, svullna ögon och röda ögonlock vid uppvaknandet. Vi behandlade med koksaltlösning, kokade 1l vatten och hade 1tsk salt, gjorde rent ögonen från ögonvrå och ut miljoners gånger om dagen. Absolut rena händer är ett måste tydligen.

Infektionen blev bättre för att sen komma tillbaka, vi gick då till läkaren som skrev ut antibiotika i form av ögondroppar. Visade sig sen att han var resistent (eller bakterierna var det) mot antib. nr1, odlingar togs och han (och jag som då blev smittad) fick en annan. Då gick det äntligen över.

Tydligen ovanligt att det blir så långdraget.
    Enl läkaren fick han hållas hemma så länge ögonen var kletiga; då smittar det än.
    Vi skulle behandla emedans kletet var där + 2dgr till.

-Och det var dagens rapport från Ögonredaktionen *s*

• cirkel

Morrn!
    Vilken fin tjej med riktig lugg och allt! Vågat att ge sig på köksrenovering precis innan jul! Krya på er!

Kun: Skönt att även ni tycker att dagiset verkar bra!

Själv har jag drömt mardrömmar och legat vaken pga dagiset inatt. Idag ska ju E till ett annat dagis, så jag har tänkt ut ett och annat att säga till den fröken som ska vara där " en stund". Jag hämtar nog E när den fröken går och imorgon får hon stanna hemma om inte den fröken hon känner är där.

• Minna72

Cirkel, du har antagligen redan hunnit pysa iväg till dagiset och jag hoppas du hittar en bra lösning. Öki var iväg till ett sånt här "reservdagis" när det var höstlov här och jag var också nervös för det. Skillnaden var bara att i detta fall var det flera av hans vanliga kompisar som också var där + en lärare från hans dagis. Så jag förstår att det känns lite oroligt. Å andra sidan funkade den här flytten  mycket bättre än vad jag själv befarade innan. Han verakde snarare tycka det var spännande med en plats med nya/andra leksaker och lokaler och barn.

Ni har skrivit så mycket fint här sedan jag var inne igår och en särskild tanke går till Essi som fick uppleva en stor/sorglig/fin stund med mamma igår. Tycker också att det kom så mycket fin respons på det där!

Tack också för råd kring Ökis avvänjning: Ni är kloka som en bok(a)! Det där med bestämdhet är nog nyckeln och jag måste få med M i detta, för jag misstänker att det är han som till sist (om det blir mycket gråt och gnäll) tar till flaskan (oj, det lät konstigt ) iallafall för att få sova. Pipmuggstanken maja kom med är också ett bra tips, å andra sidan så är den där godnattstunden med flaskan på kvällen guld värd, både för honom och för oss... Jag hoppas vi kan få honom att känna att flaskan hör till nattningsrutinen, men inte mitt-i-natten-rutinen om man så säger. Det är faktiskt fortfarande Nan han dricker eftersom han inte gillar välling. men kanske är det snart dags för ett nytt försök med välling?

Maja, så underbar bild!!! Skall in och kolla galleriet också.

Ögoninflammation, peppar peppar har Öki inte reagerat än. På dagis sa de att så fort symptomen kommer så är det receptbelagd medicin (antagligen antibiotika som Boll fick) som gäller. Vi har tur som har en läkare i nära bekantskapskretsen som kan skriva ut ett recept om det skulle hända mitt i julhelgen.

Hm... Vad var det mer... Kun, ja "rejäl karl" på dagiset, det är guld värt! Vi får ju snart tillbaka vår favvo till dagiset (och oss emellan, hade jag varit 10 år yngre och singel hade jag fallit pladask) och på grannavdelningen finns en kanonbra manlig pedagog också som Öki träffar när de är ute och leker.

*postar*

Aetti 26 mars 2007
  • Minna72

*fniss* jag fick läsa flera gånger när maja skickade styrka "över Atlanten" innan jag förstod. Vi kan väl låtsas att Östersjön är vår Atlant!

Aetti 26 mars 2007
  • Minna72

Vad ger ni era karlar i julklapp? Själv skall jag i present "skicka iväg" M med bästa vännen till dennes stuga över en helg i början av februari. Han är alltid hemma och behöver nog en liten spark i rumpan för att komma iväg och få vara vuxen-M istället för förälder-M för en helg. Jag får mina andningshål när jag åker iväg på konferenser och sådant men M har inget motsvarande.

Aetti 26 mars 2007
Svar på tråden Minnas tjejer X