• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Pikku myy

Har varit på jobbet sedan 6.45. Borde vara förbjudet och börja dagen sååå tidigt. Jag som egentligen är en natt arbetare har jobbat dagtid hela denna vecka. Är egentligen inte så dumt, om jag fick börja lite senare på morron. Har försökt och önska semesterdagar denna vecka, men då det rasat in dåliga barn har jag blivit nekad hela veckan. Börjar känna mig smått stressad inför julstöket som jag inte ens hunnit halvvägs med.

Har då turen och enbart ha hand om ett intensivårds barn och i perioder har jag inget och göra. Respiratorn tuffar på och han ska så mkt lugn och ro som möjligt. Vilken konstig jul det blir för många människor här i världen.

Snart är det väl dags för trådens första syskon, ska bli spännande när de väl börjar komma.

Naffe: Lycka till med besöket.

Känns tungt i hjärt trakten efter denna vecka. Har knappt hunnit se mina barn Skall bli underbart och vara ledig fram till julaftons natten. Ska ta igen all tid jag förlorat, de kan jag lova.... med råge. Mina föräldrar kommer imorgon nångång. De startar i em och ska sedan köra från helsingfors, över haparanda och ner till oss. Tror de lär vara rätt trötta när de kommer fram under lördagen.

Kun: Hoppas magsjukan ger sig snabbt. Viktigt att M får i sig vätska. Undvik mjölkprodukter och får han diarre så ge blåbär. Funkade jätte bra för E då han hade för nån vecka sen.

• Minna72

Oj, Pikku, de kör den långa vägen. Men va kul att de kommer iaf! Min mamma kommer på måndag och stannar till lördag. Skall bli kul att hon kommer, trots allt trassel bakom oss.

Naffe, har inget bra råd att ge dig mer än att jag undrar av vilken anledning din man absolut vill vänta? Är det för att försöka på egen väg och förhala IVF-cirkusen eller för att T skall hinna bli lite större?

Själv har känslan "ett barn räcker" äntligen sjunkit in i mig... Det har tagit sin modiga tid, men nu i dagarna kände jag faktiskt själv att jag inte VILL bli gravid igen. Vi har det bra vi tre och rent egoistiskt så är det så mycket spännande på gång på jobbet, bl.a. med många kommande resor utomlands och att då bli bebis-förälder på nytt och tvåbarnsmamma passar liksom inte in... M blev lättad när jag igår plötsligt berättade att jag nu också vant mig vid tanken och accepterar att det inte blir fler barn.

Ni som har erfarenhet av IVF, jag har en vän som just nu genomgår sitt tredje (och ev sista) IVF efter två misslyckade kortförsök (nu är det den långa varianten) och hela den här processen är väldigt känslig för henne så jag vill inte tränga mig på med för många frågor. Men hon gjorde ET för exakt tre veckor sedan idag. För tre dagar sedan frågade jag om hon hade fått mens och då sa hon "nej, men jag har heller inte nått testdagen än". Vad baseras testdagen på, dvs hur många dagar efter ET sätts den? Räknas ET som motsvarande ÄL? Jag tycker ju att det bådade gott att mensen inte kommit 2 1/2 efter ET men är "lutealfasen" längre när man gör IVF?

Aetti 26 mars 2007
  • förväntan

Minna, mensen för vissa kommer som normalt ca 14 efter 14 dagar. Jag hade testdag 18 dagar efter återföringen, det är väl för att de allra flesta har fått sin mens innan och slipper testa neg. Vi får hålla tummarna för din kompis. Vad skönt att du börjar tycka det känns bra med 1 barn

• förväntan

inte 14 efter 14 , 14 dagar efter ÄP. Men sedan tar man ju även Progesteron som kan påverka mensen också.

• Pess

Morning,

Får bli lite ego även denna morgon. Har legat vaken sedan 02 oga av halsont. Har haft ont sedan i måndags nu...och det ger sig inte. Så det får bli en koll hos husläkaren nu på fm. Skumt. Har aldrig haft halsfluss i hela mitt liv....Men känns ju bättre att kolla.

Sedan har vi ett MYCKET prekärt problem här hemma. L har upptäckt att Ludde HAR någonting under svansen. Något som ser ut som ett hål, som man kanske kan peta på eller kanske peta in en penna i....     My god, behöver jag säga att jag jagar ungen med handsprit och försöker hålla hund och barn i separata rum??? Om inte annat för hundens skull

• Minna72
    Pess skrev 2008-12-19 08:59:34 följande:
    Morning,Får bli lite ego även denna morgon. Har legat vaken sedan 02 oga av halsont. Har haft ont sedan i måndags nu...och det ger sig inte. Så det får bli en koll hos husläkaren nu på fm. Skumt. Har aldrig haft halsfluss i hela mitt liv....Men känns ju bättre att kolla.Sedan har vi ett MYCKET prekärt problem här hemma. L har upptäckt att Ludde HAR någonting under svansen. Något som ser ut som ett hål, som man kanske kan peta på eller kanske peta in en penna i....     My god, behöver jag säga att jag jagar ungen med handsprit och försöker hålla hund och barn i separata rum??? Om inte annat för hundens skull
    *ser hur L springer runt med pennan i högsta hugg*

Det låter absolut som det är halsfluss du har. Jag hade det för några månader sedan och fick antibiotika mot det. Tackochlov blev varken M eller Öki smittade för det gör DJÄVULSKT ont. Så marsch iväg till en dr så att du får medicin!

Tack förväntan, det var ungefär detta jag anade, dvs att mensen inte kommit efter 2 1/2 vecka är lovande men att samtidigt proggisarna kan förskjuta mensen.
    Aetti 26 mars 2007
  • cirkel

Minna: Håller tummarna stenhårt för din kompis. Fy vad hemskt det måste kännas att det är sista försöket... Jag hade panik inför min första testdag, var ganska hysterisk kvällen före.

Pess. Fy sjutton för halsfluss! Hoppas att du får medicin som hjälper illa kvickt! Stackars Ludde också.

Kun: Hoppas att ni mår bra nu!

Naffe:Lycka till hos doktorn! Hoppas ni kommer fram till en bra lösning, som ni båda är nöjda med.

Förväntan: Härligt att tröttheten har gett sig lagom till jul! Nu orkar du ju pyssla lite innan också!

Själv har jag legat vaken en del i natt igen. Emma babblar i sömnen och väcker mig, sen börjar jag tänka för mycket och då är det svårt att somna...

• cirkel

Nu har jag lagt in vår julflicka i galleriet.

• Minna72
    cirkel skrev 2008-12-19 09:39:12 följande:
    Nu har jag lagt in vår julflicka i galleriet.
    Oj sicken guldlockig sötis!
    Aetti 26 mars 2007
  • cirkel

Tack!

Jag får nog ta och sova lite nu, känner mig redan trött.
    En härlig sak nu är att det är T's sista arbetsdag på nästan 3 veckor! Han ska kanske jobba en dag i 13-dagsveckan, men annars är han ledig den veckan också!

Svar på tråden Minnas tjejer X