• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Minna72

Jag skulle behöva lite handfasta tips nu då vi skall satsa på att vänja av Öki vid den där nattflaskan på natten. han är ju såpass stor nu att det inte funkar att snällt lägga honom ner och lite lätt stryka på ryggen när han vaknar istället för att ta upp honom och ta honom till köket och nattflaska. han kommer antagligen protestera vilt och om vi tar upp honom kanske han rentav själv promenerar till kylskåpet och sträcker sig upp efter flaskan.

Skall man ta upp honom och avleda honom (t.ex. titta ut genom fönster och gatlampor), ge honom något annat (som inte är lika kul) som t.ex. en brödbit eller vatten eller bör vi försöka hålla honom kvar i spjälsängen och envist lägga honom ner även om han inte vill? Tips mottages tacksamt!

Aetti 26 mars 2007
  • Minna72

Oj, ser nu att det är lite oklart. Vad jag menar är att Öki är van vid (när han vaknar på natten) att ställa sig upp i sängen och vi lyfter då upp honom och ger honom flaska och sedan somnar han om efter det. Några gånger har jag testat att istället försöka lägga honom ner igen (istället för att ta upp honom) men oftast har han protesterat vilt (och han är ju stark nu så det går liksom inte att "hålla" ner honom). Däremot har det hänt att jag tagit upp honom och gungat honom lite i famnen eller tittat på stjärnorna så har han sen somnat om.

Aetti 26 mars 2007
  • cirkel

Minna: Jag vet inte riktigt. Ett altenativ är att ge vatten istället, men jag har ingen aning om det är ett bra tips. Emma var ju såpass liten att T bar omkring henne tills hon somnade om.
    Funkar det med att titta på stjärnorna är det ju ett bra alternativ som du redan har testat.

Kokar risgrynsgröt nu 10 portioner! Jag hade så mycket mjölk som går ut idag... Emma har helt plötsligt börjat äta risgrynsgröt efter att ha ratat gröt för några mpnader sen.

• FISK78

BM i morse var inget roligt, status quo sedan igår trots BT-sänkande. Känner mig inte så uppåt idag, har inte sovit en blund inatt och ringde SöS kl 3 eftersom jag kände mig sämre. Jag fick välja om jag ville komma in, men orkade helt enkelt inte.

Så här finns det ingen energi och Mr D jobbar kväll men han har förberett allt för mig och Sid så give me strength att jag orkar...

Pissdag Sorry, ingen respons idag för trött

• Joffe

Hej alla!

Skickar över en hink med styrka till Firren och håller tummarna för att em/kvällen blir lugn!

Minna, jag har dessvärre inte några goda råd, är så lat att Leon får sova i vår säng om han vaknar, äta behöver han dock oftast inte.

Är ledig i dag och Leon vaknade precis från en 2 h lång lur
    Han är verkligen trött på onsdagar, på FS sover han inte middag så länge som han behöver.

Mmmm gott med gröt

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Joffe

Har inget lussekort men kastar in en bild på första skolfotot

Första skolfotot

• Joffe

Någon som vill ha chokladkaka? observera smulan i näsan

Kaka

• Pess

Snabbt inhopp, är pretty risig...

Minna, Louise Hallin  tåg upp det i sitt nyhetsmorgon för inte så länge sedan. Ett hganska stort barn på nära 2 år som drack välling på natten.

Hon sa att man måste ha BESTÄMT sig inombords till 100%. Då känner barnet det på sig. Dessutom är de så stora att man faktiskt kan prata om det. Dvs säga till dem på kvällen att inatt får du ingen välling. Och upprepa det bestämt då när de vaknar....Dvs -Nej, du får ingen välling. Det är natt och man ska sova. Efter ca 3 nätter brukar barnet sluta protestera. Ibland snabbare ibland tar det längre tid. Gärna kompensera med närhet. Dvs ta upp honom i er säng och krama honom om han är ledsen. (Lovisa slutade protestera när jag slutade nattamma efter 2 nätter) Jag är personligen lite skeptisk till att ersätta med annat eftersom det då lätt blir en vana det med.

FISK; Kram

• Pess

Minna, man kan lyssna på Louise Hallin på nätet på tv4-sajten. Tror det var förra eller förförra gången hon pratade om ovanstående.

• Essi73

Minna, jag skriver under på Pess (Louise H's ord) inlägg. Om jag skulle råda skulle jag råda till att ta till konsekvens och bestämdhet, för det ÄR tufft när de vaknar på natten, man är trött, vill somna om, känner en viss stress, då är det enkelt att ge flaskan iaf och där börjar man med dubbla budskap som nog mer förvirrar än hjälper.
    Jag personligen skulle inte byta ut en vana mot en annan om målet är att sova hela nätter utan mat så att säga.

Här har det varit upp och ner. I måndags fick jag besked om att min (biologiska) mamma gick bort förra veckan. Det har varit en minst sagt känslomässig förvirring eftersom vi inte har haft någon kontakt på bra många år. Idag var vi syskon iaf och tittade på henne en sista gång, ett beslut som var jätte svår för mig att fatta och som jag nu i skrivande stund är jätte glad över att jag fattade eftersom hon var så fin. Så liten, så fin och bara min mamma, utan sjukdom eller andra tråkigheter.
    Så här råder lite kaos.. lite EssiStyleKaos.

på er!

Svar på tråden Minnas tjejer X