• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Nafrung

Ledsen för din skull Essi.

Men bra att ni tog beslutet att se henne igen. Min mamma har alltid sagt att hon ångrar så att hon inte gick och träffade/såg min morfar när han dött. Man behöver nog det, tror jag. 

Och trots att ni inte haft kontakt på länge så är hon ändå din mamma, hon har burit och fött dig, och älskade dig säkert. (Jag är nämligen så naiv att jag tror att alla mammor älskar sina barn...hur relationen än är...kanske fel...vad vet jag...) Tror i alla fall ni gjorde rätt, för er skull!! Kram!

• Nafrung

När det gäller mat på natten så slutade ju vi(sambon) tvärt när jag åkte till USA, och efter tre-fyra nätter sover han nu som en stock hela natten. Om han vaknar så lägger vi honom ned och stryker honom över ryggen tills han somnar. (Men han sover ju i och för sig i vår säng.)

• Nafrung

Vi ger honom också ett rejält kvällsmål och en stoor flaska välling så att han står sig.

• Pess

Essi, jag tror som Naffe att det är ett mycket klokt beslut att se sin döda anhöriga oavsätt (eller kanske extra mycket) om man haft en dålig relation. Man behäver ett avslut och hade du inte gjort det hade du säkert undrat i alla år hur hon sett ut osv. I takt med att man själv blir äldre och nu när du själv ska få en dotter så kommer du ha ett behov av det....Jag tror att det var en viktig pusselbit som du och din syster lade idag

Nafrung skrev 2008-12-17 16:24:35 följande:
     Och trots att ni inte haft kontakt på länge så är hon ändå din mamma, hon har burit och fött dig, och älskade dig säkert. (Jag är nämligen så naiv att jag tror att alla mammor älskar sina barn...hur relationen än är...kanske fel...vad vet jag...) Tror i alla fall ni gjorde rätt, för er skull!! Kram!
    Så fint skrivet och så kloka ord I den bästa av världar kanske, men jag tror faktiskt inte (eller jag VET allt för väl att inte alla mammor älskar sina barn) Min egen pappa har i alla år blivit utstött och utfryst av sin mor. Han var inte ens älskad som barn. Jag var 13 år när jag första gången träffade min farmor av misstag trots att vi bodde 6 mil ifrån varann. Hon brydde sig aldrig om oss barnbarn från sin son. Ibland åkte pappa och ringde på dörren i ett försök att ta kontakt, men hon slängde den i ansiktet på honom. T.o.m på sin dödsbädd såg hon till att göra min far arvslös (inte för att ville ha något av henne, men det var ändå beräknande av henne). Ingen vet varför hon gjort så i alla år. Inte heller hennes dotter (min faster) som å andra sidan var favoriten och som barn och vuxen fick allt.

Sorgligt egentligen, även om pappa tagit det med ro och istället överöst sina egna barn med kärlek i överflöd
  • Essi73

Naffe och Pess, tack för era ord!

Jo det var verkligen ett klokt beslut, lillasyster ville direkt, jag velade. Bestämde mig i morse först, och som sagt min mamma var så fin! Det var så gott att äntligen få smeka hennes kind, dra handen genom hennes hår, vi fick det nämligen aldrig när hon levde, inte någonsin.

Även om hon var knäpp, hon hade en psykisk störning även om hon aldrig fick en diagnos så fick vi idag se henne utan den, vi fick se henne som hon var och det var så fint. (Hon dog förresten av cancer). All min ilska gentemot henne (egentligen hennes psykiska sjukdom) är som bortrunnen. Saker hade inte kunnat vara annorlunda, de hade inte det. Även om jag hade valt att ha kontakt med henne de sista åren så hade det varit bittra år liksom. Nu kan jag ligga här och vara glad över dagens möte och veta att äntligen har hon frid. Nu äntligen är alla hennes vanföreställningar borta, nu äntligen kan hon se oss för de vi var och är och känna/veta/se att vi aldrig ville henne illa.

Pess usch aj vad ONT det gör i mig att läsa om din pappas uppväxt! Vissa mammor är.. inte som de skall vara och mycket riktigt din pappa agerar som jag gör med Boll, överöser med all den kärlek som inte fanns där en gång.

• cirkel

Essi: Vad bra att ni fick ett fint avslut iaf, måste kännas skönt att vara av med ilskan nu.

Pess: Krya på dig! Vad hemskt att läsa om hur din pappa har blivit behandlad. Och nu behandlar dina svärföräldrar dig konstigt... Har svågerskan ngn respektive? Blir han lika illa bemött?

Joffe: Vilka fina kort! Har du blivit trött igen?

Fisk: Kram på dig! Ska du inte lägga in dig då? Vore väl tryggast och då får du garanterat vila. Jobbigt med tabletter som bara gör skada istället för nytta.

Jag får väl ta E till dagis imorgon, för nu har jag inget sätt att meddela mig till personalen på. Så säger jag till fröken som ska vara där en stnd att hon får ringa och rapportera innan hon går från avdelningen, så hämtar jag E då om det inte är så att hon stortrivs.

• Kun

Känner mig egentligen alldeles för trött för att skriva, men känner att jag vill...

Essi, Kram!!!!!!
    Jag gråter när jag läser det du beskriver!
    Så himla vackert, starkt och så fantastiskt fint att du fick dra handen genom hennes hår och smeka liten kind
    Starkt av dig och nödvändigt!
    Jag fick för mig att din mor bodde i Br,
    Tänkte förresten på dig igår när mina bästa svärisar ringde och meddelade att dom just landat i ett regnigt vackert Rio

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • Kun

Skickar styrka till Fisk!

• Kun

Vi (jag M och Karln) var på besök på dagis igår.
    Det verkar kanonbra rent ut sagt!
    Det kändes som om att vi kunde lämna M där direkt , han stortrivdes på en gång
    Det som var en väldigt positiv sak var att det jobbade en riktigt redig karl där, kändes så himla bra!
    Så inskolning den 7/1 och en tid framåt (2 timmar om dagen).
    Längtar!
    Ska bli riktigt skönt att få ha M på dagis, han behöver det VERKLIGEN!
    Han är så rastlös härhemma!

Såg att ni pratade om 18-månaders koll.
    Här var det inget speciellt som vi gick igenom, vi satt mest och pratade.
    Ärligt talat så hade jag blivit galen om det skulle göras sån tester på M!
    Jag tycker barn ska utvecklas i sin egen takt (det tycker väl alla iofs....eller.... )
    Förstår bara inte varför man gör dessa tester
    För mig är det nästan makabert
    Skapar ångest!

• Kun

Joffe, så fin Leon är

Svar på tråden Minnas tjejer X