• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • spöke
    Einstein skrev 2008-12-01 16:05:16 följande:
    haha! Inte lätt när man inte förstår pojkvännen! Själv har jag lite svårt att förstå vissa skåningar, men som nordvärmlänning så ska jag nog vara tyst!
    Jag tycker värmländska är en av de svåraste dialekterna att förstå...!
  • lovemyboys

Hmm,tycker väl kanske inte att det är den vackraste dialekten, men det finns heelt klart värre...
    Som tex dryg stockholmska....
    För att inte atla om Bohuslänska.....eller e d bare jä som har den åsiiktii?? Nogge fuulare får en leede etter...

• oOrosamarängerOo

Ja, har skitsvårt att förstå skånska och ingen vacker dialekt, har svårt för dialekter överlag!

• Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:06:43 följande:
    Jag tycker värmländska är en av de svåraste dialekterna att förstå...!
    Nähä! Det kan jag faktiskt förstå! Jag gillar Frödings mening som bara har vokaler - Å i åa ä e ö. Sedan var det ju en bonde i Bonde söker fru (men han kom inte med) från Östmark och jag tror inte att många förstod vad han sa!
  • spöke
    Einstein skrev 2008-12-01 16:09:40 följande:
    Nähä! Det kan jag faktiskt förstå! Jag gillar Frödings mening som bara har vokaler - Å i åa ä e ö. Sedan var det ju en bonde i Bonde söker fru (men han kom inte med) från Östmark och jag tror inte att många förstod vad han sa!
    Precis, hoppades att han inte skulle "gå vidare" för jag förstod knappt ett ord! Tycker Stefan Holms pappa är svår att förstå... värmländska kan vara så oartikulerat.
  • Carro W

Norrland, det är väl allt norr om Hallandsåsen

Klart skånskan är en trevlig dialekt.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Ragnar

Eftersom jag själv är skåning har jag givetvis inget emot skånskan. Jag här ännu inte träffa på någon svensk dialekt som jag har haft svårt för att förstå. Fast jag erkänner att jag ännu inte hört alla norrlandsdialekter.
    De fulaste dialekterna i mina öron pratas i Stockholm och Örebro.

• Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:16:21 följande:
    Precis, hoppades att han inte skulle "gå vidare" för jag förstod knappt ett ord! Tycker Stefan Holms pappa är svår att förstå... värmländska kan vara så oartikulerat.
    Holms pappa har jag inte tänkt på hur han pratar, men jag tror att värmländskan är svårare att förstå än skånskan. Fast värst är nog dalmål! Det är ju som ett eget språk! Däremot har jag väldigt svårt för danska och det är jag nog inte ensam om. Därför tror jag att skånskan får ta stryk av det.
  • Einstein
    Ragnar skrev 2008-12-01 16:25:55 följande:
    Eftersom jag själv är skåning har jag givetvis inget emot skånskan. Jag här ännu inte träffa på någon svensk dialekt som jag har haft svårt för att förstå. Fast jag erkänner att jag ännu inte hört alla norrlandsdialekter. De fulaste dialekterna i mina öron pratas i Stockholm och Örebro.
    Har du hört någon prata på grov nordvärmländska?
  • Spegellandet
    SooJuicy skrev 2008-12-01 16:08:22 följande:
    Ja, har skitsvårt att förstå skånska och ingen vacker dialekt, har svårt för dialekter överlag!
    Och alla utom du pratar dialekt?
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?