• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • tessan8micke

La Lola skrev 2008-12-01 15:10:59 följande:

Vad är norrlänska för dialekt?
    Tjaa du, man kanske inte kan säga så men jag tror nog många förstår ändå vad jag menar..eller?
  • JohannaMatt

tycker det är charmigt..iaf mycket av skånskan. Värre då med Kalmar -dialekten. Eller åt Linköpingshållet, så gnällig o tråkig.

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
  • vadermom

Älskar skånsk dialekt, låter så härligt när ni pratar

• Sol88

ÅÅh de finns ingen charmigare och mer underbar dialekt än skånska. jag kan lova att jag njööt under tiden då jag bodde i mysiga lund =)

• La Lola
    tessan8micke skrev 2008-12-01 15:14:57 följande:
    La Lola skrev 2008-12-01 15:10:59 följande: Tjaa du, man kanske inte kan säga så men jag tror nog många förstår ändå vad jag menar..eller?
    Jag är norrlänning (bor i jämtland) så jag undrar...för alla i norra Sverige har ju inte samma dialekt ju..
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • CarolinW

Skånskan är en hemsk dialekt! Men trotts det så föll jag för en skåning och bor här nere, tror till och med att jag börjat snacka lite skånska. men det är verkligen inge vacker dialekt!

• YoCheri

Skånskan är ett helt annat språk, så det så. Alla som pratar så där låter så trevliga och gemytliga dock :)  Fast jag har inte förstått exakt vad som sägs så kanske är det gräl med hårda ord

• UnderYtan

Ja den är hemsk, fruktansvärd! :) Jag undviker att höra den om jag kan. Jag undrar många gånger varför många i radio och tv pratar skånska. Är det bara i Skåne som man utbildar folk inom mediavärlden? :-P

• Matillin

Annat
    Inte vidrig men inte speciellt vacker.
    Men alla dialketer har väl sin charm så länge man förstår vad den som pratar säger

Hemma i kalla sverige igen !!
  • JohannaMatt

Jag tycker det är bra att det på senare år tillåtits att människor med andra dialekter än "rikssvenska" får vara programledare i TV. Mångfald är bra, många kanske inte känner människor med andra dialekter än sin egen och då är det ju bra att de får höra det talas på TV åtminstone. Lätt att det blir inskränkt annars...

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?