Är skånska en vidrig dialekt?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
La Lola skrev 2008-12-01 15:10:59 följande:
tycker det är charmigt..iaf mycket av skånskan. Värre då med Kalmar -dialekten. Eller åt Linköpingshållet, så gnällig o tråkig.
Älskar skånsk dialekt, låter så härligt när ni pratar
ÅÅh de finns ingen charmigare och mer underbar dialekt än skånska. jag kan lova att jag njööt under tiden då jag bodde i mysiga lund =)
Skånskan är en hemsk dialekt! Men trotts det så föll jag för en skåning och bor här nere, tror till och med att jag börjat snacka lite skånska. men det är verkligen inge vacker dialekt!
Skånskan är ett helt annat språk, så det så. Alla som pratar så där låter så trevliga och gemytliga dock :) Fast jag har inte förstått exakt vad som sägs så kanske är det gräl med hårda ord
Ja den är hemsk, fruktansvärd! :) Jag undviker att höra den om jag kan. Jag undrar många gånger varför många i radio och tv pratar skånska. Är det bara i Skåne som man utbildar folk inom mediavärlden? :-P
Annat
Inte vidrig men inte speciellt vacker.
Men alla dialketer har väl sin charm så länge man förstår vad den som pratar säger ![]()
Jag tycker det är bra att det på senare år tillåtits att människor med andra dialekter än "rikssvenska" får vara programledare i TV. Mångfald är bra, många kanske inte känner människor med andra dialekter än sin egen och då är det ju bra att de får höra det talas på TV åtminstone. Lätt att det blir inskränkt annars...