• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • tessan8micke

La Lola skrev 2008-12-01 15:23:48 följande:

Jag är norrlänning (bor i jämtland) så jag undrar...för alla i norra Sverige har ju inte samma dialekt ju..
    Nee, det förstår jag såklart! Jag kan inte förklara vad jag menar heller tyvärr
  • Pernilla75

Vidrig skulle jag inte kalla den skånska dialekten men det låter inte vackert.

• La Lola
    JohannaMatt skrev 2008-12-01 15:46:21 följande:
    Jag tycker det är bra att det på senare år tillåtits att människor med andra dialekter än "rikssvenska" får vara programledare i TV. Mångfald är bra, många kanske inte känner människor med andra dialekter än sin egen och då är det ju bra att de får höra det talas på TV åtminstone. Lätt att det blir inskränkt annars...
    Fast tänker man på människor med hörselnedsättningar så kan nog vissa dialekter göra det lite svårare att höra tror jag.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • La Lola
    tessan8micke skrev 2008-12-01 15:46:31 följande:
    La Lola skrev 2008-12-01 15:23:48 följande: Nee, det förstår jag såklart! Jag kan inte förklara vad jag menar heller tyvärr
    Du får ta en kändis här uppifrån som exempel.
  • Sofye
    La Lola skrev 2008-12-01 15:48:25 följande:
    Fast tänker man på människor med hörselnedsättningar så kan nog vissa dialekter göra det lite svårare att höra tror jag.
    Det är nog även svårt att förstå för en hel del som hör perfekt också.
    ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • La Lola
    Sofye skrev 2008-12-01 15:51:14 följande:
    Det är nog även svårt att förstå för en hel del som hör perfekt också.
    Jo, såklart.

Kolla bara stackars Tony i Stjärnor på Is när Gynning pratade.
    Han sa ju tom att han hade svårt att förstå henne.
  • JohannaMatt

Oj, men förstår man inte var t ex Karolina Gynning säger när man hör perfekt så borde man kanske öva upp sig lite...

Har man hörselnedsättning så har man nog text TV. Det har de som jag känner iaf...

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
  • Trill

Beror på vilken skånska (låter olika i olika delar av Skåne), samt hur grov den är.

Riktigt grov skånska är inte så fint.

• Aleathiel

Jag flyttade till Skåne för ett drygt år sedan (är från norra Sverige) och jag måste erkänna att jag inte tyckte Skånska var speciellt vackert innan jag flyttade hit (jag har dock aldrig tyckt att det varit den värsta dialekten i vårt land). Nu har jag dock blivit lite "skåne-fierad" och kan faktiskt tycka att skånskan har sin charm den också, så jag röstade "Nej, den är trevlig". Däremot har jag fortfarande svårt att förstå vissa personer p.g.a. dialekten... lite jobbigt, speciellt eftersom en av dem är min pojkvän

• Spegellandet
    Trill skrev 2008-12-01 15:55:36 följande:
    Beror på vilken skånska (låter olika i olika delar av Skåne), samt hur grov den är. Riktigt grov skånska är inte så fint.
    Trelle-hullaskånska är inte så vackert. Ystad-skånskan är supersöt, Hässleholms lustig och Helsingborgskan prydlig.

Lundensarna talar artikulerat och ofta med tungspets-r, Malmöeter låter aggresiva.
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?