Är skånska en vidrig dialekt?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
La Lola skrev 2008-12-01 15:23:48 följande:
Vidrig skulle jag inte kalla den skånska dialekten men det låter inte vackert.
Oj, men förstår man inte var t ex Karolina Gynning säger när man hör perfekt så borde man kanske öva upp sig lite...
Har man hörselnedsättning så har man nog text TV. Det har de som jag känner iaf...
Beror på vilken skånska (låter olika i olika delar av Skåne), samt hur grov den är.
Riktigt grov skånska är inte så fint.
Jag flyttade till Skåne för ett drygt år sedan (är från norra Sverige) och jag måste erkänna att jag inte tyckte Skånska var speciellt vackert innan jag flyttade hit (jag har dock aldrig tyckt att det varit den värsta dialekten i vårt land). Nu har jag dock blivit lite "skåne-fierad" och kan faktiskt tycka att skånskan har sin charm den också, så jag röstade "Nej, den är trevlig". Däremot har jag fortfarande svårt att förstå vissa personer p.g.a. dialekten... lite jobbigt, speciellt eftersom en av dem är min pojkvän