• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • Flickan Gud Glömde

Den är hemsk, men värre finns :D

//Värsta skåningen

• bebisgalen

Tycker Stockholmskan e värre. Och dom låter värrre än någon annan när det gäller engelskan.

• Kazamm

Alltså, personligen hatar jag skånska. Tyvärr. Det beror på att en person i min killes släkt, som ständigt ägnar sig åt att försöka nedvärdera och idiotförklara honom, pratar skånska. Personen ifråga är dessutom otroligt dryg, förstör stämningen på var och varannan familjetillställning och får vredesutbrott när man inte delar dennes åsikter. Jag gillar vissa människor som pratar skånska - förstås! - men dialekten är tyvärr "förstörd" för mig. Innebär inte att jag har fördomar mot skåningar, dock.

• Finkelkeso

är själv skåning och gillar skånskan MEN det finns undantag så som malmöskånskan. den är hemsk

• Trolli

Om folk tycker att Skånskan är vidrig, vad är då Gotlänskan eller 08:orna?
    Det beror helt på var i Skåne man befinner sig! =)

• JoiPoi

Åh jag är från stockholm o tycker karlar som pratar skånska är sjukt porrigt haha vet inte varför

• Zamorak

Malmöitiksan e nice, ohc redi gammel skånska. Helsingborgs dialekt bla låter som en döende svan

• Trolli

JoiPoi skrev 2008-12-04 21:42:06 följande:

Åh jag är från stockholm o tycker karlar som pratar skånska är sjukt porrigt haha vet inte varför
    Hahaha! Visst är det så! :D
  • Varmiz

Skånska är ju inte bara skånska. De är en VÄLDIG skillad beroende på varifrån i skåne man är. Tom jag som inflyttad jämte börjar höra stora skillnader nu effter 4år i skåneland.
    Har normalt ett telefonjobb där jag har mycket kontakt med våra kunder i stort sett hela skåne. Har själv blivit kallad för "jälvla utlänning" på jobbet av en kund Kul när man är helsvenne och norrländska i grunden, är nog mer "svensk" än vad den gamla stofilen (dansken) var
    Jag gillar dialekter över lag. Det ger lite personlighet. Behåll era dialekter.

*~*~* TINDRA 2008 *~*~* Pyret BF 4 maj 2009 *~*~*
  • Trolli

Varmiz skrev 2008-12-04 21:48:42 följande:

Skånska är ju inte bara skånska. De är en VÄLDIG skillad beroende på varifrån i skåne man är. Tom jag som inflyttad jämte börjar höra stora skillnader nu effter 4år i skåneland.Har normalt ett telefonjobb där jag har mycket kontakt med våra kunder i stort sett hela skåne. Har själv blivit kallad för "jälvla utlänning" på jobbet av en kund Kul när man är helsvenne och norrländska i grunden, är nog mer "svensk" än vad den gamla stofilen (dansken) var Jag gillar dialekter över lag. Det ger lite personlighet. Behåll era dialekter.
    Ja, min man blev kallad "danskjävel" när han var uppe i Sthlm.. Haha.. Han är skåning =)
  • Varmiz

Trolli ÄR inte det lite charmigt på sitt sätt ändå!? Det är ju helt beroende på vart man för tillfället befinner sig. Tycker ju att det är den som slänger kommentaren och antagligen då inte förstår vad den andra säger som missar.

• Trolli

Varmiz skrev 2008-12-04 21:57:23 följande:

Trolli ÄR inte det lite charmigt på sitt sätt ändå!? Det är ju helt beroende på vart man för tillfället befinner sig. Tycker ju att det är den som slänger kommentaren och antagligen då inte förstår vad den andra säger som missar.
    Jo, det är klart =)
    Precis.. Vi bor i Norra skåne.. Men nere i Malmö pratar de grötigt.. Haha..
  • Trolli

Varmiz skrev 2008-12-04 21:57:23 följande:

Jo, det är klart =)
    Precis.. Vi bor i Norra skåne.. Men nere i Malmö pratar de grötigt.. Haha..
  • Varmiz

Vi bor i HBG så här pratas det ju hyfsat ok Håller med om en viss större stad och även inlandet och Österlen har en betydligt bredare "smörja". Jag känner mig riktigt stolt när jag pratat med en "riktigt grötig skåning" och faktiskt iaf vad jag tror förstått varandra.
    Danskan har jag dock väldigt svårt för ännu.

• Don38

Lärde känna en tjej på nätet som jag blev superförtjust i hon hade allt ( trodde jag ) tills jag ringde henne och jag fattade inte alls vad hon sa ..haha.. idag har jag lärt mig lite skånska och tycker det låter helt okej

ps då bor jag på gränsen till skåne bara 1 km ifrån

Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?