Är skånska en vidrig dialekt?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
rosig hahaha det blir bara värre och värre =)
nast = Nasty!
Den är hemsk, men värre finns :D
//Värsta skåningen
Tycker Stockholmskan e värre. Och dom låter värrre än någon annan när det gäller engelskan.
Alltså, personligen hatar jag skånska. Tyvärr. Det beror på att en person i min killes släkt, som ständigt ägnar sig åt att försöka nedvärdera och idiotförklara honom, pratar skånska. Personen ifråga är dessutom otroligt dryg, förstör stämningen på var och varannan familjetillställning och får vredesutbrott när man inte delar dennes åsikter. Jag gillar vissa människor som pratar skånska - förstås! - men dialekten är tyvärr "förstörd" för mig. Innebär inte att jag har fördomar mot skåningar, dock.
Jag tycker den är charmig
.
är själv skåning och gillar skånskan MEN det finns undantag så som malmöskånskan. den är hemsk
Om folk tycker att Skånskan är vidrig, vad är då Gotlänskan eller 08:orna?
Det beror helt på var i Skåne man befinner sig! =)
Åh jag är från stockholm o tycker karlar som pratar skånska är sjukt porrigt haha vet inte varför
Malmöitiksan e nice, ohc redi gammel skånska. Helsingborgs dialekt bla låter som en döende svan
JoiPoi skrev 2008-12-04 21:42:06 följande:
Skånska är ju inte bara skånska. De är en VÄLDIG skillad beroende på varifrån i skåne man är. Tom jag som inflyttad jämte börjar höra stora skillnader nu effter 4år i skåneland.
Har normalt ett telefonjobb där jag har mycket kontakt med våra kunder i stort sett hela skåne. Har själv blivit kallad för "jälvla utlänning" på jobbet av en kund
Kul när man är helsvenne och norrländska i grunden, är nog mer "svensk" än vad den gamla stofilen (dansken) var
Jag gillar dialekter över lag. Det ger lite personlighet. Behåll era dialekter.
Varmiz skrev 2008-12-04 21:48:42 följande:
Trolli
ÄR inte det lite charmigt på sitt sätt ändå!? Det är ju helt beroende på vart man för tillfället befinner sig. Tycker ju att det är den som slänger kommentaren och antagligen då inte förstår vad den andra säger som missar.
Varmiz skrev 2008-12-04 21:57:23 följande:
Varmiz skrev 2008-12-04 21:57:23 följande:
Vi bor i HBG så här pratas det ju hyfsat ok
Håller med om en viss större stad och även inlandet och Österlen har en betydligt bredare "smörja". Jag känner mig riktigt stolt när jag pratat med en "riktigt grötig skåning" och faktiskt iaf vad jag tror förstått varandra.
Danskan har jag dock väldigt svårt för ännu.
Lärde känna en tjej på nätet som jag blev superförtjust i hon hade allt ( trodde jag ) tills jag ringde henne och jag fattade inte alls vad hon sa ..haha.. idag har jag lärt mig lite skånska och tycker det låter helt okej
ps då bor jag på gränsen till skåne bara 1 km ifrån