• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • flowerLowa

tycker skånska är bra mycket finare dialekt än t.ex. stockholmska.. den kan man ju spy på! drygare kan ingen låta... östgötska är också ganska hemskt, men mer på ett roligt sätt...

(¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
  • Takhiza

Beror på hur full man är

spöke skrev 2008-12-01 16:32:40 följande:
    Ja, men danska verkar lättare än värmländska ibland... hihi.
  • Einstein
    Ragnar skrev 2008-12-01 16:30:18 följande:
    Svar på #99 Har faktiskt ingen aning eftersom jag inte vet riktig vad som är vad av många dialekter. Fast jag har en hel del vänner från Värmland och de har jag aldrig haft problem med att förstå.
    Det är stor skillnad på dialekten kring Karlstad (där jag bor nu) och dialekten i norra Värmland. Det finns en grupp som heter "Bröderna Dobermann" som sjunger på den dialekten.

www.brodernadobermann.se/iframes/musik/dAr_Aljaan_kommer_ifrA.Mp3
  • Takhiza

Östgötska *rys* Hur taskigt de må låta låter Östgötar retarderade enligt mig (jag bor i Norrköping) min man kommer ifrån Östergötland men pratar inte sån dialekt då hans mamma är från Landskrona och hans far från Sthlm är den väldigt blandad och härlig

flowerLowa skrev 2008-12-01 16:33:21 följande:
    tycker skånska är bra mycket finare dialekt än t.ex. stockholmska.. den kan man ju spy på! drygare kan ingen låta... östgötska är också ganska hemskt, men mer på ett roligt sätt...
  • Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:32:40 följande:
    Ja, men danska verkar lättare än värmländska ibland... hihi.
    Haha!
  • Spegellandet
    Takhiza skrev 2008-12-01 16:33:23 följande:
    Beror på hur full man är
    Nej, nej. Ett vanligt missförstånd. I själva verket beror det på vad man blivit full på
  • så mycket bättre

Nej! I love skånska! Fast inte Malmöskånska utan mer Helsingborgskånska

Angående Värmländska så kan jag som är född och uppvuxen i Karlsta ibland ha svårt att förstå vissa värmländska dialekter, speciellt de uppåt norge, typ Eda...

• Einstein
    SigridA skrev 2008-12-01 16:36:10 följande:
    Nej! I love skånska! Fast inte Malmöskånska utan mer Helsingborgskånska Angående Värmländska så kan jag som är född och uppvuxen i Karlsta ibland ha svårt att förstå vissa värmländska dialekter, speciellt de uppåt norge, typ Eda...
    Fast i Eda så pratar de ju norska!
  • flowerLowa
    Takhiza skrev 2008-12-01 16:34:48 följande:
    Östgötska *rys* Hur taskigt de må låta låter Östgötar retarderade enligt mig (jag bor i Norrköping) min man kommer ifrån Östergötland men pratar inte sån dialekt då hans mamma är från Landskrona och hans far från Sthlm är den väldigt blandad och härlig
    hihi.. ja, jag kommer från vimmerby, inte alltför långt från linköping och norrköping.. gick gymnasium i linköping och har kvar vänner därifrån.. när man bodde där vande man sej väldigt fort, men nu flera år senare kan man ju inte låta bli att skratta åt dem när man hör dem prata.. låter hemskt!!!!! hörrö du dö´h!!
    (¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?