• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • Elli47

Nej! Jag har själv bott en period i Malmö och trivdes jättebra där! Skåningarna är trevliga och skånskan är härlig och ger mig enbart positiva känslor!

• Aros

Jag tycker att skånska är charmigt! (Och nej, jag bor inte i skåne själv.)

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Mamma 0406

Nej det är fint, men ibland har jag lite svårt att förstå den.

• iii

Det är ju skillnad på skånska och skånska också. Vissa sorters skånska kan vara charmig tycker jag. Tex Carolina Gynnings dialekt gillar jag. Men den skånskan som talas ute på landet är kanske inte så het

• Carenya

Svarade nej, men....

Jag får rysningar när jag hör Gynning öppna munnen. Det har dock inget att göra med hennes dialekt utan mer orden som kommer ut.

Sen håller jag med om att det finns snygg och ful skånska. Vissa varianter står jag knappt ut med, även om jag är skåning själv. Men de allra flesta är bara charmiga.

• miss alm

Beror väldigt mycket på varifrån man kommer och vad man har för röst och så. Morgongänget i MixMegapol håller jag på att spy över, men ibland är det bara fint tycker jag!

• tessan8micke

Nej, jag klarar inte av skånska. Vidrig är ju att ta i men inte är det vackert..
    Norrländska gillar jag!

• La Lola
    tessan8micke skrev 2008-12-01 15:09:39 följande:
    Nej, jag klarar inte av skånska. Vidrig är ju att ta i men inte är det vackert.. Norrländska gillar jag!
    Vad är norrlänska för dialekt?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Vroooooom

Nej, det är det inte. Jag tycker nog de flesta dialekter har sin charm

Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?