• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • Linda1976

Jag tycker det finns vidrig bonnaskånska som skär i öronen, medan vårdad sydvästskånska är fin (tänk Jesper Aspegren).

Det Kattis Ahlström pratar är INTE skånska. Jag fattar inte att människor tror att hon pratar Lundaskånska - hon pratar "jag skäms att jag är från Lund och låtsas att jag pratar rikssvenska"-skånska vilket nog är den värsta "dialekt" ever.

• Mentolist

Jag älskar skånska. Helt klart bästa dialekten. Värmländska helt klart den värsta.

• piixelslyna

Nej. Det är en fin dialekt. Fast i Trelleborg fattar man inte vad dom säger.

• Mummyfied

En sak jag tänkt på när det gäller skåningar är att om en person med en annan dialekt flyttar inom landet så brukar de efter ett tag färgas av bygden och överge sin gamla dialekt. Utom när det gäller skåningarna (och stockholmarna) Har träffat folk som flyttat från skåne för över fem år sedan men som fortfarande pratar lika grov malmöitiska tex. Jag generaliserar lite nu, men det är en iakttagelse jag gjort.

• Jossa 79

Jag tycker att skånska inte är någon vidare vacker dialekt. Småländska är snäppet värre ändå!

Mvh en som kommer från Boråstrakten där vi också har en HEMSK dialekt (Ni som tittar på Idol, samma dialekt som Robin, huvva!)

• HimmelochHelvete
    NiXxI skrev 2008-12-01 13:59:32 följande:
    I löööve värmländska....mannen min är från Kil...så Värmland+Skåne=kärlek
    gött å höre då kommer han inte så långt ifrån där jag bor då=) Bor i lilla Säffle
    (¯`°?.¸ ღwww.himmelohelvete.seღ ¸.?°´¯)
  • idiblon yes
    Morbid angel skrev 2008-12-01 14:02:34 följande:
    Vidrigt är väl att ta i men jag tycker det är den fulaste dialekten och har lite svårt att "tåla" den.Sorry!
    O-ou!

Skånskan varierar ju lika mycket som nyansen på piss... Jag tycker "min" skånska är okej, men det finns fulskånska också.
    Det krävs mycket resurser för att orka hålla en hög moralisk standard. - idiblon
  • Heavenly Divine

Jag tycker skånska är hemskt *sorry* FAst å andra sidan tycker jag västgötska som jag själv pratar är minst lika hemskt :)

• Skimra
    piixelslyna skrev 2008-12-01 14:08:40 följande:
    Nej. Det är en fin dialekt. Fast i Trelleborg fattar man inte vad dom säger.
    Haha jag är från Trelleborg och jag pratar jättefint!
    ღღღ rappakalja.wordpress.com/ ღღღ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst?
  • spöke

Jag gillar skånska. Eller rättare sagt "intelligent skånska". Det finns "dryg-skånska" också, och det gillar jag inte.

Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?