• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • Sofye
    Ragnar skrev 2008-12-01 16:25:55 följande:
    Eftersom jag själv är skåning har jag givetvis inget emot skånskan. Jag här ännu inte träffa på någon svensk dialekt som jag har haft svårt för att förstå. Fast jag erkänner att jag ännu inte hört alla norrlandsdialekter.De fulaste dialekterna i mina öron pratas i Stockholm och Örebro.
    Haha tack för den.. jag pratar iof inte närkingska utan Svenska :P Tror jag iaf!
    ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • JohannaMatt
    ludenben skrev 2008-12-01 20:54:45 följande:
    haha ja den dialekten gillar jag inte heller. Och det värsta är att jag gillar inte min egen... pratar göteborgska och det är inte heller fint. Det låter grovt och nästan obildat. Gillar mjuka och eller långsamma dialekter som finns längre upp i landet
    Är oxå från Götet, håller med om att "hamngötebosska", eller åt det hållet kan låta lite obildat..Sen har vi ju Särö/Hovås Göteborgska o det är ju mer som Stockholmska... ännu värre nästan...
    Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla
  • Qaroliine

Jag är skåning och står bara ut med södra skåningarnas dialekt, Helsingborg --> kristianstad låter för jävligt. Jag är malmöit.

• Jessica24

Nej, den är underbar. Gemytlig, trevlig och rar.

• Rokka Jill
    Jessica24 skrev 2008-12-01 23:48:37 följande:
    Nej, den är underbar. Gemytlig, trevlig och rar.
    gaaaaaaah gemytlig!
  • Tiro

Ahh Ni snackar!! Skånska är för gött... ni andra som tycker något annat är bara förtrödna...

/Stolt skåning!!

• Rokka Jill

Jag har ofta upplevt en positiv reaktion speciellt från killar uppifrån som gillar skånetöser...

Två praktexempell:

Gynning som blond

Rosing.... Fast vi alla vet vad gynning gjorde i bbhuset så låter hon inte så bimbo och blåst som rosing..

• Tiro

Rokka Jill skrev 2008-12-01 23:58:03 följande:

Jag har ofta upplevt en positiv reaktion speciellt från killar uppifrån som gillar skånetöser... Två praktexempell:Gynning som blondRosing.... Fast vi alla vet vad gynning gjorde i bbhuset så låter hon inte så bimbo och blåst som rosing..
    Rosing?? Nu fattar jag ingenting... hon är väl då ingen skånetös?
  • Qaroliine
    Tiro skrev 2008-12-01 23:59:04 följande:
    Rokka Jill skrev 2008-12-01 23:58:03 följande: Rosing?? Nu fattar jag ingenting... hon är väl då ingen skånetös?
    Gynning bryter ju extremt mkt på rikssvenska eller vad det ska föreställa. Och Rosing är inte skåning, nej.
  • Rokka Jill
    Tiro skrev 2008-12-01 23:59:04 följande:
    Rokka Jill skrev 2008-12-01 23:58:03 följande:
    Rosing?? Nu fattar jag ingenting... hon är väl då ingen skånetös?
    oj det blir sent och jag blev störd när jag skrev inlägget..

ROSIG = UPPIFRÅN = KORKAD

GYNNING= SKÅNING = CHARMERANDE

Gynning har varit lika nast i bbhuset som rosing...
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?