Jo, absolut. Men hade mina föräldra förbjudit mig så hade jag aldrig ens tagit hem pojkvännen.. för då hade jag varit så sur på mina föräldrar att jag skulle umgås med honom hemma hos honom alt. sova över där även fast jag inte fick t.ex.
Så jag tänker på hur jag själv gjort med tanke på att min dotter är väldigt lik mig i temperament och vilja.
Som 15åring får man ha sex. Och hur ska man kunna förbjuda allt? Anlita övervakare som kollar ens barn dygnet runt?
En bekant till mig har en 14åring. Han röker, skär sig, skiter i skolan etc och hon kan inget göra mer än att försöka övertala honom att sluta och börja gå till skolan. Ska hon låsa in honom?
Om min dotter får för sig att börja röka som 15-16åring så kommer jag självklart bli fly förbannad, för varken jag eller sambon röker. Inte hennes pappa heller. Men jag kan nog aldrig få henne att sluta om hon inte själv kommer på att det är skadligt att röka. Många tjuvröker, röker när föräldrarna inte ser, dricker när föräldrarna inte ser. Jag drack tidigt trots att pappa sade till mig att inte göra det.. jag gjorde det hos kompisar som var äldre än mig.
Så svårt det där. Men vad gäller sex, jag kan bara försöka säga till mitt barn (och framtida barn) och tänka på att skydda sig. Men jag behöver inte tänka på detta nu då hon bara är 3år gammal. Kan säga att jag själv bara är 20år. Förlorade oskulden 2 veckor före min 14årsdag. Aldrig rökt. Drack vid 14årsåldern. Inget fel på mig. 
Matillin skrev 2008-12-08 14:13:21 följande:
Måste man sova över för att träffa den som ens barn är tillsammans med? Kan man inte förbjuda ens barn att göra saker som man vet inte är till någon fördel för dom som att dricka, röka ha sex i för tidig ålder?