• Matillin

Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?

Skulle ni tillåta att 15-åringens pojkvän/flickvän sov över i barnets rum?

Är rätt säker på att jag inte skulle det!
    Och skulle nog absolut inte låta dom sova över hos pojkvänner.

Hemma i kalla sverige igen !!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?
  • Morbid angel
    Matillin skrev 2008-12-08 14:47:52 följande:
    Kom och tänka på en sak. Hur kommer det sig egentligen att det är förbjudet att ha sex innan man fyllt 15 år? Någon som vet?
    Nej,nej nej det är inte förbjudet för någon som är under 15 att ha sex.
    Däremot får någon över 18 inte ha sex med någon som är under 15,en lag som är till för att skydda unga tonåringar

Har man fyllt 15 får man ha sex med vem man vill oavsett ålder.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld.
  • Familjetrollet

absolut JA!
    jag och syrran sov i tält med killar i den åldern,våra killkompisar sov över rätt ofta oxå.man har ju inte sex för att en kille sover över.tog

våra töser kommer få sova över och killar kommer få sova över här.det är ju helt naturligt att sova över hos kompisar osv!

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Nadjis

Ja, absolut. Sov själv över hos min kille när jag var 16 år. Att hindra dem från att sova över hos varandra hindrar dem inte från att ha sex om man nu vill det.

• diamanten

Kom och tänka på en sak.Hur kommer det sig egentligen att det är förbjudet att ha sex innan man fyllt 15 år?Någon som vet?
    För att skydda barn från att bli utnyttjade. Ganska uppenbart...
  • VulgusProfanum

Svarar bara på TS
    Här har de sovit över tillsammans när de har varit 15 år och uppåt.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Michisen
    Kom och tänka på en sak.Hur kommer det sig egentligen att det är förbjudet att ha sex innan man fyllt 15 år?Någon som vet?
    Brottsbalken 6 kapitlet

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
       Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.
       Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

• Matillin
    diamanten skrev 2008-12-08 14:50:38 följande:
    Matillin skrev 2008-12-08 14:47:52 följande: För att skydda barn från att bli utnyttjade. Ganska uppenbart...
    Ja det är uppenbart att det är därför lagen finns *suck*
    Frågan var varför man satt just 15 år som gräns?
    Om nu någon vet?
  • Matillin
    Beckah82 skrev 2008-12-08 14:48:41 följande:
    För det är mycket skonsammare att hålla på sig tills man är 20, varit ihop med killen i 3 år och sedan gör han slut veckan efter sexet?Livet är hårt. man blir sårad titt som tätt, men det hjälper inte barnen att lida in dem i bomull.Självklart finns det gränser för när det är okej att ha sex och intemen det finns också gränser för hur mycket en förälder borde lägga sig i sina barns privatliv. faktiskt.när man är 15 år är man byxmyndig, det finns en anledning till att åldern är 15 år och inte 18 år eller 12 år.
    Så om man inte är 15 år så måste man vara 20 första gången?
    Det är ju milsvid skillnad på att vara 13 år mot 15, och på att vara 15 eller 17 år.
    Som 18 åring tror jag dom flesta är redo för sex och vissa 15 åringar kanske är det med men tror dom är få.
    Bara för att man tänker på sex och vill ha sex betyder det ju inte att man är redo eller hur?
    För i så fall skulle ju alla 12 åringar också vara redo för det?
  • Morbid angel
    Matillin skrev 2008-12-08 15:00:41 följande:
    Så om man inte är 15 år så måste man vara 20 första gången? Det är ju milsvid skillnad på att vara 13 år mot 15, och på att vara 15 eller 17 år. Som 18 åring tror jag dom flesta är redo för sex och vissa 15 åringar kanske är det med men tror dom är få. Bara för att man tänker på sex och vill ha sex betyder det ju inte att man är redo eller hur? För i så fall skulle ju alla 12 åringar också vara redo för det?
    Som 12-åring var jag kåt och nyfiken på allt som rörde sex men var inte redo för att ha sex.För mig räckte det att ha sex med mig själv.Nyfikenhet och att vara redo eller att viljan över att ha sex finns är ju inte samma sak

Sen är det självklart väldigt individuellt när man är redo,det finns ingen magisk ålder utan det är väl något som var och en måste få komma fram till själv,när det känns rätt.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld.
Svar på tråden Skulle ni tillåta att eran 15 åring hade sin pojkvän/flickvän hemma hos er över natten?