• Qaroliine

Jordbävning i skåne!!!

Vaknade nyss av att sängen skakade nåt otroligt!! Hunden skällde och morrade och jag förstod ingenting, totalt yr i nattmössan!!
    Det gick upp för mig att det var ett jordskalv, blev livrädd!!! Skrek på min sambo som var på nedanvåningen och jag rusade ner och ville springa ut på gatan, var rädd att få huset över mig!!
    Vilken hemsk upplevelse! Hela skåne är drabbat säger dem på nyheterna nu! Hus skadade och människor föll ur sina sängar! :-O

• Svar på tråden Jordbävning i skåne!!!
  • koje

Bor i skånes fagerhult o här skakade det ordentligt sängen vibbrerade och rullgardinerna slog mot fönsterkarmen väldigt läskigt men gubben som satt i bil kände inte något.På g t jobb i Perstorp. Lillebror vaknade o frågade vad e det. han blev rädd 3 ½år gammal. Tjejerna hade väl inte kännt något speciellt

• Lotta71

Här i Killeberg mellan Osby o Älmhult kändes det mycket väl
    Hela familjen vaknade o alla blev jätterädda... Råttorna hoppade omkring i buren o hunden blev oxå rädd....
    Otäckt att det kom ett så kraftigt skalv som 4,7 här i Sverige!

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Busbellan
    xenaa skrev 2008-12-16 08:09:46 följande:
    Jag bor med i växjö och jag hoppade till av skalvet!hela sängen skakade! Trodde nästan sambon skakade den.
    Jag bor i Ljungby och här skakade också sängen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Tant Groda

Här skakade oxå (tollarp), trodde det var pannan som skulle explodera, obehagligt!

• Little

Pratade nyss med min syster som bor i centrala Malmö och hon hade inte vaknat av jordbävningen medans jag i Växjö kände av den... märkligt?

• gravid

Little skrev 2008-12-16 08:24:44 följande:

Pratade nyss med min syster som bor i centrala Malmö och hon hade inte vaknat av jordbävningen medans jag i Växjö kände av den... märkligt?
    mycket märkligt.
  • Little

Undrar om dem som bor i Turning Torso kände av det och vad dem tänkte??!

• gravid

Little skrev 2008-12-16 08:31:41 följande:

Undrar om dem som bor i Turning Torso kände av det och vad dem tänkte??!
    haha ja det undrar jag oxå.
  • Luckyday

Finns en interjuv i sydsvenskan på nätet fån TurningTorso ni kan gå in där och läsa.

Själv vaknade jag av att hela sängen skakade o jag bor i Trelleborg

• MyggaMygg

Ska man våga släpa iväg barn till dagis?

• Hjärteprinsen 2006

jag vaknade tidigt idag 6.10 slog på TV:n
    Då fick se i svt2 kl 6.15 musikhhjälpen PR 3, direkt från Malmö.
    att de skakade som bara den i studion, De skämtade om granen som nästan välte omkull och andra saker som slog till marken, de sa vilken musik som fick ett sånt tryck "de skrattade men sa samtidigt att, de måste vara en jordbävning "de skrattade igen"
    Men sen när ja slog på TV4 nyheterna kl 7.00.
    så sa dom en förmodad jordbävning, och nu var det iallfall bekräftat en den.
    Hua jag själv bor i Skövde men jag kände inget, men hua alltså.
    hörde att den hade kännt i Jönköping de är inte så långt från skövde iallfall.
    Måste nog ringa hem till Trollhättan o höra om min mamma känt nått.

MVH Hanna..

• Mina

Jag bor i Lund och vakande av ett vinande ljud och därefter ett högt muller och sedan började allting började skaka. Jag hörde hur någonting föll i golvet i lägenheten och satte mig upp i sängen. Fortfarande inte vaken och helt klar över vad som hade hänt rusade jag in i barnens rum för att se att de var OK. Vår tvååring vaknade av att jag tände lampan och satte sig yrvaken upp. Vår femåriga dotter sov fortfarande i vår säng. Min man som har varit med om jordskalv utomlands kände igen vad det var som hade hänt och sa att det var en jordbävning. Själv kände jag ett tryck över bröstet och hur hjärtat slog jättehårt. Det var först när jag börjat vakna till och började lugna ned mig som jag förstod hur rädd jag var.

Jag öppnade persiennerna i köket och tittade ut genom köksfönstret och förväntade mig att se någonting som var trasigt eller omkullvält, men allting var då helt stilla och såg ut som vilken annan morgon som helst...

• Rottis77

Trodde inte att en jordbävning lätt så mycket, men min första tanke va att ett flygplan från eller på väg till sturup kraschat, så mycket lätt det här.

• Hjärteprinsen 2006

det hade inte hördes i trollhättan ja ringde ju hem till min mamma så, men vi hade ju haft ett litet skalv i trollhättan för några årsen.

• LovelyMeLovelyYou

Tror att det är olika om man känner det eller ej, beror dels på hur känslig man är och dels på hur tungt man sover.

Jag sover väldigt lätt och vaknade med en gång av det, dottern tungt och vaknade inte.

• Don38

Min ena dotter vaknade kl 1-2 tiden och upptäckte ett mindre skalv men det som var kl 6 20 var värre enl henne då

kramgrisen skrev 2008-12-16 07:53:16 följande:
    Jag sov så gott så..märkte inget alls, min sambo trodde nån hade kört in i husväggen. typ en gräskopa eller nåt..Nu är alla helt galna på nyheterna och så. visst det brukar inte vara jorskalv i sverige, men man behöver inte överdriva..anser jag iaf. visst är inte kul och klart man blir rädd..men tror många av historierna är en höna av en fjäder..VAr någon som sa att det kl 6.20 var efterskalvet och de riktiga var vid 1 tiden..
  • FruSascha

Ja det var läskigt. Jag har varit med om ganska många jordbävningar då jag bodde i Grekland, så jag visste direkt vad det var. Ovanligt att det händer här i Malmö dock

En del sover ju djupt så de vaknar inte av sånt.

• Leefen

Hej.

Jag vakna av att hela min säng skaka och att det hördes ett konstigt ljud. Av ren panik for jag upp ur sängen, jag minns inte om det hade slutat att skaka då jag bara skrek. Jag spran in på toa, ut i igen och kände på våran skorsten jag trodde att det brann i den. Pappa ha berättat för mig att om det brinner i skorsten så skakar hela huset. Skorstene var bara ljumen. Jag for ner om trappan gick till spisen och kolla om det brann i den. Där var det kallt. Jag tog mina hundar som var jätte oroliga, vi gick ut och kolla om det rök i från skorstenen men där var inget. Jag var i ren panik. Jag ringde mamma och fråga henne

- Mamma om det brinner i skorstenen då ryker det väl?

(Mamma svarar) - Ja det gör det, varför undra du det?

Jag vakna av att det skaka i hela huset och jag tror att jag drömde. Mamma sa då att hon hade känt samma sak. Jag ringde min sambo som är ute och jobbar befan sig i Tyskland när det hände. När jag sa till han vad som hade hänt så gick det inte att hålla i tårarna mer. Jag brast i grät, jag har aldig varit så rädd i hela mitt liv. Jag var så rädd så att jag lämna huset och åkte in till Mamma i Ystad.

När jag kom hem nu i kväll så gick jag och titta om det hade flytta sig något i huset, det hade det gjort. Våra byråar lådorna på dem hade öppnat sig ca 5 cm på varje låda.

Nu sitter jag och väntar på att det ska komma ett efterskalv, hoppas att det inte kommer när jag sover så man ska behöva bli lika rädd igen. Hoppas att det är första och sista gången jag får vara med om något sånt hära!

MVH Lee i Tomelilla

Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
Svar på tråden Jordbävning i skåne!!!