• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • faster fia

jag äter bara frukt som mellanmål. de är de jag ficxk reda på av min diatist att jag skulle ta. så de tror jag inte blir för litte om du tar en frukt.

Anna Paulita skrev 2009-02-02 17:40:11 följande:
    Please ge mig tips på mellanmål att ta med!? Jag kan bara komma på mackor men det känns både tråkigt och jag vill inte äta för mycket bröd. Eller kan man ta en frukt som ett mellanmål, någon har någon gång sagt att det är för lite...
  • jenn06

äter frukt som mellan mål..lätt att alltid bära med sig.. ;)

• MissMarie84

Någon som vet om gastric bandning operationen görs fortfarande?

• Betty Boop
    MissMarie84 skrev 2009-02-02 17:49:46 följande:
    Någon som vet om gastric bandning operationen görs fortfarande?

Jag fick först en Gastric Banding-operation i okt -06 på södertälje sjukhus. Det gick bra i 1 1/2 år, men den fick jag problem med ärrbildning och förtrsängning i magmunnen. Till sist gick det inte att äta nåt överhuvudtaget. Jag blev inlagd med dropp o bandet togs bort. Nu har jag precis opererats om till Gatsric By pass. Södertälje gör inte Gastric Banding-ooperationer längre. Jag tror inte att det är något annat sjukhus som gör dem heller, men är inte säker.

Undvik Gastric Banding! Det håller inte i längden!

• mikalala

anna sol: jag har fått höra att en frukt ger för lite näring för att vara ett helt mellanmål kan du äta wasasandwich kan man ta den halv sådan och en frukt, själv kör jag på corny free sockerfria müslibars som finns på icakvantum och maxi i 6 pack och en frukt när jag är på språng. Annars kan du komplettera frukten med en näve nötter som visserligen är kaloririka men innhåller flera nyttiga fetter som gör kroppen gott och proteiner.

Hoppas du hittar något som passar dig!

• mamma2002

Så otroligt bra med tips här på denna sida! Jag känner mig super laddad Tack alla!

Man blir så inspirerad av era bilder, är inne ock kikar lite :)
    Det är några 3 veckor kvar till min flyt period börjar, snacka om att jag passar på att gotta mig en sista gång "LER"

• faster fia

är det några speciela nötter man ska ta då?

mikalala skrev 2009-02-02 18:01:55 följande:
    anna sol: jag har fått höra att en frukt ger för lite näring för att vara ett helt mellanmål kan du äta wasasandwich kan man ta den halv sådan och en frukt, själv kör jag på corny free sockerfria müslibars som finns på icakvantum och maxi i 6 pack och en frukt när jag är på språng. Annars kan du komplettera frukten med en näve nötter som visserligen är kaloririka men innhåller flera nyttiga fetter som gör kroppen gott och proteiner.Hoppas du hittar något som passar dig!
  • Mollsan06

Nästa vecka ska jag börja äta puré kost, några bra tips på vad jag ska äta??

ska ju göra det i 3 veckor o då är det bra o ha lite variationer.

• jeatea

Hur räknar man ut sitt BMI?
    Har total hjärnsläpp...
    Tack på förhand

• mikalala

jeatea: googla på bmi kalkylator så brukar det finnas flera att välja på, på viktdropp finns en, men om det är den exakta matematiska formeln kan jag inte hjälpa dig tyvärr

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass