• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • LykkesMamma

Ni som blivit opererade, hur mycket gick ni ner på flytet innan op?
    Jag har hållt på i 9 dagar nu, men tycker inte att jag gått ner något...(har ingen våg)
    Vad händer om man inte gått ner något på op dagen? Jag ska ju åka enda från skåne till Sofiahemmet, lite surt om man sen inte får op....

• Maddisen80

nuss nuss japps för lite vätske kan göra att man stå still i vikt,det sa en på kostcoachen

• Betty Boop
    NussNuss skrev 2009-02-04 17:40:49 följande:
    Varför står jag stilla i vikt? äter eller dricker inte mycker mer än tidigare:(gör jag nå fel???
    Man kan få sk "platåer". När jag hade opat Gastric Banding så gick jag ner 35 kg bara "poff". Sen låg jag stilla ett tag, viktkurvan blev helt rak. Jag gjorde inget annorlunda. Efter ett tag tog det fart igen och jag började gå ner igen. Sen kom flera platåer. Håll ut!
  • LykkesMamma

Lägger fram den igen, ingen som kan svara???.........Tack

LykkesMamma skrev 2009-02-04 19:32:39 följande:
    Ni som blivit opererade, hur mycket gick ni ner på flytet innan op?Jag har hållt på i 9 dagar nu, men tycker inte att jag gått ner något...(har ingen våg)Vad händer om man inte gått ner något på op dagen? Jag ska ju åka enda från skåne till Sofiahemmet, lite surt om man sen inte får op....
  • Betty Boop

Hur har det gått med alkoholintag för ni andra som är Bypass-opade? Jag opades för en dryg vecka sen så jag har inte hunnit prova än. Dietisten sa att det är ett glas vin eller en drink (med sockerfri drinkblandning) som gäller på en kväll. Tar jag mer så däckar jag. Nu festar inte jag så ofta men det kan vara bra att veta när jag väl gör det. Hur går det för er andra?

En till fråga... Nån som har provat mörk 70% choklad? Dumpar ni på det? 

• Mrs Kaffelatte

Betty Boop skrev 2009-02-04 21:36:53 följande:

Hur har det gått med alkoholintag för ni andra som är Bypass-opade? Jag opades för en dryg vecka sen så jag har inte hunnit prova än. Dietisten sa att det är ett glas vin eller en drink (med sockerfri drinkblandning) som gäller på en kväll. Tar jag mer så däckar jag. Nu festar inte jag så ofta men det kan vara bra att veta när jag väl gör det. Hur går det för er andra?
    Alltså jag drack inte en droppe förrens efter 6 månader.
    Då provade jag lite vin.
    Sen under höstan började jag som vanligt festa igen.
    Skillnaden är att nu dricker jag 2 glas vin eller 2 cider och blir jävligt snygg...
  • LottaRos

Jag flöt i tre veckor och gick ner 9 kilo.
    En tjej som opades samma dag hade bara gått ner 1 kilo och hon fick sin op ändå.

Du har säkert gått ner fast du inte tror det.
    Lycka till!

• Betty Boop
    LykkesMamma skrev 2009-02-04 21:36:29 följande:
    Lägger fram den igen, ingen som kan svara???.........Tack
    Jag har opats två ggr. Före min Banding-op vägde jag 142 kg och gick ner 9 kg på 2,5 veckors flyt. Nu före min Bypass-op vägde jag 94 kg och gick ner 6 kg på 3,5 veckors flyt.
  • LykkesMamma

Ok, läkaren sa ju att jag knappt hade något fett kring levern, så det ska väl inte va något problem....bara att kämpa på, tänk att om 2 veckor så här dax då e jag opererad!

• nudelbumsan

Jag dricker som vanligt nu är d snart 9 månader sen jag opades men visst jag klarar inte alls lika mycket som tidiagare blir fullare fort men d går åxå över fortare än tidiager & jag har aldrig dumpat på alkohol jag äter allt godis fast i mindre mängder & dumpar inte har börjat kunna äta lite mer nu.. Inte som förr 1 smörgås räcker inte 5 tex.
    Betty Boop skrev 2009-02-04 21:36:53 följande:

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass