• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mollsan06

måste bara fråga varför man inte ska dricka kolsyrade drycker efter op? kanske är en dum fråga.

• Jag är den bästa mamman dom har
    Mollsan06 skrev 2009-02-03 21:32:40 följande:
    måste bara fråga varför man inte ska dricka kolsyrade drycker efter op? kanske är en dum fråga.
    Har jag aldrig hört talas om och jag har dryckit det utan problem i 8 år
    mamma till tre 0212, 0408, 0701 wilfli.blogg.se
  • Mrs Kaffelatte

CeciliaB skrev 2009-02-03 21:00:58 följande:

Betty Boop skrev 2009-02-03 11:10:23 följande:
    Vet att de e många som dumpar på wasa knäcke....dom färdiga....
    Jag har bara hört dig säga detta med dumpningarna på dem..
    Inte en enda av mina opade vänenr som jag har IRL dumpar på dem..

Ja ja med det är olika. Jag har alltid en med mig i väska.

Kolsyran i läsk är dryg, den tar liksom upp hela magsäcken. Men jag vispar ur ganska mycket så funkar det fint.
    Funkar även med cider..
  • LottaRos

I början efter op gjorde det ont att dricka kolsyrat och jag behövde rapa efter varje klunk!

Nu efter 2 månader snart så är det inga problem, bara jag inte dricker för snabbt.

• mikalala

Här är min mellislista som min fina fruga knåpade ihop den finns i skafferiet när fantasintryter och kompletteras eftersom (jag är ju veg. så fråga om det är något ni undrar vad det är bara)

gröt
    liten omelett
    smoothie
    sojakorv
    kesomacka
    fil och müsli
    macka med jordnötssmör och bananskivor och kanel
    quesedilla
    sesam/quornnuggets, morotsstavar och fildipp
    grilledcheese sandwich (macka med smält hamburgerost)
    bönsallad
    matrester på knäcke

• mikalala

angående kolsyra efter op, jag har snart varit op i två månader och jag kan få som håll eller mjölksyra i sidan om jag dricker kolsyrat, det blir också obekvämt i magen och jag måste rapa en del med.

Dietisten på carlanderska sa att man borde avvakta en månad med kolsyrat efter som det expanderar i magen och kan göra ont innan man är helt läkt.

• sussiesnus

Jag blev som lite deppad efter jag skjutit fram min op... Jag var ju så laddad och flöt i drygt 3 veckor, gick ner 10 kg och .... sen föll allt, helt platt. Jag hade liksom inga planer under tiden jag skulle vara sjukskriven så nu är allt tomt i almanackan och på jobbet känner jag mig helt ostrukturerad.
    Sakta men säkert så planerar man ju in saker igen, men usch, första veckan var hemsk. Trodde inte jag skulle reagera så!

På tisdag ska jag till läkaren för första gången i Norrtälje. Precis efter jag träffat mitt medium... Behöver lite svar just nu känner jag.
    Spännande dag!

• sininen

Kämpa på sussiesnus! Snart är du där igen och får din operation som planerat denna gången. Tids nog är du också på andra sidan och får börja ditt nya liv.

• Lil W

Hej jag opades i fredags 30/1.
    Tyckte ni att det va svårt att få i er all den vätska som man ska och jag tycker att jag äter långsamt och lagom mkt häller upp ca 1,5 dl soppa men det går inte att få ner allt hur lång tid jag än tar på mig och sedan dricka vatten mellan jag kommer ju knappt upp i 8-10 dl om dagen.
    Någon som har tips på hur man ska äta utan att få ont i magen..

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass