• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Niferex åt jag när jag var gravid kommer jag ihåg. Men jag blev inte hård av dem, åt visserligen bara 1 om dagen. Men tror jag hade samma dipp i värdena som du har nu ungefär... En vän till mig drack Blutsaft istället, skulle tydligen vara skonsammare mot magen.

• Moj Katile
    Peand skrev 2009-02-02 20:39:29 följande:
    Jag har en!!! Första gången orkade jag 6-7 minuter  men nu försöker jag stå 45 minuter nästan varje dag. Men tyvärr har förkylningen slagti till här så nu har jag inte stått på den den senaste veckan. Men man blir lätt beroende...
    Ja jag minns när du käpte den!! Köpte min första samtdigt men ansåg sen att jag inte hade råd faktiskt... Dyrt när man e ensamstående student med 2 barn!
    Men idag hittade jag en OANVÄND på blocket för 500kr om man hämtade snabbt!
    Det gjorde jag!!

Har du märkt något i kroppen av den? Känns det som det hjälper?
  • Betty Boop
    Millli skrev 2009-02-02 20:44:34 följande:
    Min man ska ev få en gastric banding på danderyds sjukhus. Eller det var vad vår husläkare sa iaf. Han är inte uppdaterad vilken typ de utför iof. Vad avgör vilken typ av op man får?Betty Boop skrev 2009-02-02 18:00:48 följande:
    Jag vet att de gör Gastric Bypass på Danderyds sjukhus. Jag vet inte om de fortfarande gör banding där. Det är kirurgen där som tillsammans med din man avgör vilken operation som blir aktuell för honom. Husläkaren bestämmer inte, han skickar bara remissen om överviktsoperation.
  • MissMarie84

Okej, tack för svar..
    Har ju fått remiss skickad om en gbp, men börjar få kalla fötter tror jag... därför som jag funderat lite i banorna på en bandning.. men men.. vet ju inte så mycket om den, får fatta mitt beslut när det blir dags för kirurgmötet..

Betty Boop skrev 2009-02-02 18:00:48 följande:

Jag fick först en Gastric Banding-operation i okt -06 på södertälje sjukhus. Det gick bra i 1 1/2 år, men den fick jag problem med ärrbildning och förtrsängning i magmunnen. Till sist gick det inte att äta nåt överhuvudtaget. Jag blev inlagd med dropp o bandet togs bort. Nu har jag precis opererats om till Gatsric By pass. Södertälje gör inte Gastric Banding-ooperationer längre. Jag tror inte att det är något annat sjukhus som gör dem heller, men är inte säker.
    Undvik Gastric Banding! Det håller inte i längden!
  • Betty Boop
    MissMarie84 skrev 2009-02-02 21:28:02 följande:
    Okej, tack för svar..Har ju fått remiss skickad om en gbp, men börjar få kalla fötter tror jag... därför som jag funderat lite i banorna på en bandning.. men men.. vet ju inte så mycket om den, får fatta mitt beslut när det blir dags för kirurgmötet..Betty Boop skrev 2009-02-02 18:00:48 följande:
    Jag förstår precis vad du menar! Jag kände precis likadant. Därför valde jag Banding. Det kändes inte lika drastiskt. Det valet ångrar jag idag. Nu har jag liksom fått göra båda operationerna. Det görs färre och färre Banding-operationer för att de ger ofta komplikationer.
  • Peand
    Moj Katile skrev 2009-02-02 21:20:42 följande:
    Ja jag minns när du käpte den!! Köpte min första samtdigt men ansåg sen att jag inte hade råd faktiskt... Dyrt när man e ensamstående student med 2 barn!Men idag hittade jag en OANVÄND på blocket för 500kr om man hämtade snabbt! Det gjorde jag!!Har du märkt något i kroppen av den? Känns det som det hjälper?
    Låter som ett väldigt bra pris! Grattis!
    Ja, jag har märkt en stor skillnad på kroppen och själen. Mår kanon bra i psyket att få stå där och svettas, kanon bra när man behöver rensa skallen efter en dag i skolan Skrattande
    Sen tycker jag att kroppen "formas" om du förstår vad jag menar. Trots att min kropp är en stor blubb. Även om jag inte rasat såååå mycket på sista tiden så kommenterar många att det syns förändringar på mig. Tror stenhårt på att jag kan tacka "crossen" för det. Dessutom känner jag att de väl inbäddade musklerna tar form och tänk vad läcker det blir när all isolering försvinner runt omkring.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • MissMarie84

Vad ger den för komplikationer som man inte kan få vid gbp då?

Betty Boop skrev 2009-02-02 21:32:44 följande:

Jag förstår precis vad du menar! Jag kände precis likadant. Därför valde jag Banding. Det kändes inte lika drastiskt. Det valet ångrar jag idag. Nu har jag liksom fått göra båda operationerna. Det görs färre och färre Banding-operationer för att de ger ofta komplikationer.
  • mikalala

Har lagt in en bild på min nya frisyr på viktdropp nu, finns under rubriken elas bilder på på sidan två i tråden är verkligen dålig på att uppdatera i mitt galleri här då jag inte har plustjänst....

• Betty Boop
    MissMarie84 skrev 2009-02-02 21:39:54 följande:
    Vad ger den för komplikationer som man inte kan få vid gbp då?Betty Boop skrev 2009-02-02 21:32:44 följande:
    Mitt band skavde på magsäcken så att jag fick blödande magsår i två omgångar. Jag fick ärrbildningar av såren som gjorde att magmunnen blev jättetrång. Till slut var den helt igentäppt och jag fick inte i mig en droppe. Det är också lätt att töja ut fickan som sitter övanför bandet.
  • MelvinMeja
    MelvinMeja skrev 2009-02-02 11:56:37 följande:
    Hej på er. Har en fråga till alla opade. Är det någon mer som har fått problem med klåda i hårbotten och fruktansvärt ömmande bröst. Jag blir tokig. Hårbotten har kliat sen 1½ mån efter op. Det var snart 5 månader sen jag opades. Brösten har ömmat till och från i ca en månad. Jag vet inte vad jag ska göra. Läste någonstans att det kan bli så med brösten när man går ner mycket i vikt. Är det någon mer som har upplevt/upplever detta? Kram.
    Lyfter denna fråga igen
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass