• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • la luna

Hej!
    Ömmande bröst kommer jag inte i håg men jag blev däremot väldigt torr på hela kroppen. Såg ut som om jag flagnade, men det är borta nu. Har du pratat med frisören om det finns något skonsammare schampoo du kan använda eller något som tillför lite mer "fett" (eller vad man ska säga).

Det blir ju en väldig omställning i kroppen överlag med hormoner och allt.

Hoppas det löser sig!

• Betty Boop
    MelvinMeja skrev 2009-02-02 22:47:32 följande:
    Lyfter denna fråga igen
    Jag känner inte igen det där med brösten. Men jag började tappa mycket hår och fick sköra naglar efter några månader. Jag äter nu hälsokostpreparat som förstärker.
  • sininen

Jag är också torr över hela kroppen men har inte märkt av något i hårbotten. Än iaf haha. Men det finns shampo på apoteket som är skonsamt mot torrt hårbotten.

• Zolen1

Här så dålig fantasi när de gäller mellanmålen!!  Tips... Mottages gärna

• Betty Boop
    Zolen1 skrev 2009-02-03 10:54:51 följande:
    Här så dålig fantasi när de gäller mellanmålen!!  Tips... Mottages gärna
    Smoothie - Mixa naturell youghurt med banan och frysta bär/frukt.

Fruktsallad med keso.

Färdig Wasa-knäcke-macka är bra om man är ute på språng.
  • Mrs Ru Barb

BIXIT kex , förpackade i 2 pack, jätte bra att ha i fickan å helt ok enligt dietist.
    Görs av Göteborgskex 47% fullkorn

• Betty Boop
    Mrs Ru Barb skrev 2009-02-03 13:16:38 följande:
    BIXIT kex , förpackade i 2 pack, jätte bra att ha i fickan å helt ok enligt dietist.Görs av Göteborgskex 47% fullkorn
    Vet du om de är osötade?
  • mamma2002

sussiesnus:

vad skönt att du fick en tid istället för att behöva lägga ut massa pengar själv! Måste kännas toppen! Lycka till:)

• livet från ljusa sidan

felicia: Skitsnygga kläder!! Vart kommer skinnjackan ifrån??

Har ni sett det här halv åtta hos mig??? Den ena tjejen är opad och gått ner 52 kg

• CeciliaB

Betty Boop skrev 2009-02-03 11:10:23 följande:

Smoothie - Mixa naturell youghurt med banan och frysta bär/frukt.Fruktsallad med keso.Färdig Wasa-knäcke-macka är bra om man är ute på språng.
    Vet att de e många som dumpar på wasa knäcke....dom färdiga....
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass